PETROM: Lipsa fondurilor este principala problema a ONG-urilor

Lipsa fondurilor este principala problema cu care se confrunta societatea civila din Romania, se arata intr-un studiu comandat si finantat de Petrom pentru a identifica principalele nevoi ale societații civile. Problema a fost semnalata de 84% dintre ONG-urile participante la studiu, aceasta fiind urmata de intarzierea finantarilor europene (50%) și lipsa voluntarilor (46%). In ceea ce priveste modalitatile pe care ONG-urile le folosesc pentru a se promova in scopul atragerii de fonduri, 74% au declarat ca site-urile oficiale ale acestora reprezinta canalul de promovare cel mai frecvent utilizat. Pe locul al doilea se afla organizarea de evenimente, cu un procent de 48%.

“Fondurile europene sunt importante, dar inaccesibile cu desavarșire pentru o organizatie care nu dispune deja de rezerve insemnate și de o armata de angajati “birocratici”. Intarzieri uneori și de 400 de zile la plata cumulat cu dobanzi bancare neeligibile ca și cheltuieli, inexistenta pana de curand a facilitatii unei prefinantari a proiectului tot din resurse nerambursabile, dezorganizarea autoritatilor in aplicarea normelor de derulare a proiectelor au facut și continua sa faca imposibila utilizarea fondurilor europene”, a declarat Razvan Popescu, S.O.P.M.M Oceanic Club. 

Prevederea 2% din Codul Fiscal poate contribui la viabilitatea financiara a unei organizatii si reprezinta o metoda de atragere de fonduri. Un sfert dintre reprezentantii ONG-urilor participante la studiu au afirmat ca in 2011, prin directionarea a 2% din impozit si-au asigurat intre 5 – 25% din venituri. Venituri mai mari, de peste 75%, au venit de la fundatii sau alte organizatii similare si companii private.

Parteneriatele si colectarea de fonduri reprezinta doua dintre prioritatile ONG-urilor participante la studiu. Astfel, conectarea cu potentialii clienti si obtinerea unor finanţari sunt principalele obiective ale strategiilor de promovare. Cresterea notorietatii in cadrul comunitatii in care activeaza organizatia, dar si mediatizarea activitatilor sunt urmatoarele modalitati de promovare de pe agenda ONG-urilor.

Relatia dintre ONG-uri si marile companii

In privinta companiilor care sustin societatea civila, 46% dintre ONG-urile participante la studiu considera Petrom ca fiind compania care se implica cel mai mult, urmata de Vodafone cu 31% si BCR cu 10%. Cea mai vizibila campanie de sustinere a societatii civile este „Tara lui Andrei”, derulata de Petrom, cu 56%, urmata de „O viata poate depinde de tine” a celor de la Vodafone cu 32%.

„Ne-am dorit sa aflam care sunt nevoile societatii civile la nivel national pentru ca vrem sa stim care sunt problemele in comunitati si sa venim, apoi, cu solutii. Credem ca societatea civila este un partener indispensabil in derularea programelor comunitare, prin prisma expertizei, experientei si a apropierii de problematica abordata. Strategia noastra de sustinere a sectorului nonguvernamental din Romania cuprinde parteneriate locale si centrale in cadrul programelor de responsabilitate sociala, campania anuala dedicata promovarii prevederii 2% in randul angajatilor, sustinerea fondurilor alocate ONG-urilor locale printr-un parteneriat cu FDSC si concursul lunar de proiecte de pe TaraluiAndrei.ro care ofera lunar o finantare de 5.000 de euro. Anul acesta, peste 2.000 de colegi din Petrom au redirectionat 2% catre societatea civila in cadrul campaniei interne, iar mai mult de jumatate au ales domeniul sanatatii” a declarat Mona Nicolici, Manager Relatii Comunitare Petrom.

94% dintre ONG-uri au declarat ca principalul argument de atragere a sprijinului din partea companiilor il reprezinta rezultatele proiectelor urmat de experienta (89%) si reputatie (88%). In colaborarea cu mediul privat, cele mai importante asteptari din partea ONG-urilor sunt atat de natura financiara, dar si informativa. Astfel, 90% dintre reprezentantii ONG-urilor solicita din partea companiilor asigurarea unui feedback constant. La intrebarea legata de tipurile de activitati initiate de catre companii in care ar fi dispuse ONG-urile sa se implice, peste 90% dintre acestea au ales voluntariatul in comunitate.

„Voluntariatul in comunitate se diversifica in continuare: de la simpla implicare in actiuni de igienizare, pana la programe complexe in cadrul Intreprinderilor de Economie Sociala. Si aceasta realitate duce la schimbarea perceptiei celor cu care traim, este un model de educatie prin fapte, prin propriul exemplu, este un model de credinta ca „si la noi se poate”. Si daca este sa vorbim chiar despre viitorul apropriat, voluntariatul reprezinta un element important in ecuatia comunitatilor sustenabile” sustine Gabi Pascal, Habitat for Humanity Romania.

Studiul, comandat de compania Petrom, a fost realizat de Cult Market Research pe un esantion de 102 organizatii nonguvernamentale din 20 de judete din domenii precum protectia mediului, programe social, educatie si sanatate.

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.