CSRmedia
CSRmedia
CSRmedia - publicatie premiata de Familia Regala a Romaniei

#AFACERISUSTENABILE 2023: Valer Hancaș, Director de Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România

Echipa CSR Media a invitat reprezentanții celor mai importante companii ce derulează proiecte de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială să vorbească despre schimbările apărute în politica de sustenabilitate a companiei în 2022, despre lecțiile învățate și despre provocările și oportunitățile din domeniul Sustenabilității în 2023, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2023.

În continuare puteți citi răspunsul dat de Valer Hancaș, Director de Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România.


 

  • Ce schimbări a adus anul 2022 în politica de sustenabilitate a companiei?

Nu aș spune neapărat schimbări, cât continuarea strategiei de a alinia obiectivele de business cu cele de sustenabilitate. O afacere care se gândește să producă doar bani nu va fi niciodată performantă. Business-ul care face bine e cel mai bun business. Implicarea în societate face parte din ADN-ul nostru și pleacă de la crezul că dacă ești prezent într-o piață, este normal să dai înapoi societății. De aceea, suntem implicați încă de la început în multe proiecte și, de mai bine de 17 ani, suntem un partener al societății românești.

Iar în ultimul an, apropo de contextul cu totul disruptiv la care ne-au expus pandemia și războiul, am simțit mai mult ca oricând cerința consumatorilor pentru un retail sustenabil. Așa că am militat și investit o dată în plus pentru consum responsabil, mai puțin plastic, pentru susținerea afacerilor românești, protejarea celor vulnerabili, dreptul la educație și o viață sănătoasă. Voi da exemple concrete. Reciclarea în România nu mai e un trend, e o nevoie a clienților și o prioritate pentru noi. Așa că am lansat două infrastructuri de colectare separată a deșeurilor reciclabile, disponibile la nivel național, o premieră în retailul românesc.

Suntem conștienți că risipa alimentară e o problemă societală și orice efort de conștientizare și diminuare este esențial. Așa că am implementat soluții concrete de evitare a risipei în magazin și ne-am concentrat toată atenția pe educarea colegilor, informarea furnizorilor și a clienților în această direcție. În paralel, creștem Cantina Socială. Cu ajutorul partenerilor de la Asociația Șansa Ta, de 2 ani reușim să oferim zilnic peste 1000 de porții de mâncare caldă celor fără adăpost sau fără posibilități. O parte dintre alimentele gătite vin din stocurile aflate în vânzare accelerată, iar meniul zilnic este stabilit urmărind folosirea optimă a resurselor. În luna martie a anului trecut, odată cu valul de refugiați, numărul zilnic de porții a fost extins.

Am continuat să sprijinim și să promovăm produsele locale, pentru că producătorii și furnizorii locali au fost cei mai vulnerabili în fața provocărilor inflației, secetei și a creșterilor de prețuri. Din totalul de peste 3.000 de furnizori de produse și servicii, peste 2.500 sunt locali. Mergând mai departe de atât, în octombrie 2022, alături de partenerii noștri, am deschis Green Hub Kaufland by Ultragreens – prima unitate de agricultură verticală din România. Este un model de sustenabilitate și inovație, care poate revoluționa felul în care practicăm agricultura. Plantele sunt cultivate tot timpul anului, folosind raze UV, cu LED-uri eficiente energetic. Iar consumul de apă este cu 95% mai redus față de agricultura tradițională.

Avem grijă de resurse, investim în surse alternative de energie, de la panouri solare, la stații de încărcare electrică a mașinilor.

Ne pasă de comunitate și știm cât de important este să oferim siguranță și continuitate ONG-urilor. În 2021, am încheiat parteneriate cu peste 80 de ONG-uri din țară, alături de care am susținut și implementat 117 de proiecte sociale și de mediu. Mai mult, am continuat să oferim granturi nerambursabile organizațiilor neguvernamentale din România prin intermediul celor 2 programe de finanțare – StartONG și În stare de bine.

CSR Awards

Pe termen lung, dacă te gândești doar la profit, nu îți vei putea motiva nici angajații și nici nu vei putea dezvolta relații bune cu partenerii sau clienții. Doar făcând bine azi, putem avea grijă de „mâine”. În același timp, urmează o serie de schimbări legislative la care ne-am adaptat procesele la nivel intern.

  • Care a fost cea mai importantă lecție învățată în 2022? Dar cea mai mare satisfacție profesională din această perioadă?

Adaptează-te, fii flexibil, concentrează-te pe oameni. Sunt lucruri pe care le știam, dar 2022 ni le-a confirmat. Întotdeauna e un silver lining care te ajută să nu îți pierzi încrederea.

Cât despre satisfacții profesionale, nu cred că există satisfacție mai mare decât aceea de a face bine. La final de an 2022, am lansat cel mai recent Raport de Sustenabilitate. Munca unei echipe de peste 20 de colegi, care au luat la mână tot ce am realizat la  nivel de proiecte sustenabile și pentru comunitate din martie 2021, până în februarie 2022. Doar la nivel de buget, am avut investiții cu impact comunitar care au depășit 40 de milioane de lei.

Colegii mei depun o muncă extraordinară de implicare, cu un singur gând: planet first. Da, performanța de business, financiară, este importantă. Însă ce contează la final, când tragi linie, este performanța noastră în calitate de companie sustenabilă, care an de an mai pune câte o cărămidă la construcția României durabile.

Ca să sumarizez și să vă faceți o idee despre amploare, peste 1,2 milioane de oameni au beneficiat de rezultatele acestor proiecte, direct și indirect. Sunt inițiative care fac bine societății, dar și mediului. Proiecte care se preocupă de viitorul, educația și cultura generațiilor viitoare, dar nu neglijează sportul și importanța unui stil de viață sănătos.

Alături de ONG-urile partenere și sute de voluntari, în 2021, am igienizat apele și zonele verzi ale României, am construit cămine pentru familiile defavorizate, am încurajat tinerele talente să-și împlinească visurile și, nu în ultimul rând, am contribuit la finalizarea Spitalului Modular ATI Piatra Neamț și la renovarea secției de nefrologie a Institutului Fundeni.

Am făcut plăți către colaboratorii locali în valoare de peste 2 miliarde de euro, adică peste 80% din valoarea totală a cheltuielilor cu furnizorii companiei.

Am alocat un buget de 1,5 milioane euro pentru dotarea clădirilor noastre cu 3.700 de panouri fotovoltaice, iar alți 4,8 milioane de lei au mers către extinderea rețelei de stații de încărcare pentru mașinile electrice.

Și, desigur, am investit în cel mai important proiect al nostru – echipa Kaufland România. Suntem unul dintre cei mai mari angajatori privați din România, cu aproximativ 16.000 de angajați, iar responsabilitatea noastră față de ei este pe primul loc.

Ne străduim să actualizăm permanent pachetul de beneficii, pentru a cuprinde, spre exemplu, zile de concediu de odihnă în plus, în funcție de vechimea în companie, acces la opțiuni de dezvoltare personală – cum ar fi acces la cărți gratuite și materiale de training oferite de Bookster sau cursuri online. În 2021, valoarea financiară a beneficiilor oferite angajaților Kaufland s-a ridicat la un total de peste 94 milioane de lei.

Suntem mândri să ne numărăm printre companiile care prioritizează bunăstarea angajaților și mediul de lucru, iar titlul de Top Employer obținut pentru al optulea an consecutiv în România și pentru a cincea oară la nivel european confirmă pe deplin acest lucru.

Acestea sunt doar o parte dintre eforturile noastre în direcția sustenabilității. Și ne mândrim cu ele. Odată în plus pentru că se regăsesc în cel mai recent raport de sustenabilitate, în spatele cărora stau luni întregi de lucru, milioane de cifre și zeci de analize. Și încă o dată, pentru că ne-au adus, pentru al cincilea an la rând, titlul de „Cea mai transparentă și performantă companie în direcția sustenabilității” din România. Este o nouă validare a modului în care alegem să ne implicăm și să ne desfășurăm activitatea.

  • Care considerați că vor fi cele mai mari provocări în domeniul sustenabilității în acest an? Dar și cele mai mari oportunități?

Nu anticipăm noi provocări semnificative, pe lângă cele existente la nivel de societate. Cât despre schimbările care pot fi mai degrabă oportunități de creștere, avem în plan extinderea echipei, fapt ce atrage după sine și un nou proces de instruire, prin care vor trece atât colegii mai vechi, cât și cei noi. Pentru a face performanță în sustenabilitate, este crucial să fii conectat la cele mai noi informații.

Totodată, ne vom adapta procesul de materialitate, astfel încât să reflecte întocmai cerințele prevăzute de noile Standarde GRI, dar și de standardele europene. Iar ceva ce am testat încă din 2022 și vom continua să implementăm pe viitor este includerea unei serii de noi indicatori în procesul de colectare de date, pe care până acum nu îi raportam. Mă refer aici la cei trei indicatori din taxonomie – procentul din cifra de afaceri, investițiile CAPEX și OPEX asociate activităților verzi, precum și indicatorii din zona de remunerare, spre exemplu. Taxonomia permite investitorilor să își reorienteze investițiile către tehnologii și întreprinderi mai durabile și vine să sprijine obiectivul UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și obiectivele pentru 2030 prevăzute în Acordul de la Paris.

Practic, există acum o reglementare mai solidă a raportării rezultatelor de sustenabilitate, care va transparentiza mediul de business din UE și va limita fenomenul de „green washing”. Pe lângă taxonomie, din ianuarie 2024, va fi aplicată obligatoriu și noua directivă de raportare a durabilității corporative (CSRD) propusă de Comisia Europeană, care prevede adoptarea standardelor UE de raportare a durabilității (ESRS).

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.