CSRmedia
CSRmedia
CSRmedia - publicatie premiata de Familia Regala a Romaniei

#AfaceriSustenabile2024: BCR, Ioana Voinescu – „Cel mai important pentru noi este să ne implicăm în proiecte cu impact real în societate”

Echipa CSR Media a invitat Leaderii celor mai importante companii ce derulează proiecte de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială să împărtășească viziunile lor asupra Provocărilor în domeniul Sustenabilității în anul 2023 și să ofere Previziuni și Perspective pentru anul 2024, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2024.

În cadrul acestui proiect ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile oferite de către lideri, aducând lumină asupra provocărilor cu care se confruntă domeniul și anticipând direcțiile viitoare ale Afacerilor Sustenabile în anul 2024.

În continuare puteți citi interviul cu Ioana Voinescu, Șef Departament Sustenabilitate Banca Comercială Română.



  • Care au fost principalele provocări/ oportunități pe care le-ați întâlnit în 2023 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?

Obiectivul nostru în ceea ce privește sustenabilitatea este să ne implicăm în proiecte care să contribuie la educarea și dezvoltarea comunităților, proiecte care să-i ajute pe oameni să ducă o viață mai bună și mai prosperă pe termen lung. În acest sens, în 2023 ne-am concentrat pe două direcții mari.
Pe de o parte, ne-am continuat misiunea de a educa financiar cât mai mulți români prin proiecte dedicate, împreună cu partenerii noștri.

O realizare importanta pentru noi a fost să închidem ediția pilot a LifeLab, proiectul educațional lansat în septembrie 2022 alături de FabLab și Asociația Edupedu, în două școli din România: Colegiul Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel și  Școala „Generală Nr. 1” – Poiana Mărului. Peste 1.200 de elevi au învățat noțiuni de educație financiară într-un an.

Cu această ocazie, am lansat și un raport alături de ICCV (Institutul de Cercetare a Calității)  din cadrul Academiei Române privind educația financiară în școli. Raportul prezintă situația educației financiare în România, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației financiare și propune recomandări de politică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor. Totul în contextul în care un studiu realizat de realizat de BrandBerry în 2023, susținut  de BCR,  arată  un nivel general foarte redus al cunoașterii și înțelegerii conceptelor și termenilor financiari în rândul populației adulte din România. De asemenea, în parteneriat cu Asociația Școlilor Particulare, am lansat cea de-a doua ediție a LifeLab, care se va desfășura de data aceasta în 10 școli.

Pe de altă parte, am continuat să integrăm acțiunile de sustenabilitate în produsele și serviciile oferite clienților noștri. Finanțările verzi sunt un pilon extrem de important la nivelul Bancii Comerciale Romane si al grupului Erste, cu obiectivul sa ajungem la 25% credite verzi din portofoliul de credite până la final de 2026. În 2023, partenerii de la Academia de Sustenabilitate ne-au ajutat să lansăm un curs de finanțare verde care să-i sprijine pe antreprenori locali, si in special IMM-urile să înțeleagă mai bine noțiunea de sustenabilitate, care sunt pașii pentru accesarea finanțărilor verzi și cum să găsească soluții pentru o afacere mai prietenoasă cu mediul. Anul trecut am investit în finanțări verzi pentru companii (energii regenerabile, eficiență energetică și clădiri verzi, infrastructură și flotă de transport verde). De asemenea, sustinem clientii în tranziția către modele sustenabile și cu emisii scăzute.


  • Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2023 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?

Colegii noștri ne-au susținut și în 2023 în demersul nostru de a aduce un impact real în comunitățile locale. S-au implicat voluntar în multe cauze, cum ar fi: ateliere de educație financiară în școli, acțiuni educație pentru sustenabilitate, ecologizare sau plantări de copaci.

În plus, la nivel de grup, ne-am asumat reducerea amprentei de carbon asupra propriilor operațiuni, cu obiectivul setat de neutralitate până în 2030, prin contractarea de energie verde în principal. De asemenea, ne concentrăm tot mai mult pe produse verzi și pe creșterea portofoliului cu astfel de proiecte: creditul ipotecar penrtu locuinte eficiente energetic Casa Mea Natura pentru persoane fizice, creditul de eficienţă energetică pentru persoane juridice, și Leasing verde pentru achizițiile de flotă electrică (autoturisme, locomotive etc). Finanțăm investiții în energie verde, clădiri verzi, dar şi industrie sau transport, activități care aduc o contributie semnificativa in linie cu taxonomia europeană. Creditele ipotecare Casa Mea Natura reprezintă deja peste 50% din creditele noi acordate în 2023.

Pentru a ne măsura performanța, toate inițiativele noastre au la bază întrebarea: cum ne gestionăm resursele pentru a genera un impact în comunitate și a contribui la o dezvoltare pe termen lung? La BCR, răspunsurile se pot observa în toate aspectele de business – de la lanțul de furnizori, până la implicarea în comunitate. Ne implicăm activ în introducerea educației financiare în școli și comunități, comunicăm constant  și deschis cu clienții noștri despre sustenabilitate, sprijinindu-i pentru a face față schimbărilor.


  • Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2024?

În 2024, la nivel operațional continuăm inițiativele de sustenabilitate începute anterior și anume:

  • Digitalizarea accelerată a serviciilor noastre financiare, ajutându-ne să folosim mai puțin plastic și hârtie în operațiunile noastre. Continuăm să promovăm practici bancare digitale, cum ar fi plăți contactless sau operațiuni online, pentru a fi mai prietenoși cu mediul. Spre exemplu, 62% din creditele personale sunt acordate online prin George, alături de 55% din toate cardurile de credit și 64% din toate produsele de descoperit de cont).
  • Ne-am extins contractele de energie verde și am trecut la carduri ecologice – toate cardurile pe care le emitem sunt fabricate din materiale reciclabile și biodegradabile și am extins perioada de valabilitate a acestora la 5 ani, pentru a reduce operațiunile de înlocuire și consumul de materiale. La BCR emitem carduri atât din plastic reciclat – cu un nivel de inserție cuprins între 85-100% – cât și din material biodegradabil. Toate acestea, parte din obiectivul de a atinge neutralitatea privind amprenta de carbon până în 2030, menționat anterior.
  • De asemenea, grupul Erste Group, a aderat la Alianța Net Zero Banking, cu obiectivul de a avea un portofoliu de credite neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.
  • Până în prezent, am evaluat portofoliul de credite și emisiile pentru energie, imobiliare și ipotecare, care reprezintă aproximativ jumătate din emisiunea portofoliului de credite la nivel de grup, și lucrăm la definirea obiectivelor de decarbonizare pentru toate segmentele pentru a ne conduce angajamentul net zero.
  • În 2023, BCR și-a confirmat angajamentele de tranziție verde prin emiterea primei euroobligațiuni verzi a unei bănci românești, primită cu mare interes de investitorii internaționali.

  • Care sunt planurile și viziunea voastră pentru anul 2024, și cum vedeți evoluția acestor aspecte în contextul schimbărilor anticipate în ceea ce privește reglementările, cererea pieței și conștientizarea publică?

La BCR, cel mai important pentru noi este să ne implicăm în proiecte cu impact real în societate. În acest sens investim în proiecte cu impact de mediu sau/social, apropiindu-ne de tinta de minimum 25% până în 2026, si acordand suportul identificarii tuturor surselor disponibile de finantare verde (inclusiv din fonduri europene, guvernamentale si garantii de sustenabilitate). De asemenea, continuăm să introducem o abordare „verde” în toate activitățile operaționale menționate anterior, atât interne, cât și dedicate clienților.
Și nu în ultimul rând, ne implicăm în educația financiară atât a colegilor și clienților noștri, cât și a comunităților locale. Aici avem nevoie de o abordare diferită, de aceea, lucrăm îndeaproape cu partenerii noștri care ne ajută să dezvoltăm proiecte relevante care să genereze rezultate vizibile și valoroase pentru oamenii de toate vârstele.
Credem cu tărie că educația stă la baza unor alegeri mai sănătoase, iar noi suntem aici să contribuim la educarea financiară a românilor pentru o viață mai bună.

CSR Awards


 

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.