#AfaceriSustenabile2024: JYSK- Raluca Dascălu, „Sustenabilitatea este unul dintre factorii cheie prin care asigurăm atingerea obiectivelor de business”

Echipa CSR Media a invitat Leaderii celor mai importante companii ce derulează proiecte de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială să împărtășească viziunile lor asupra Provocărilor în domeniul Sustenabilității în anul 2023 și să ofere Previziuni și Perspective pentru anul 2024, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2024.

În cadrul acestui proiect ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile oferite de către lideri, aducând lumină asupra provocărilor cu care se confruntă domeniul și anticipând direcțiile viitoare ale Afacerilor Sustenabile în anul 2024.

În continuare puteți citi interviul cu Raluca Dascălu, Communications Manager JYSK.



  • Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2023 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?

Indiferent de provocări, obiectivele de sustenabilitate sunt stabilite pe termen lung și este important să nu ne abatem de la ele. O provocare care a afectat mai multe domenii și activități, nu doar sustenabilitatea, a fost inflația. Atunci când puterea de cumpărare scade și costul de trai e mai mare, consumatorii încep să caute produsele cele mai ieftine, iar acestea nu sunt, de cele mai multe ori, cele mai sustenabile alegeri din punct de vedere al materialelor sau calității.

În strategia noastră de sustenabilitate acordăm o mare atenție materiei prime din care sunt realizate produsele, pentru că mare parte din amprenta de carbon a JYSK provine din producție. Obiectivul nostru este să creștem în fiecare an procentul de produse realizate din materii prime mai sustenabile – bumbac organic, bumbac reciclat, bumbac certificat Better Cotton, poliester sau plastic reciclat – dar aceste materii prime sunt mai scumpe.

În 2023 am reușit să negociem cu furnizorii și să menținem prețurile la un nivel cât mai mic, astfel încât inclusiv produsele realizate din materiale mai sustenabile să fie accesibile.

Inflația și instabilitatea la nivel global sunt o provocare și pentru că distrag atenția de la eforturile comune depuse de societate pentru a acționa mai prietenos cu mediul. Pe de altă parte, practicile sustenabile sunt o investiție, pentru că duc la reduceri de costuri pe termen lung, cum este exemplul panourilor solare. Privim inflația și ca pe o motivație pentru a accelera drumul către a fi mai sustenabili.   

  • Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2023 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?

În anul 2023, JYSK  a obținut certificatul Global Recycle Standard la nivelul întregii companii. Avem de mult timp produse certificate GRS, însă anul trecut auditorii independenți au analizat îndeaproape felul în care JYSK lucrează cu materiale reciclate și, în urma auditului, JYSK a primit certificarea GRS care acoperă întreaga companie.

Acesta este doar un exemplu care arată cât de importantă este munca făcută de colegii din departamentul de achiziții în drumul către economica circulară. Acum este normal și de așteptat să cerem furnizorilor produse din materiale care au certificări de sustenabilitate. Anul trecut am introdus în sortiment peste 4000 de produse noi, iar mare parte dintre acestea sunt realizate din materiale mai prietenoase cu mediul, ceea ce dovedește impactul pe care materia brută o are în aria sustenabilității.

Pentru că suntem membri amfori Business Environmental Performance Initiative (BEPI), un sistem de management al lanțului de aprovizionare pentru stabilirea performanța de mediu, anul trecut am lucrat pentru a introduce toți furnizorii în baza de date BEPI, care ne ajută să evaluăm mai bine unde trebuie să ne îmbunătățim activitatea pentru a fi mai eficienți în reducerea amprentei de carbon.

În vara anului 2023 ne-am alăturat și inițiativei Science Based Targets (SBTi), acțiune prin care compania se angajează să reducă emisiile în cadrul propriilor operațiuni și să își asume responsabilitatea pentru emisiile end-to-end ale produselor comercializate. Am identificat și modul în care emisiile sunt distribuite în cadrul companiei. Acțiunile de reducere a emisiilor de carbon includ alimentarea cu energie a magazinelor, încălzirea și răcirea centrelor de distribuție, birourilor și vehiculelor companiei.

Am pus, de asemenea, un accent și mai mare pe consolidarea principiilor și acțiunilor noastre direcționate către Diversitate, egalitate și incluziune, care fac din JYSK un loc de muncă incluziv, în care fiecare angajat se simte binevenit, ascultat și sprijinit.

Romanian ESG Summit
  • Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2024?

În JYSK avem o strategie stabilită pentru mai mulți ani, iar în strategia actuală sustenabilitatea este unul dintre factorii cheie prin care asigurăm atingerea obiectivelor de business. Am intensificat aspectele care țin de sustenabilitate în toate procesele, regulile, practicile companiei, astfel încât să includem sustenabilitatea în toate ariile business-ului. 

  • Care sunt planurile și viziunea voastră pentru anul 2024, și cum vedeți evoluția acestor aspecte în contextul schimbărilor anticipate în ceea ce privește reglementările, cererea pieței și conștientizarea publică?

Anul 2024 este unul în care trebuie să îndeplinim o serie de obiective pe care ni le-am propus în urmă cu câțiva ani. Vom finaliza stabilirea obiectivelor și vom obține validarea din partea Science Based Targets, ceea ce va îmbunătăți procesul de reducere a emisiilor din Scope 1+2 și Scope 3.

Până la finalul anului, toate produsele din lemn comercializate de JYSK trebuie să fie certificate FSC, inclusiv ambalajele din carton. Este un angajament pe care ni l-am asumat acum 2 ani, iar începând din 2022 toate produsele nou intrate în sortiment realizate din lemn și ambalajele sunt certificate FSC. Tot până la finalului anului, tot bumbacul din produsele noastre trebuie să fie mai sustenabil – fie certificat Better Cotton, fie bumbac reciclat sau bumbac organic.

Având în vedere noile reglementări și cerințe de raportare, este foarte important să avem date exacte despre toate aspectele business-ului, inclusiv date de la furnizori, de-a lungul lanțului de aprovizionare. Este o schimbare importantă a legislației, care presupune inclusiv crearea unor departamente sau roluri dedicate măsurării acestui tip de date. Pentru a putea măsura și reduce impactul asupra mediului, dar și pentru a putea fi transparenți, trebuie să știm în permanență unde ne aflăm. Am stabilit 8 arii de performanță de mediu pe care să le măsurăm, printre care energie și climat, emisii, biodiversitate, substanțe chimice și deșeuri.

În momentul acesta, în România, noile cerințe de raportare sunt cele care stimulează în primul rând companiile să își măsoare impactul și să găsească soluții pentru a fi mai sustenabile. Bineînțeles, și publicul s-a schimbat și începe să acorde o atenție mai mare aspectelor ESG.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.