#AfaceriSustenabile2024: Orange, Veronica Dogaru -„Sustenabilitatea stă la baza tuturor acțiunilor pe care le realizăm, este un diferențiator, dar și un motor pentru inovație”

Echipa CSR Media a invitat Leaderii celor mai importante companii ce derulează proiecte de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială să împărtășească viziunile lor asupra Provocărilor în domeniul Sustenabilității în anul 2023 și să ofere Previziuni și Perspective pentru anul 2024, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2024.

În cadrul acestui proiect ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile oferite de către lideri, aducând lumină asupra provocărilor cu care se confruntă domeniul și anticipând direcțiile viitoare ale Afacerilor Sustenabile în anul 2024.

În continuare puteți citi interviul cu Veronica Dogaru, Corporate Communications and CSR Director, Orange România.



  • Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2023 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?

Pentru Orange, sustenabilitatea a fost întotdeauna o prioritate, un drum pe care îl construim cu grijă încă din 1997. Credem cu tărie că este responsabilitatea noastră, în calitate de operator de telecomunicații, să asigurăm acces la internet pentru cât mai multe persoane, în timp ce generăm schimbări pozitive cu ajutorul tehnologiei pentru clienții și colegii noștri, precum și în comunitățile în care activăm. Astfel, la aproape 27 de ani de implicare în societate, putem afirma că sustenabilitatea stă la baza tuturor acțiunilor pe care le realizăm, este un diferențiator, dar și un motor pentru inovație. La fel de adevărat este că acest drum nu este ușor și implică reziliență.

Anul 2023 ne-a adus un nou plan strategic la nivelul Grupului Orange – „Lead the Future”, prin care sunt întărite angajamentele de a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2040 și de a face din tehnologia digitală un motor al egalității de șanse. Pornind de la aceste obiective și ținând cont de contextul și provocările locale, am continuat să punem bazele culturii comune pentru companiile noastre – Orange România și Orange Romania Communications. Totodată, am făcut investiții în programe dedicate creșterii procentului de energie verde din rețeaua Orange, în proiecte dedicate mediului academic și antreprenorilor. De asemenea, am susținut și pilonul de filantropie, pentru ca Fundația Orange să ducă mai departe misiunea de a îmbunătăți viețile categoriilor defavorizate prin intermediul tehnologiei.

În același timp, în anul ce abia s-a încheiat, ESG (Environmental, Social, and Governance) a devenit un subiect mult mai vizibil pe agenda publică. Directiva UE de raportare corporativă de sustenabilitate (CSRD) va determina, începând de anul acesta, schimbări semnificative în modul de raportare și trebuie să fim pregătiți. Bineînțeles, am început să ne facem temele sârguincios, pentru a putea acționa astfel încât să creăm valoare și să îndeplinim criteriile de conformitate.


  • Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2023 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?

Din perspectiva sustenabilității, parcursul Orange în 2023 a însemnat pași în direcția protejării mediului și respectarea angajamentelor față de comunitate. În paralel, am evaluat situația companiei din prisma standardelor de sustenabilitate, pentru a vedea unde ne aflăm, ce trebuie să îmbunătățim, dar și pentru a ne asigura că integrăm corect ESG în procesul de luare a deciziilor. Nu în ultimul rând, am încercat, prin campanii și materiale diverse, să le explicăm colegilor noștri ce înseamnă ESG și cum poate fiecare să acționeze la nivel individual, iar pentru a-și îmbunătăți cunoștințele în domeniul sustenabilității, le-am pus la dispoziție cursuri dedicate.

Dacă ne referim la rezultate, la nivelul întregii organizații au fost implementate programe ce au avut ca scop decarbonizarea. Voi vorbi despre două dintre acestea, și anume: instalarea de aproximativ 2.000 de panouri solare, iar la acest moment avem în funcțiune 2.600 de panouri, și semnarea primului contract de tip Virtual Purchase Agreement (vPPA) din piața locală de telecomunicații. Prin acordul cu ENGIE Romania ne vom acoperi 30 de GWh din necesarul anual de energie electrică cu energie verde provenită din tehnologie solară.

Anul acesta, colegii noștri au finalizat încă 2 noi contracte de tip vPPA, cu Enery, prin care ne vom acoperi cu energie verde încă 70 de GWh din necesarul anual de energie.

Pe lângă acțiunile ce au vizat reducerea amprentei noastre de carbon și integrarea de surse sustenabile de energie, am continuat să investim în economia circulară. I-am încurajat pe clienți să adopte un comportament responsabil prin Reciclarea, Recondiționarea, Repararea și Recumpărarea telefoanelor vechi, adică prin programul Re.

Știm din studiul Kantar Global Monitor Romania (iunie 2022) că 69% dintre români cred că businessurile și guvernele sunt mai responsabile decât ei în a soluționa problemele de mediu. Noi, la Orange, venim cu oferte care fac produsele sustenabile mai atractive, astfel încât să arătăm clienților că prin alegerile lor pot fi parte activă din crearea unui mediu mai sustenabil. Suntem în top la nivelul Grupului Orange în ceea ce privește recumpărarea, iar în 2023, cu sprijinul clienților, am colectat aproximativ 260.000 de telefoane, care vor reintra în circuit prin recondiționare sau reciclare. În același timp, prin oferte dedicate, am înregistrat o creștere de 8% a numărului de telefoane recondiționate comercializate comparativ cu 2022. 

În plus, în Service Centerele Orange am reparat peste 50.000 de telefoane. Suntem singurul operator local care are propriile centre de reparații, o facilitate pe care o oferim atât clienților noștri, cât și celor care sunt în căutarea unui service autorizat pentru a-și repara telefonul. Potrivit unui studiu realizat la cererea Comitetului Economic și Social European (2019), păstrarea unui telefon pentru încă un an poate reduce impactul de CO2 cu până la 29%, și cu până la 43% dacă acesta este utilizat încă doi ani. În schimb, dacă telefoanele nu mai sunt funcționale, în toate magazinele noastre există cutia de reciclare “Re”, unde oricine poate lăsa pentru reciclat telefoane, tablete, smartwatch-uri și accesorii, o manieră ecologică de a renunța de echipamentele pe care le ținem prin sertare.

Totodată, programul “Re” stă și la baza conceptului sub care am relansat, în luna septembrie, magazinul nostru flagship, Europe House, din București. România este printre primele țări din Grupul Orange care a deschis un magazin în care prezintă produse și servicii cu un impact mai redus asupra mediului, prin care îi încurajează pe clienți să facă alegeri sustenabile. Astfel, în smartshop-ul din Piața Victoriei, clienții găsesc transpuse toate cele 4 arii de acțiune ale programului Orange, pe lângă tehnologie și un design mai verde.

Dacă vorbim de implicare în comunitate, programe precum Orange Educational Program (prin care creștem viitoarele generații de specialiști în telecomunicații), Orange Fab (programul de accelerare a start-up-urilor), Innovation Labs (pre-acelerator) sau cele 2 laboratoare Orange 5G Labs (hub-uri de cercetare și inovare unde mediul academic, start-up-uri și companii pot inova și testa soluții pe bază de tehnologie 5G) sunt doar câteva exemple care arată angajamentul nostru pe termen lung de a fi un actor cheie în domeniul inovării, al dezvoltării ecosistemului de start-up-uri și al pregătirii viitorilor specialiști din telecomunicații. Și nu doar atât, suntem singurul operator de telecom din România implicat în proiecte europene de cercetare Horizon Europe. Colegii noștri lucrează îndeaproape cu parteneri B2B, start-up-uri și cercetători pentru a crea viitoarele generații de servicii. În total, până acum, Orange a investit în inițiative de inovație peste 5 milioane de euro.

Aceste acțiuni sunt completate de programele noastre de filantropie. Echipa Fundației Orange continuă să creeze șanse an de an. La doar câteva luni de la cea mai amplă investiție, 1 milion de euro în Orange Digital Center, un hub amplu de educație, 2.000 de persoane au absolvit cursuri de formare profesională, care le oferă șansa la un loc de muncă sau la reconversie profesională. Suntem mândri de rezultatele pe care le obțin și sperăm ca binele pe care împreună îl facem în România să implice tot mai mulți beneficiari.


  • Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2024?

Scopul nostru a fost dintotdeauna să creăm impact pe termen lung, integrând sustenabilitatea în tot ceea ce facem. În mod cert este o prioritate la nivel de management, avem indicatori clari stabiliți de Grupul Orange, dar și legislație care ne obligă să fim conformi și mult mai atenți la fiecare pas pe care îl facem. Mai avem încă multe de realizat și aliniat la nivel intern, însă cu fiecare inițiativă pe care o implementăm facem progrese pentru un viitor mai curat, mai durabil. De fapt, munca grea este reprezentată de transpunerea corectă în practică a decarbonizării, prin multiple acțiuni și prin implicarea tuturor – colegi, clienți și parteneri.

Am început anul cu 2 inițiative care au impact în zona de mediu, și anume semnarea a două noi contracte vPPA, cu Enery, pe care le-am menționat anterior, iar recent am anunțat și închiderea graduală a rețelei 3G, începând cu iunie 2024. Această măsură ne va permite să ne axăm pe dezvoltarea rețelelor 4G/5G, dar și pe alte tehnologii emergente, care vor asigura nevoile de comunicare și acces la internet pentru următorii ani. Prin acest demers, vrem să oferim tuturor clienților noștri o experiență de conectivitate mai bună, iar spectrul și resursele utilizate anterior de 3G le vom redirecționa către rețelele 4G/LTE (inclusiv tehnologiile Low Power LTE-M, NB-IoT) și 5G, semnificativ mai rapide și mai eficiente energetic decât tehnologia pe care o înlocuiesc.

Cum sustenabilitatea nu este doar ceea ce se vede, ci înseamnă și procese sustenabile, precum și furnizori care să fie aliniați la standardele tale, la nivelul lanțului de aprovizionare vom continua să ne reducem amprenta de carbon. Anul trecut, am obținut o reducere de 20% a emisiilor comparativ cu 2019, iar anul acesta vizăm o mai bună consolidare a transporturilor, prin colaborări cu parteneri logistici care și-au îmbunătățit parcul auto, încărcarea și rutele, prin căutarea de surse alternative de energie în depozitele Orange. Intenționăm să implementăm soluții suplimentare pentru ambalare și transport, pentru a ne îmbunătăți și mai mult amprenta de carbon.

La nivel intern, ESG trebuie să fie parte din cultura noastră corporativă, așa încât vom continua să le oferim colegilor noștri acces la resurse educaționale și îi vom implica în acțiuni cu impact asupra mediului.


  • Care sunt planurile și viziunea voastră pentru anul 2024, și cum vedeți evoluția acestor aspecte în contextul schimbărilor anticipate în ceea ce privește reglementările, cererea pieței și conștientizarea publică?

Anul acesta vine cu multe provocări, iar așteptările de la mediul de business sunt mari. Navigăm pe un teritoriu pe care nu-l cunoaștem în profunzime, iar fiecare pas greșit va avea consecințe. De aceea, unele acțiuni vor putea fi realizate printr-un sprint, pentru altele vom depune însă eforturi mult mai mari.

La Orange, sustenabilitatea va continua să însemne impact pe termen lung, astfel suntem încrezători că ne vom menține proactivitatea și creativitatea în acest mediu dinamic al sustenabilității, în care vom privi lucrurile tot mai mult prin lentile financiare. #OrangeGoesGreen este ambiția noastră, precum și promisiunea făcută nouă înșine de a rămâne consecvenți în atingerea ei.



 

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.