Echipa CSR Media a invitat Leaderii celor mai importante companii ce derulează proiecte de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială să împărtășească viziunile lor asupra Provocărilor în domeniul Sustenabilității în anul 2023 și să ofere Previziuni și Perspective pentru anul 2024, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2024.
În cadrul acestui proiect ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile oferite de către lideri, aducând lumină asupra provocărilor cu care se confruntă domeniul și anticipând direcțiile viitoare ale Afacerilor Sustenabile în anul 2024.
În continuare puteți citi interviul cu Dan Crișan – COO PENNY România .
Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2023 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?
Anul 2023 a reprezent pentru noi un an de oportunități în ceea ce privește dezvoltarea practicilor de sustenabilitate urmate în cadrul companiei, dar și un an extrem de ofertant pentru România. În această categorie, putem să enumerăm implementarea Sistemului de Garanție – Returnare la nivel național ce ne-a permis nouă, tuturor, pe de-o parte retaileri, și pe de-o parte clienți, să contribuim la protejarea medicului înconjurător prin reciclarea ambalajelor de plastic, sticlă sau metal.
În spatele PENNY, suntem toți oameni care își doresc ca prin activitatea lor să facă un bine pentru mediu, pentru societate, pentru bunăstarea tuturor. Responsabilitatea pe care o arătăm astăzi față de societate și mediu este direcția după care ne ghidăm de fiecare dată în acțiunile și proiectele noastre. Spre exemplu, toate cele 376 de magazine PENNY din țară sunt echipate cu aparatele necesare de reciclare a ambalajelor parte din Sistemul de Garanție-Returnare. Ne place să spunem că ne-am mișcat repede, pentru a fi o componentă dintr-un ecosistem funcțional al cărei rol aduce cu adevărat un aport societății.
La fel ca în fiecare an, și în 2023 am făcut multe lucruri să se întâmple: am continuat să echipăm rețeaua de magazine și centrele noastre logistice cu tehnologii smart și eficiente, prietenoase cu mediul, am lansat cel mai nou Raport de Sustenabilitate pentrul anul 2022 și am pornit o campanie de comunicare 360 de grade care este încă în plină desfășurare.
În cei peste 20 de ani de activitate în cadrul companiei, aștept cu la fel de multă nerăbdare să văd ce ne aduce ziua de mâine. PENNY este un retailer activ, rapid și mereu aproape de oameni – de clienții noștri, pentru că ei reprezintă centrul activității noastre.
Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2023 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?
Fiecare pas și fiecare inițiativă în direcția sustenabilității merită apreciată, însă pot să enumăr o serie de inițiative cheie ale anului trecut care au generat cu adevărat schimbări valoroase în PENNY:
- Am implementat cu succes Sistemul de Garanție-Returnare,
- Am lansat Raportul de Sustenabilitate 2022,
- Am primit recertificarea ISO 50001 pentru a treia oară, mulțumită rezultatelor remarcabile în ceea ce privește eficiența energetică și protecția climei,
- Am continuat să reducem consumul de energie electrică,
- Am instalat sisteme fotovoltaice suplimentare pe magazine și în centrele logistice,
- Am monitorizat 100% online nivelul consumului de energie și a sistemului de răcire,
- Am continuat să plasăm stații de încărcare pentru vehicule electrice,
- Am obținut recertificări BREEAM pentru noile magazine.
Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2024?
2024 este un an ce ne oferă încă o dată șansa să arătăm că ne pasă – de mediu, de resursele pe care le utilizăm, de felul în care magazinele și centrele noastre logistice funcționează, de oamenii care ne sunt alături și că ne pasă de fiecare client ce ne trece pragul.
Vom continua să ne concentrăm acțiunile cu focus pe pilonul nostru strategic Energie, climă și resurse. Avem multe obiective la care lucrăm, o parte dintre acestea au fost deja atinse, precum faptul că, raportat la anul 2022, 89% este energie electrică verde certificată din totalul de energie electrică consumată de magazinele PENNY și chiriașii noștri sau că 100% din magazinele noastre proprii sunt echipate cu pompe de căldură electrice, dar la altele încă lucrăm.
De asemenea, ne propunem să creștem și să dezvoltăm parteneriatele pe care deja le desfășurăm, dar și să identifică noi oportunități de a ne implica acolo unde putem să sprijinim. Un exemplu de succes de care mă bucur să vorbesc este parteneriatul avut cu Banca pentru alimente, când, la finalul anului trecut în cadrul Colectei Naționale de Alimente, am strâns împreună cu clienții noștri și cu ajutorul voluntarilor 36,93 tone de alimente pentru comunitățile în nevoie.
Așadar, în 2024, continuăm să fim așa cum toți românii deja ne știu: responsabili, aproape de ei și cu grijă pentru tot ceea ce ne înconjoară.
Care sunt planurile și viziunea voastră pentru anul 2024, și cum vedeți evoluția acestor aspecte în contextul schimbărilor anticipate în ceea ce privește reglementările, cererea pieței și conștientizarea publică?
Anul acesta continuăm să ne concetrăm pe proiectele cheie, care deja au marcat piața retail-ului din România. Spre exemplu, continuăm să lărgim rețeaua de producători locali din cadrul proiectului nostru TripluRO (3RO). Prin această inițiativă, susținem producătorii locali, economia românească și încurajăm românii să cumpere produse românești – care au incredientul principal provenit din România, sunt procesate și ambalate la noi în țară. Spre exemplu, mă bucur să spun că peste 800 dintre produsele disponibile la raft sunt 3RO, iar acestea pot fi ușor identificate de clienți prin eticheta specială 3RO.
Numai anul trecut am organizat discuții la nivel național cu lideri de opinie, reprezentanți din sectorul educației și ai sectorului public, pentru a ajunge împreună la aceeași concluzie: în România se pot face multe lucruri bune, lucruri românești, dacă ne sprijinim reciproc.
Anul acesta aduce o serie de direcții la care să fim și mai atenți, precum: importanța îmbunătățirii proceselor și activităților pe întregul lanț de aprovizionare, pentru a reduce amprenta de carbon, aduce și incertitudini la nivel global (economice, politice etc.) sau nevoia de a contracara încălzirea globală prin acțiunile noastre.
În 2024, lăsăm loc și pentru necunoscute. Dar sunt sigur că alături de echipa noastră formată din oameni excepționali, vom obține noi rezultate de care să ne mândrim și să ne bucurăm împreună. Astfel, continuăm să ne concentrăm pe planurile noastre de expansiune, pe obiectivele de sustenabilitate, pe digitalizarea proceselor și serviciilor pe care le oferim și pe dezvoltarea durabilă a tuturor proiectelor noastre.