CSRmedia
CSRmedia
CSRmedia - publicatie premiata de Familia Regala a Romaniei

#AfaceriSustenabile2024: Up România – Camelia MUNTEANU „Sustenabilitatea nu este un sprint, ci mai degrabă un maraton, ba chiar un maraton-ștafetă”

Echipa CSR Media a invitat Leaderii celor mai importante companii ce derulează proiecte de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială să împărtășească viziunile lor asupra Provocărilor în domeniul Sustenabilității în anul 2023 și să ofere Previziuni și Perspective pentru anul 2024, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2024.

În cadrul acestui proiect ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile oferite de către lideri, aducând lumină asupra provocărilor cu care se confruntă domeniul și anticipând direcțiile viitoare ale Afacerilor Sustenabile în anul 2024.

În continuare puteți citi interviul cu Camelia MUNTEANU, CSR Coordinator, Up Romania.





  • Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2023 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?

Spre deosebire de criza pandemică, despre care putem spune fără ezitare că ne-a luat pe nepregătite pe toți, sustenabilitatea era deja o prioritate pe lista noastră de preocupări, iar a găsi soluții pentru a fi sustenabili face parte din responsabilitatea noastră nu doar ca business, ci și ca oameni.

Suntem parte a unui grup care, la începutul anului 2023 a căpătat în Franța statutul de primă „cooperative à mission”, propunându-și să fie și mai responsabilă în funcționarea, implicarea și acțiunile sale, și mai conștientă de impactul său asupra societății, și mai motivată să servească binelui public. Provocări au fost, în principal legate de inflație, de impredictibilitate, de instabilitatea geopolitică, dar este de datoria noastră și este o dovadă de maturitate a oricărei companii să te adaptezi și să le transformi în oportunități de a învăța, de a crește, de a face lucrurile mai bine.

Avem de partea noastră mai multe lucruri: provocările de azi vor trece și le tratăm ca atare, nefiind insurmontabile, însă sustenabilitatea este aici ca să rămână.  Un alt eveniment important pentru Up România a fost recertificarea Ecovadis, agenție globală de rating și certificare care evaluează și clasifică companiile în funcție de practicile lor de sustenabilitate, etică și responsabilitate socială și obținerea, în februarie 2023, a medaliei de aur Ecovadis care ne clasează (în urma evaluării realizate pe 4 piloni principali: mediu, drepturi umane fundamentale la locul de muncă, etică și achiziții responsabile) printre primele 3% dintre cele mai performante companii din lume.

  • Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2023 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?

Dat fiind caracterul său de prioritate pe termen lung, este evident că sustenabilitatea s-a regăsit și în strategia de business a companiei. Printre inițiativele reper ale Up România pentru anul 2023 figurează investiția în startupul bonapp.eco, care a dezvoltat o aplicație de reducere a risipei alimentare, prin comercializarea la preț redus a unor alimente care se apropie de data de expirare.

Un alt reper care merită menționat îl reprezintă lansarea cardurilor Up 100% reciclabile, care sunt deja în circulație și care vor înlocui toate cardurile emise de noi pe măsură ce acestea expiră.

Up România este primul emitent de pe piața românească care a introdus în 2023 calculul amprentei de carbon pentru tranzacțiile cu cardurile Up, prin care le dăm utilizatorilor aplicației Up Mobil puterea de a acționa responsabil. Odată ce conștientizăm impactul fiecărei tranzacții, ne va veni mai natural să ne adaptăm comportamentul pentru a ne reduce amprenta de carbon. Ne-am dorit ca în acest fel să răspundem așteptărilor clienților noștri de a avea parteneri responsabili și de a face posibil un viitor mai sustenabil, consolidând astfel și strategia grupului Up de a încuraja consumul responsabil.

Componenta de conștientizare și de educare se regăsește nu doar în relațiile cu beneficiarii cardurilor Up, ci și în relațiile cu partenerii, clienții, afiliații, furnizorii și colegii noștri. În acest context, Up a organizat ”Olimpiada de gătit cu ce ai prin frigider”, la care am avut un invitat de Masterchef, chef Roxana Blenche, și echipe formate din colegii și clienții noștri. Participanții care au acceptat provocarea au învățat cum să gătească reducând la minim risipa alimentară, dar și ce feluri gustoase se pot prepara din resturile uitate în frigider. Au fost prezenți și magazinul afiliat care ne-a oferit ingredientele bio, precum și fundația Metropolis, către beneficiarii căreia s-a donat contravaloarea a 700 de meniuri sănătoase.

De asemenea, aș menționa tot aici amprenta de carbon neutralizată prin campania de plantare a pădurii de salcâmi de la Lipănești, eveniment care, în ciuda condițiilor meteo care nu au ținut mereu cu noi, în ciuda distanței și a faptului că s-a desfășurat sâmbăta, s-a bucurat an de an (în ultimii șapte ani), de prezența a aproape jumătate din colectivul Up. Poate ar merita amintite și atelierele de conștientizare a impactului activității umane asupra planetei, Fresque du climat, la care au luat parte peste jumătate dintre colegi, dar și întreaga echipă Up din Republica Moldova.

  • Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2024?

Așa cum am menționat deja, pentru Up România sustenabilitatea este deja ceva firesc. Deși nu ne revine încă obligația de face raportarea de sustenabilitate, noi ne-am conformat în mod voluntar, datele fiind colectate la nivelul grupului Up pentru toate filialele sale. Până la sfârșitul lunii ianuarie, suntem în plin proces de colectare și introducere a datelor pentru anul 2023 în platforma de raportare ESG Metrio, soluție de raportare de sustenabilitate end-to-end. Facem acest lucru de peste 6 ani.

CSR Awards

Pentru reușita oricărui demers de schimbare, de adaptare a unor comportamente, este necesar să existe în prealabil o etapă de conștientizare și educare. Acceptarea, adoptarea și apoi transmiterea mai departe a ceea ce ne dorim presupune mai întâi ca acest lucru să fie perceput ca fiind util și valoros, aducător de beneficii pentru fiecare în parte. Consumul responsabil este parte din strategia de business a grupului Up și trebuie să se reflecte ca atare în relațiile cu toți stakeholderii noștri.

  • Care sunt planurile și viziunea voastră pentru anul 2024, și cum vedeți evoluția acestor aspecte în contextul schimbărilor anticipate în ceea ce privește reglementările, cererea pieței și conștientizarea publică?

Mai bine în fiecare zi înseamnă și mai sustenabil în fiecare zi. Avem planuri mari – ne dorim să continuăm pe linia consumului responsabil și să acționăm în acest sens pe toate fronturile. Ne propunem să intensificăm promovarea în ecosistemul Up a partenerilor și comercianților de produse certificate eco / bio, să ne educăm și motivăm utilizatorii de carduri, dar și să le schimbăm obiceiurile de cumpărare. Așadar, ne bucurăm să le putem da utilizatorilor de carduri Up puterea de a alege comercianți responsabili cu resursele planetei și cu oamenii.

A fost, fără îndoială, deceniul schimbărilor. Pandemie, criza refugiaților, inflație, instabilitate politică, conflicte armate, criză energetică, incertitudine – asupra niciuneia nu am avut vreun control. Sustenabilitatea înseamnă responsabilitate din partea companiilor, înseamnă asumare, dar înseamnă și promisiunea unui viitor, înseamnă o direcție clară. Sustenabilitatea nu este un sprint, ci mai degrabă un maraton, ba chiar un maraton-ștafetă.

Ne așteptăm cu toții ca subiectul să capete o importanță din ce în ce mai mare, ca reglementările să fie din ce în ce mai stricte, ca cererea pieței să crească, pe măsură ce crește gradul de conștientizare. Doar că, atunci când ai o singură cale de străbătut pe termen lung, vei ajunge chiar și cu pași mici la destinație.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.