Echipa CSR Media a invitat Liderii celor mai importante companii care implementează proiecte de sustenabilitate și responsabilitate socială să împărtășească viziunile lor privind provocările din domeniul sustenabilității pentru anul 2024, oferind totodată previziuni și perspective pentru anul 2025, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2025.
Prin acest proiect, ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile propuse de lideri, punând în lumină provocările actuale ale domeniului și anticipând direcțiile viitoare ale afacerilor sustenabile pentru anul 2025.
În continuare puteți citi interviul pe care ni l-a acordat Alina Chifan, director comercial al EGGER Romania.
Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2024 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?
Anul trecut a fost unul marcat de provocări, dar și de oportunități pentru toate industriile, nu doar pentru cea în care ne desfășurăm noi activitatea. Un aspect definitoriu pentru 2024, în ceea ce privește direcția sustenabilității și a obiectivelor de mediu, a fost menținerea și consolidarea poziției noastre de lider în industrie, dar și extinderea inițiativelor care să genereze un impact semnificativ pentru comunitate și mediu.
Una dintre principalele provocări a fost asigurarea unui lanț de aprovizionare sustenabil, având în vedere cererea tot mai mare pentru produse ecologice și reciclabile. La EGGER, ne concentrăm pe utilizarea resurselor de lemn certificat și lemn reciclat, fabrica din Rădăuți fiind parte esențială în acest proces.
De altfel, aceste valori sunt parte importantă a strategiei noastre în fiecare an. De exemplu, numai în ultimii 11 ani, am reciclat peste 767.000 de tone de deșeuri de lemn. Acest efort nu doar că ne-a permis să reducem amprenta de carbon, ci a sprijinit și dezvoltarea unui model sustenabil de producție în România.
Pe de altă parte, anul 2024 a adus și numeroase oportunități pentru EGGER. Investițiile în proiecte de responsabilitate socială corporativă au fost prioritare, direcționând/dirijând în anul precedent 1,4 milioane de euro în inițiative care au vizat îmbunătățirea infrastructurii educaționale și medicale în județul Suceava. Un exemplu notabil este implicarea noastră în renovarea și echiparea a aproape 50 de instituții de învățământ, precum și susținerea proiectelor culturale și sportive locale. Prin aceste acțiuni, nu doar că am sprijinit comunitatea, ci am demonstrat și angajamentul nostru de a investi pe termen lung în bunăstarea oamenilor și dezvoltarea regională.
În același timp, trebuie menționat faptul că tehnologia a jucat un rol esențial în atingerea obiectivelor noastre de sustenabilitate. EGGER aplică soluții inovatoare în procesele de producție, cum ar fi sisteme avansate de monitorizare a consumului de energie și tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, pentru a reduce impactul asupra mediului. Astfel, reușim să optimizăm fluxurile de lucru și să asigurăm o utilizare responsabilă a resurselor.
Un alt punct forte al anului 2024 a fost implicarea în proiecte educaționale și de conștientizare. EGGER a continuat să investească în programe de educație privind reciclarea și sustenabilitatea, atât în cadrul comunității locale, cât și în rândul angajaților. Campaniile noastre pe care le desfășurăm anual au drept scop creșterea gradului de informare și responsabilizare în ceea ce privește impactul acțiunilor asupra mediului.
Cu alte cuvinte, pentru EGGER, sustenabilitatea nu este doar o strategie de afaceri, ci și un angajament față de mediu, comunitate și viitor.
Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2024 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?
În 2024, am implementat o serie de măsuri care au generat un impact notabil asupra performanțelor generale ale companiei, atât din perspectiva protecției mediului, cât și din cea a eficienței operaționale.
Un obiectiv-cheie pentru noi a fost extinderea capacității noastre de colectare a deșeurilor din lemn, consolidându-ne poziția de lider în ceea ce privește colectarea deșeurilor de lemn. Vorbim despre demersuri prin care au fost susținute atât sustenabilitatea proceselor noastre, cât și competitivitatea pe piață, prin utilizarea unor materii prime reciclate de înaltă calitate.
În paralel, am continuat investițiile în tehnologii eficiente din punct de vedere energetic, ceea ce a dus la o scădere considerabilă a consumului de energie în fabricile noastre. Am redus consumul de combustibil fosil prin creșterea ponderii consumului de energie verde, obținută în propria centrală pe biomasă sau utilizarea de praf de lemn, în loc de gaz metan, în arzătoarele din instalația de producere a plăcilor de PAL.
În logistica internă, reînnoim flota de stivuitoare pe gaz și diesel prin înlocuirea cu stivuitoare electrice. Achizițiile noi de stivuitoare electrice fac parte din programul nostru de reînnoire/ conversie a flotei de utilaje. În ceea ce privește consumul de apă, am reușit să menținem la o cotă ridicată volumul de apă recirculat între instalații astfel încât, în final, să înregistrăm un volum cât mai mic de ape uzate. Suntem preocupați constant de creșterea nivelului de detaliu în raportările privind consumul de apă și creșterea gradului de conștientizare a angajaților asupra consumului de apă.
De altfel, acest aspect este parte din angajamentul nostru pe termen lung de a alinia activitățile companiei la obiectivul Net Zero până în 2050.
Am derulat campanii interne care au avut ca scop integrarea principiilor sustenabilității în activitățile zilnice ale echipei EGGER. Împreună cu ECOTIC organizăm, deja de trei ani, campanii anuale de colectare a deșeurilor de tip DEEE. Rata de participare a angajaților și volumul de deșeuri colectate au crescut constant. În 2024 am organizat pentru prima dată o campanie de colectare a uleiului casnic uzat.
În paralel am pregătit și materiale de informare privind impactul asupra mediului în cazul deversării de ulei uzat în apă. Ideea a fost bine primită de către angajați, astfel că vom continua și în acest an. În același timp, am sprijinit proiecte comunitare, inclusiv renovarea și echiparea instituțiilor de învățământ, subliniind rolul nostru activ în susținerea dezvoltării regionale. Prin sponsorizările pe care le realizăm, contribuim la creșterea standardului de calitate a serviciilor de educație și sănătate la care comunitatea și, implicit, angajații noștri au acces.
Prin sprijinirea proiectelor comunitare ce vizează educația și sănătatea, EGGER contribuie la crearea unui mediu atractiv pentru tineri, oferindu-le oportunități de educație și dezvoltare, ceea ce poate influența pozitiv decizia lor de a se alătura echipei noastre în viitor sau de a alege județul Suceava sau România ca loc unde să trăiască.
Pe lângă impactul pozitiv asupra mediului, aceste inițiative au contribuit la consolidarea reputației noastre de partener de încredere și lider în sustenabilitate. Desigur, aceste demersuri au dus și la reducerea costurilor operaționale și la creșterea eficienței. În 2024, sustenabilitatea nu a fost doar un obiectiv, ci un motor esențial al performanței și dezvoltării noastre continue.
Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2025?
În 2025, prioritățile strategice ale EGGER se vor concentra pe integrarea aspectelor de sustenabilitate în toate operațiunile companiei, ghidate de planurile clare de investiții și angajamentele companiei pe termen lung. Vom continua să investim în modernizarea și extinderea capacităților de producție, având ca prioritate eficiența energetică și sustenabilitatea. Acest lucru ne permite să optimizăm resursele și să reducem semnificativ impactul asupra mediului.
Un obiectiv strategic central este reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, aliniindu-ne la Acordul de la Paris și țintind atingerea obiectivului de Net Zero până în 2050. Pentru a atinge acest obiectiv ambițios, vom investi în soluții tehnologice inovatoare care să elimine emisiile ce afectează negativ clima. De asemenea, până în 2030, ne-am angajat să reducem cu cel puțin 30% emisiile directe provenite din activitățile fabricii noastre, cu 40% emisiile indirecte generate de energia achiziționată și cu 10% emisiile indirecte din lanțul nostru valoric anterior și posterior.
Aceste obiective climatice implică un efort comun din partea mai multor departamente ale companiei, dar și colaborare cu partenerii noștri. Cu alte cuvinte, explorăm constant soluții tehnice, tehnologice și de optimizare a proceselor pentru a ne asigura că suntem pe drumul cel bun către aceste ținte.
În 2025, cultura sustenabilității va fi, de asemenea, parte importantă din cultura organizațională prin programe interne de training, inițiative de conștientizare și promovarea unei conduite orientate spre protejarea mediului în fiecare departament. Implementăm toate demersuri pentru că suntem convinși că doar printr-un efort colectiv, atât la nivel intern, cât și extern, putem construi un viitor mai verde și mai sustenabil.