Echipa CSR Media a invitat Liderii celor mai importante companii care implementează proiecte de sustenabilitate și responsabilitate socială să împărtășească viziunile lor privind provocările din domeniul sustenabilității pentru anul 2024, oferind totodată previziuni și perspective pentru anul 2025, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2025.
Prin acest proiect, ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile propuse de lideri, punând în lumină provocările actuale ale domeniului și anticipând direcțiile viitoare ale afacerilor sustenabile pentru anul 2025.
În continuare puteți citi interviul pe care ni l-a acordat Corina Dospinoiu-Imre, Director Sustenabilitate Auchan Retail România.
Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2024 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?
2024 a fost un an bogat în oportunități, dar și în provocări. Implementarea directivei CSRD, privind raportarea sustenabilității corporative, a reprezentat o astfel de provocare. Însă, am transformat această provocare într-o oportunitate, utilizând datele colectate pentru a accelera transformarea modelului nostru de business. CSRD ne-a permis să adunăm informații non-financiare cu un impact financiar semnificativ, conducând, de exemplu, la decizii de investiții în proiecte de eficiență energetică.
Un proiect major poate pentru toată industria de retail a fost implementarea completă a sistemului SGR și optimizarea proceselor aferente. În prezent, toate magazinele noastre dispun de RVM-uri, cu un total de 138 de puncte de colectare. Perioada de testare de 7 luni, cu recompense de 0,50 lei/ambalaj pentru clienți, a facilitat adoptarea SGR de către clienții Auchan.
Nu în ultimul rând, ca și oportunități aș menționa proiectele noastre mai vechi, precum Zero Risipă, prin care am salvat peste 22 de milioane de produse până în prezent, sau Proiectul de Colectare și Reciclare a Uleiului Uzat, cu 1,3 milioane de litri de ulei colectat și transformat în biocombustibil.
Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2024 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?
În 2024, am continuat acțiunile de decarbonizare a lanțului nostru de aprovizionare – Scop 3 (produse și transport). Am început acum mai bine de cinci ani un proces accelerat de decarbonizare, atât a operațiunilor din magazine, prin reducerea consumului de energie și a gazului frigorigen, cât și a optimizării transporturilor (volum și rute). Aceste acțiuni sunt integrate în strategia noastră de decarbonizare din Planul pentru Climat 2030. Tot ca parte din această strategie, acum doi ani am dezvoltat programul „Parteneri pentru Decarbonizare” colaborând cu furnizorii pentru măsurarea emisiilor și decarbonizarea operațiunilor și produselor lor. Cu acest scop, am organizat și un eveniment dedicat, Climate Supplier Event, unde am reunit marii noștri furnizori pentru stabilirea unor obiective comune. Împreună cu partenerii noștri, vom trece printr-o transformare de decarbonizare a produselor și a operațiunilor lor, astfel încât să reușim să ne atingem obiectivele comune până în 2030.
Partenerii noștri pot beneficia de suportul Auchan pe parcursul acestui proces, prin colaborarea noastră cu Academia de Sustenabilitate, căreia ne-am alăturat în 2024, în calitate de parteneri. Prin parteneriatul cu aceștia, am dezvoltat un curs de sustenabilitate cu aplicabilitate specifică pentru lanțurile de aprovizionare din industria de retail, la care au acces atât producători, antreprenori, cât și profesioniști din retail. Am dezvoltat module educaționale cu obiective clare, precum reducerea risipei alimentare, diminuarea amprentei de carbon pe întregul lanț de producție, distribuție și comercializare, extinderea rețelei de producători și parteneri locali și dezvoltarea economiei circulare. Astfel, prin eforturile noastre comune, 15 experți și antreprenori din industrie lucrează la crearea de materiale educaționale și studii de caz care vor facilita transferul de cunoștințe în toate componentele unui ecosistem de retail. Până în prezent, aproximativ 16.000 de IMM-uri s-au înscris gratuit pe platformă și au acces la cursurile dezvoltate, precum și la un program de granturi, pentru a le încuraja să implementeze schimbări relevante cu impact pozitiv. Împreună cu Social Innovation Solutions am creat un ecosistem puternic, consolidând și construind parteneriate durabile, bazate pe o viziune comună.
Ne propunem să-i susținem pe partenerii noștri, și industria de retail în general, în tranziția către îmbunătățirea obiectivelor climatice și reducerii impactului asupra mediului.
În 2024, am fost parteneri de sustenabilitate ai Bucharest Fashion Week, cel mai important eveniment de modă din țară. Cinci dintre cei mai talentați designeri din România au realizat cu ajutorul unor piese selectate din zona „O Nouă Viață by Auchan”, proiectul nostru de economie circulară lansat în 2021, colecția Resurrected Wardrobe, prezentată printr-o instalație unică, demonstrând faptul că piesele vestimentare pre-purtate pot deveni alternative sustenabile. Astfel, cei cinci designeri români, care au transformat piesele deja pre-purtate, au demonstrat că upcyclingul devine o soluție viabilă atât pentru protejarea mediului înconjurător, cât și pentru abordarea unui stil vestimentar autentic.
Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2025?
Și în 2025 continuăm acțiunile privind creșterea conștientizării cu privire la schimbările climatice prin colaborarea cu furnizorii noștri, cu Academia de Sustenabilitate, dar și prin comunicare către consumatori. Ca o continuare a implicării noastre la Bucharest Fashion Week, având ca obiectiv creșterea gradului de conștientizare asupra impactului pozitiv al modei sustenabile, am organizat la începutul acestui an și Caravana Resurrected Wardrobe. Clienții din trei magazine mari din țară au putut admira colecțiile unice create de designeri, redescoperind frumusețea hainelor pre-purtate, iar în luna februarie va fi o licitație online unde se vor putea achiziționa aceste piese vestimentare.