#AfaceriSustenabile2025: Francesca Mihai, FAN Courier: „Ne angajăm să reducem impactul asupra mediului și să maximizăm contribuțiile pozitive pentru societate”

Echipa CSR Media a invitat Liderii celor mai importante companii care implementează proiecte de sustenabilitate și responsabilitate socială să împărtășească viziunile lor privind provocările din domeniul sustenabilității pentru anul 2024, oferind totodată previziuni și perspective pentru anul 2025, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2025.

Prin acest proiect, ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile propuse de lideri, punând în lumină provocările actuale ale domeniului și anticipând direcțiile viitoare ale afacerilor sustenabile pentru anul 2025.
În continuare puteți citi interviul pe care ni l-a acordat Francesca Mihai, Sustainability & Impact  Manager FAN Courier.



  • Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2024 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?

Una dintre oportunitățile identificate anul trecut este apetența din ce în ce mai mare a românilor pentru livrările în puncte fixe de tipul FANbox, aceștia contribuind, prin alegerea lor, la reducerea impactului livrărilor asupra mediului. Pentru a crește rata de adopție a acestui serviciu, în anul 2024 ne-am concentrat pe promovare și pe o strategie de prețuri preferențiale pentru serviciul FANbox.
Am identificat de asemenea două fenomene care pot fi privite atât ca provocări, cât și ca niște oportunități care ne motivează să accelerăm pe acest drum al sustenabilității, și anume noile standarde europene de raportare a sustenabilității (ESRS) și presiunile din partea clienților, care vin într-o oarecare măsură pe cale de consecință a acestor reglementări. În ceea ce privește complexitatea raportării, ne bazăm mult pe expertiza consultanților noștri și abordăm provocarea cu multă răbdare, perseverență, focus pe proces și pe ce putem învăța sau îmbunătăți din acest proces.
O altă provocare cu care ne confruntăm de câțiva ani din perspectiva raportării de Sustenabilitate o reprezinta datele și procesul de colectare a datelor, cu focus pe:

  • Disponibilitatea datelor necesare
  • Asigurarea unui grad ridicat de acuratețe a datelor
  • Volumul ridicat de date care trebuie colectat pentru calculul amprentei de carbon și ESRS-uri
  • Control redus în ceea ce privește acuratețea datelor provenite din exterior(furnizori, parteneri)
  • Timpul necesar colectării datelor

Pentru a depăși această provocare planificăm să implementăm anul acesta o soluție care promite să integreze și să centralizeze date din mai multe surse și să ne ajute cu monitorizarea performanței pe mai mulți indicatori specifici. În următorii cinci ani avem în plan să investim în sisteme de colectare automata a datelor, pentru a simplifica procesul și pentru a îmbunătăți gradul de acuratețe a datelor.

O altă provocare recurentă este lipsa unei rețele de încărcare a vehiculelor electrice care duce la încetinirea adopției de mașini electrice, emisii mai mari și pe cale de consecință poate duce la neîndeplinirea obiectivelor de reducere a amprentei de carbon. Pentru a diminua riscul neîndeplinirii acestui obiectiv am luat decizia să investim în stații de încărcare în incinta sediilor noastre.

• Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2024 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?

Investiții în energie regenerabilă

În 2024, la Brașov, am finalizat instalarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate totală de 740 kW, în urma unei investiții proprii de aproximativ 600.000 de euro, restul sumei fiind acoperită prin fonduri PNRR. Această infrastructură inovatoare acoperă circa 60% din necesarul energetic al sediului local și include baterii de stocare care asigură consumul de energie în perioadele în care nu se produce energie.
Această realizare vine în completarea investiției de 1,8 milioane de euro din Ștefănești, unde a fost implementată o instalație fotovoltaică cu o capacitate de 2230 kW. Panourile sunt amplasate pe sediul central din Ștefănești și produc energie verde, acoperind aproximativ 30% din consumul intern. Excedentul energetic este injectat în rețea și comercializat pe piața liberă.

Flotă electrică extinsă

Flota noastră de mașini electrice este în continuă creștere, FAN Courier fiind unul dintre primii mari actori de pe piața de curierat care a investit în această zonă. În acest moment avem o flotă de peste 150 de masini electrice și o extindem în mod constant. Mașinile parcurg, în medie, circa 50 km zilnic și livrează, cu precădere, în proximitatea sediilor companiei, acolo unde există o rețea proprie de stații de încărcare, pentru că planul nostru este să folosim cât mai multă energie verde produsă “in-house” pentru încărcarea vehiculelor electrice din flota proprie.

Extindere rețelei FANbox – 2.100 de unități până în luna februarie 2025

Rețeaua de lockere FANbox este într-o continuă expansiune, atingând 2000 de unități în acest moment. Până la finalul lunii februarie, rețeaua va număra 2.100 de unități, iar următoarele 500 de unități, pentru care a fost semnat deja contractul de livrare, urmează să fie instalate în anul în curs.

Lockerele FANbox vin cu următoarele beneficii la nivel de mediu:
a. Reducerea numarului de km parcursi si implicit reducerea amprentei de CO2;
b. Lockerele au un consum redus de energie electrica, echivalentul unui bec;
c. Reducerea numarului de masini din trafic, astfel nu mai contribuim la fel de mult la traficul din orase;

În anul 2025 ne vom concentra pe creșterea volumelor expediate la lockere, dar și pe creșterea numărului de unități instalate. Ne propunem să avem o creștere de peste 80% în ceea ce privește volumele predate la locker anul acesta, ceea ce ne așteptăm să se reflecte și într-un impact mai scăzut asupra mediului.

În ceea ce privește raportarea de sustenabilitate, putem afirma că în 2024 am făcut progrese semnificative spre conformarea la noile standarde europene de raportare (ESRS). Am trecut prin procesul de Analiza de Dubla Materialitate, cu ajutorul căreia am identificat temele materiale și indicatorii specifici relevanți pe care trebuie să-i urmărim în următorii ani. De asemenea, am extins și rafinat modul de calcul al Amprentei de Carbon, încluzând și calculul amprentei de carbon Scope 3.

  • Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2025?

În calitate de companie de curierat ancorată în rețeaua comerțului local și regional, ne angajăm să reducem impactul nostru asupra mediului și să maximizăm contribuțiile pozitive pentru societate. În acest sens, pe parcursul anului 2024 am dezvoltat Strategia de Sustenabilitate FAN Courier pe următorii cinci ani, strategie care se conturează în jurul a cinci obiective strategice:
• Livrăm promisiunea de a reduce impactul operațiunilor noastre de curierat asupra mediului
• Livrăm promisiunea unei legături puternice între clienții noștri și utilizatorii lor finali
• Livrăm promisiunea unui mediu de lucru care să inspire
• Livrăm promisiunea unui viitor în care depășim bariere sociale
• Livrăm promisiunea unui model de guvernanță care oferă încredere

Fiecare obiectiv strategic va contribui la cel puțin două Obiective de Dezvoltare Durabilă și pentru fiecare dintre aceste obiective am identificat acțiuni concrete care să susțină îndeplinirea acestora.
Prin implementarea acestei strategii, ne propunem nu numai să ne reducem amprenta de mediu, ci și să prioritizăm bunăstarea și încrederea pe care o oferim angajaților, clienților, comunităților și altor părți interesate.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Îți mulțumim pentru feedback!