Echipa CSR Media a invitat Liderii celor mai importante companii care implementează proiecte de sustenabilitate și responsabilitate socială să împărtășească viziunile lor privind provocările din domeniul sustenabilității pentru anul 2024, oferind totodată previziuni și perspective pentru anul 2025, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2025.
Prin acest proiect, ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile propuse de lideri, punând în lumină provocările actuale ale domeniului și anticipând direcțiile viitoare ale afacerilor sustenabile pentru anul 2025.
În continuare puteți citi interviul pe care ni l-a acordat Luiza Dumitru, Communication & Marketing Director, OSCAR Downstream.
Care au fost principalele provocări /oportunități pe care le-ați întâlnit în 2024 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?
Anul 2024 a fost unul extrem de intens din punct de vedere al inițiativelor de sustenabilitate pe care le-am derulat alături de partenerii noștri, dar și pe cont propriu. Sunt mândră că am reușit să coordonăm (cu o echipă internă nu foarte numeroasă și cu o agendă destul de încărcată) proiecte cu impact real, care au ajuns la zeci de mii de beneficiari direcți și indirecți, dar și la un public numeros la nivel național.
Uitându-mă acum la anul 2024, pot spune că a fost despre multă muncă, mult curaj, încredere și dedicare din partea angajaților noștri. OSCAR Downstream crede în puterea exemplului, de aceea colegii sunt primii noștri ambasadori de sustenabilitate. Trăgând linie, putem spune că rezultatele ne-au depășit așteptările și că am reușit să ne poziționăm în linia întâi a companiilor care contribuie activ și își asumă responsabilitatea construirii unui viitor mai bun pentru generațiile următoare.
Am avut obiective ambițioase pe toți cei 5 piloni din strategia noastră de sustenabilitate – Oscar pentru angajați, Oscar pentru comunitate, Oscar pentru Educație, Oscar pentru sănătate și Oscar pentru Mediu.
Fiecare pilon a avut inițiative dedicate. Am continuat parteneriatele de succes cu organizații non-guvernamentale reprezentative, am lansat campanii noi, am vorbit mai mult despre lucrurile în care credem și am crescut proiecte frumoase în domeniile pe care le considerăm strategice pentru dezvoltarea sustenabilă a României (educație, sănătate, mediu).
Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2024 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?
Toate proiectele în care ne implicăm sunt importante, pentru că ne dorim să generăm cu adevărat impact și schimbare în bine. Pot spune însă că cea mai importantă inițiativă pe care am implementat-o și lansat-o anul trecut este platforma România Tot Înainte – Alimentăm binele, care reunește întreaga noastră strategie de sustenabilitate și proiectele pe care le derulăm alături de partenerii din societatea civilă. O consider drept cea mai importantă inițiativă datorită potențialului său de scalare pe termen lung. Am gândit România Tot Înainte ca pe o platformă-umbrelă, care să aducă laolaltă societatea civilă și mediul de business – doi vectori cheie pentru eforturile naționale de sustenabilitate.
Desigur, succesul acestei platforme depinde de succesul fiecărui proiect pe care îl promovăm prin intermediul său.
Căutăm proiecte-etalon în educație, sănătate și mediu, care îmbunătățesc calitatea vieții, promovează inovația și binele social în România.
Proiecte precum campania Caravana Reciclării Creative, care în 2024 și-a dublat impactul față de prima ediție, ajungând în 8 județe, la peste 135.000 de elevi, părinți și profesori.
Caravana este unul dintre proiectele noastre de suflet, pentru că implică în mod direct tinerele generații și școala – un vector esențial pentru modul în care va arăta viitorul copiilor noștri. După primele două ediții, Caravana a conturat hub-uri de sustenabilitate în 12 județe din țară, care au acum viață proprie, cresc și generează schimbare în comunitățile locale.
Alături de partenerii de la Asociația PlaYouth, lucrăm deja la ediția din acest an, care va ajunge în alte 8 județe. Obiectivul pe termen mediu este să ducem Caravana Reciclării Creative în întreaga țară.
Lansarea România Tot Înainte ne-a ajutat să identificăm noi parteneri strategici și să adăugăm proiecte noi în portofoliul nostru de sustenabilitate.
World Vision România derulează campanii în care noi credem, iar în 2024 am decis să susținem și să promovăm două dintre inițiativele lor în domeniul educației.
Una dintre ele este Vreau la facultate, un proiect-pilot derulat de World Vision România în parteneriat cu Universitatea Babeș-Bolyai, care ajută peste 100 de tineri din comunități vulnerabile să facă performanță în mediul universitar. OSCAR Downstream și-a asumat să sprijine financiar o întreagă clasă de studenți din promoția Vreau la facultate 2024 – 2025. Orice companie care dorește să se alăture campaniei o poate face prin intermediul platformei noastre România Tot Înainte.
A doua campanie pe care o susținem este Mândru să fiu fermier, un program de educație și practică în agricultură pentru liceenii agronomi. Agricultura reprezintă un sector cheie pentru economia națională și, totodată, un pilon cheie pentru activitatea OSCAR Downstream. Era firesc, deci, să încurajăm un proiect care urmărește să schimbe percepția despre agricultură, promovând-o ca pe o carieră plină de oportunităţi şi un business cu potenţial mare pe viitor.
Un alt partener strategic alături de care am lansat anul trecut o campanie în domeniul sănătății este SanoVan Servicii Medicale Mobile. Caravana Sănătăţii SanoVan este un proiect care promovează educaţia pentru sănătate şi mentalitatea preventivă. Anul trecut, Caravana a ajuns la aproape 600 de persoane din comunități izolate din centrul și vestul țării (județele Arad, Timișoara, Bihor, Sibiu, Alba, Hunedoara, Târgu Mureș), care au beneficiat de un set complet de analize și controale medicale. Pe lângă acest beneficiu imediat pe care l-au obținut pacienții, un câștig important a fost faptul că oamenii au înțeles valoarea controalelor periodice, al mentalității preventive. Vom continua acest proiect și în 2025, Caravana urmând să ajungă la tot mai muțti beneficiari.
O inițiativă separată pe care am derulat-o în domeniul sănătății a fost crosul caritabil Run for Heroes – fueled by OSCAR, o campanie de conștientizare și eliminare a stigmei legate de sănătatea mintală. Mărturisesc că sunt extrem de mândră de succesul acestui proiect, pentru că este o inițiativă care ia atitudine și spune NU stereotipurilor, discriminării și prejudecăților sociale legate de un subiect încă tabu în societatea românească. Entuziasmul generat de această campanie a fost de-a dreptul neașteptat. Peste 1.400 de copii, adulți și persoane cu dizabilități au răspuns invitației noastre și au alergat la prima Cursă cu Supereroi din România. Fondurile obținute au fost donate Centrului Social de Psihoterapie TFH pentru consilierea și terapia persoanelor aflate în dificultate.
Așa cum menționam, sprijinul și implicarea colegilor noștri este esențială pentru strategia noastră de sustenabilitate. De aceea, ne propunem să avem în fiecare an acțiuni de voluntariat. Prin parteneriatul cu inițiativa Plantăm Fapte Bune în România, ne-am mobilizat colegii pentru două acțiuni importante de împădurire – 3 hectare de pădure în localitatea Cenei (județul Timiș), respectiv 2 hectare de pădure în comuna Lapoș (Prahova).
Totodată, în 2024 am continuat parteneriate importante pentru proiecte unice, care cresc frumos, de la an la an.
Astfel, am fost alături de Asociația pentru Educație Teofor în cadrul Galei Gândit în România – un proiect pe care îl susținem încă de la prima ediție, care premiază mințile sclipitoare și campionii inovației românești, cu realizări deosebite din lumea culturală, științifică și de afaceri.
În linie cu obiectivele pilonului nostru OSCAR pentru comunități, am continuat colaborarea tradițională cu Asociația Culturală Metropolis pentru organizarea celei de-a XI-a ediții a festivalului Balkanik – Home of World Music, invitând bucureștenii la trei zile excepționale de artă, tradiție și incluziune culturală.
Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2025?
OSCAR Downstream are o tradiție a implicării sociale și voluntariatului, de peste 23 de ani. Putem spune că este o componentă din ADN-ul nostru, iar strategia de sustenabilitate este pe deplin integrată în strategia de business.
Eforturile noastre în această direcție completează impactul și contribuția pe care OSCAR Downtream o generează în economia românească. Suntem un lider de business conștient că acest statut vine și cu o mare responsabilitate față de comunitate. Angajații noștri știu că pot avea un impact, că pot schimba lucruri, iar strategia noastră este construită în jurul unor obiective pe termen lung.
Este important să continuăm ceea ce am început în ultimii ani și să creștem campaniile cu impact dovedit în cele trei domenii cheie pentru OSCAR Downstream – educație, sănătate și mediu.
Vom facem acest lucru dezvoltând cu prioritate platforma #RomâniaTotÎnainte. Vrem să atragem noi parteneri strategici din rândul societății civile, dar și tot mai multe companii din rândul clienților și partenerilor noștri.
La rândul lor, proiectele consacrate care au deja o dinamică proprie vor continua să crească și să se extindă, ajungând la comunități și județe noi din țară.