Echipa CSR Media a invitat Liderii celor mai importante companii care implementează proiecte de sustenabilitate și responsabilitate socială să împărtășească viziunile lor privind provocările din domeniul sustenabilității pentru anul 2024, oferind totodată previziuni și perspective pentru anul 2025, în cadrul proiectului editorial #AfaceriSustenabile2025.
Prin acest proiect, ne propunem să explorăm și să înțelegem opiniile și soluțiile propuse de lideri, punând în lumină provocările actuale ale domeniului și anticipând direcțiile viitoare ale afacerilor sustenabile pentru anul 2025.
În continuare puteți citi interviul pe care ni l-a acordat Sebastien Demichelis, Director General Adjunct Groupama.
Care au fost principalele provocări/oportunități pe care le-ați întâlnit în 2024 în îndeplinirea obiectivelor de sustenabilitate și cum au fost abordate acestea?
Anul 2024 a fost unul de consolidare în ceea ce privește sustenabilitatea pentru Groupama. Pe de o parte, ne-am aliniat la noile cerințe de raportare, un exercițiu care ne-a pus în fața unei întrebări esențiale: Cum putem transforma modul în care colectăm și raportăm date astfel încât întregul proces să fie unul cât mai complet și util? Pe de altă parte, acest proces ne-a oferit o perspectivă nouă asupra activității noastre, ajutându-ne să înțelegem mai bine cum ne putem îmbuntăți modul de lucru, produsele și serviciile, cum putem sprijini clienții în procesul de tranziție către un viitor mai sustenabil și cum putem avea un impact pozitiv asupra comunităților și mediului.
Exercițiul dublei materialități ne-a permis să structurăm și să standardizăm un mod de a gândi deja prezent în ADN-ul Groupama. Ca asigurător, suntem conectați la schimbările de mediu, care au un impact direct și semnificativ asupra sustenabilității activităților noastre, cum ar fi schimbările climatice sau climatul social. Mai mult decât atât, ca asigurător mutualist, sistem în care clienții ne sunt parteneri și acționari, suntem atenți la impactul activității noastre asupra clienților, partenerilor și societății în general.
În final, nu a fost vorba doar despre conformare, ci despre o ocazie de a crește și de a integra sustenabilitatea în deciziile pe care le luăm și lanțul nostru valoric. 2024 ne-a arătat că fiecare provocare vine la pachet cu o oportunitate – trebuie doar să ai curajul să privești dincolo de cifre și să vezi imaginea de ansamblu.
Care au fost inițiativele cheie de sustenabilitate implementate în cadrul organizației în 2024 și cum au avut impact asupra performanțelor generale ale companiei?
Pentru noi, sustenabilitatea nu este un obiectiv punctual, ci un drum lung, marcat de alegeri care definesc cine suntem: un brand empatic, puternic, dornic să-și sprijine atât clienții, cât și comunitățile mai largi, în acest proces de tranziție
În 2024, am continuat să acționăm concret pentru a sprijini comunitățile din care facem parte și a avea un impact pozitiv – asupra mediului, a societății, a economiei. Am eficientizat consumul energetic al sediilor noastre. Am instruit aproape 160 de colegi în domeniul sustenabilității. Ne-am concentrat pe ceea ce contează cu adevărat: sprijinul real pentru oameni, prin proiecte care aduc schimbări pozitive pe termen lung.
Suntem alături de Fundația Inovații Sociale Regina Maria și am contribuit la dezvoltarea unei clinici sociale, un loc unde sănătatea devine accesibilă pentru cei care au cel mai mult nevoie de ea. Susținem sportul – de la rugby-ul de performanță al „Stejarilor” până la escalada terapeutică de la Climb Again, unde pasiunea și curajul redefinesc limitele. Sprjinim dezvoltarea cinematografiei în România și, chiar anul trecut ne-am bucurat să redeschidem porțile cinematografului Studio din Timișoara, în a cărui renovare ne-am implicat.
Și, poate unul dintre cele mai emoționante proiecte, Salvatorii de Vieți, inițiativa noastră alături de Fundația pentru SMURD: peste 9300 de români, din peste 66 de orașe, au învățat să acorde primul ajutor. Fiecare dintre ei poate face acum diferența între viață și moarte într-o situație de urgență.
Sustenabilitatea nu mai este un „nice to have”, ci un criteriu esențial de încredere. Oamenii vor mai mult decât o promisiune – vor acțiuni reale, impact măsurabil, implicare autentică. Iar noi, la Groupama, credem că binele nu este responsabilitatea altora – e a fiecăruia dintre noi. Face parte din ADN-ul nostru, din felul în care gândim și acționăm. Nu derulam inițiative de sustenabilitate pentru că „trebuie”, ci pentru că așa este firesc.
Iar cel mai frumos rezultat? Clienți care nu doar că aleg Groupama, dar o fac cu încredere și mândrie, pentru că știu că merg alături de un partener solid, care crede în aceleași lucruri ca ei.
Care sunt previziunile sau prioritățile strategice pentru a vă asigura că aspectele de sustenabilitate sunt integrate în mod corespunzător în toate aspectele operaționale ale companiei în 2025?
În 2025, ne propunem în continuare acțiuni cu impact real. Vrem să fim și mai eficienți, mai responsabili și mai conectați la nevoile comunităților. Sustenabilitatea nu este un proiect separat, ci un mod de a face lucrurile mai bine, zi de zi.
Așa că 2025 va fi un an cu și mai multe schimbări. Informațiile și cunoștințele pe care le-am adunat până acum ne-au ajutat să identificăm puncte concrete de acțiune asupra cărora vom continua să ne concentrăm, cum ar fi promovarea prevenției, dar și produse și servicii adaptate nevoilor actuale.
Sustenabilitatea începe cu oamenii. Nu vrem ca acest concept să fie doar un set de reguli interne, ci o alegere naturală a fiecărui coleg. Așa că vom continua să investim în educație, în inițiative de conștientizare și în proiecte care transformă sustenabilitatea într-un reflex.