Romanian CSR Awards 2023
Banner

Auchan Retail: INTERVIU cu Corina Dospinoiu, Head of Corporate Social Responsibility

Noua Categorie AFACERI SUSTENABILE este un proiect editorial dezvoltat de echipa CSRmedia.ro, pentru a pune în valoare Strategiile, Campaniile/Proiectele și Politicile unora dintre cele mai sustenabile companii din țara noastră.
Prima ediție a Revistei a fost lansată în varianta Print în cadrul celei de-a 10 (ZECEA) ediții a Galei Romanian CSR Awards.
Rubrica Afaceri Sustenabile cuprinde Interviuri, Analize și Subiecte speciale dedicate domeniului Sustenabilității (campanii, proiecte, articole despre legislație, materiale realizate împreună cu specialiști sau consultanți în domeniu etc.) pentru a susține și impulsiona dezvoltarea acestui domeniu.

În continuare puteți citi un interviu cu Corina Dospinoiu, Head of Corporate Social Responsibility Auchan Retail România.



  1. Ati lansat recent raportul de sustenabilitate aferent activatii din 2021. Care sunt principalele concluzii ale acestuia?

Într-adevăr, am lansat de curând al doilea raport de sustenabilitate Auchan România, ce cuprinde date calitative și cantitative privind performanțele non-financiare, atât pentru perioada 1 Ianuarie 2021 – 31 Decembrie 2021 cât și pe an glisant, pentru perioada 1 octombrie 2020 – 30 septembrie 2021, dar care marchează și un moment aniversar.

Anul trecut, Auchan a aniversat 15 ani pe piața din România, 15 ani de când am reușit să construim prin dedicare și pasiune o companie responsabilă, iar misiunea, valorile și principiile noastre de etică ne-au ghidat dezvoltarea ulterioară. Astfel, iată că, în 2022, la o nouă aniversare și 16 ani împreună, lansăm al doilea raport de sustenabilitate.

Acesta analizează activitatea și performanța companiei în ceea ce privește relația cu partenerii, guvernanța și managementul organizației, strategia de sustenabilitate pentru promovarea unei alimentații sănătoase și lupta împotriva risipei alimentare, dar și lupta împotriva poluării cu plastic, eforturile întreprinse pentru reducerea amprentei de carbon și măsurile de economie circulară, precum și comunitatea Auchan România.

La nivel de rezultate cheie ale activității din 2021, ne mândrim cu 100% ambalaje eco-friendly in perimetrul de gastronomie, 100% transport de marfă cu camioane euro 5 și euro 6, peste 4000 de tone de CO2 evitat prin proiectul Zero Risipă, dar și peste 220.000 de litri de ulei colectat și reciclat prin proiectul de Colectare și Reciclare a Uleiului Alimentar Uzat. Totodată, avem peste 1,3 mil. RON investiți în proiecte sociale.

  1. Care sunt principalele strategii de sustenabilitate pe care le deruleaza Auchan Romania si cum au evoluat acestea de la debut si pana in prezent?

Auchan a realizat de-a lungul timpului o serie de proiecte de mediu, de reciclare, eliminare a plasticului și economie circulară, pe întreg lanțul valoric, prin care își propune să contribuie la un viitor mai bun și mai sustenabil, promovând și susținând consumul responsabil.

Planul pentru Climat 2030 vine în completarea tuturor acestor demersuri ca o nouă etapă, care vizează transformarea companiei într-o marcă recunoscută pentru angajamentul său în lupta pentru protejarea planetei. În contextul unui context climatic complicat, ne-am propus, cu multă energie și putere, să facem acest viraj strategic de prezervare al planetei, asumându-ne să informăm clienții și partenerii, să-i îmbarcăm în acest proces care nu poate fi realizat decât în mod colectiv. De asemenea, intrăm într-un proces accelerat de decarbonizare atât a operațiunilor noastre din magazine, cât și a produselor noastre. Toate aceste procese de decarbonizare vor presupune o transformare profundă a modelului nostru de afaceri, prin angajamentul asumat împreună cu toți furnizorii noștri.

Ne aflăm la începutul unui drum lung, plin de provocări, cu ambiții și mize mari pentru viitorul nostru și al viitoarelor generații.

  1. Cum se reflectă strategia de sustenabilitate la nivel de produse? Dar la nivelul angajaților?

Auchan și-a propus întotdeauna să ofere produse proaspete, care asigură o alimentație sănătoasă, favorizate fiind în acest sens produsele care fac parte din lanțul de aprovizionare scurt, produsele de pe piața locală și de la furnizori sau producători locali. Ne-am axat pe un lanț de aprovizionare cu tentă preponderant locală pentru a reduce amprenta noastră generală de carbon. Totodată, lucrăm constant să oferim clienților noștri o gamă de produse bune, gustoase și sănătoase și rescriem rețetele preparatelor noastre din raioanele de gastronomie, cofetărie și patiserie, eliminând ingredientele nesănătoase și promovând un consum responsabil.

banner

Tot anul trecut, am extins proiectul nostru Zero Risipă și în cele 14 magazine de proximitate (supermarketuri și MyAuchan) și am integrat algoritmi de Inteligență Artificială în proiect pentru toate unitățile. Totodată, campania Zero Risipă a înregistrat 4,3 milioane de produse salvate de la risipire pe parcursul anului 2021.

La nivel de angajați, sustenabilitatea înseamnă pentru noi grijă și rigurozitate în respectarea principiilor de etică, obiectivitate și echitate, pentru toți candidații externi şi pentru toți angajații. De asemenea, angajații Auchan se implică în mod activ și voluntar în toate acțiunile noastre de responsabilitate socială.

În 2021, colegii au ales prin intermediul unui chestionar intern, să se implice, prin Programul de Sustenabilitate Personală, în activități axate pe protecția mediului și solidaritate socială.  Construit sub forma unui demers de mobilizare a angajaților de a se implica activ în proiecte de susținere a comunităților locale, programul PSP își propune să devină o sursă de inspirație și pentru clienții magazinelor Auchan, contribuind astfel la sprijinirea unor cauze sociale, precum și la diminuarea efectelor cauzate de problemele climatice, risipa alimentară și utilizarea în exces a plasticului.

Anul trecut, au fost desfășurate peste 30 de acțiuni interne și a fost depășit cu 30% obiectivul inițial de 3000 de zile CSR. În total, s-au înregistrat 3901 zile CSR, iar aproape 50% din salariații Auchan România au participat la acțiuni de sustenabilitate și responsabilitate socială. Tot în 2021, a fost extins Programul de Sustenabilitate Personală al angajaților Auchan către clienți și comunități.

  1. Anul acesta Auchan Romania și-a definitivat o serie de ambiții pentru 2030, în concordanță cu Acordul de la Paris, cu privire la limitarea încălzirii globale. Cum veți integra noile obiective în fiecare segment al strategiei de business?

Este adevărat, avem structurat un plan foarte bine definit, ce cuprinde mai multe șantiere de lucru. Acesta vizează aspecte ce țin de baza solidă de formare, comunicare, creare awareness intern și extern, precum și implicarea tuturor părților implicate, inclusiv a partenerilor noștri de afaceri.

Integrarea în fiecare segment de business se va realiza prin angajamentul solid al echipelor noastre cu privire la viziunea Climat 2030, dar și prin alocarea unui nivel optim de green CAPEX & OPEX, astfel încât să decarbonizăm produsele și transportul și să facem trecerea către energie verde.

  1. Strategia de climat, parte din umbrela #nuepreatârziu, va reprezenta piatra de temelie a proiectului vostru corporate. Care vor fi acțiunile concrete pe care le veți face?

Încă de anul trecut am setat obiectivele din Strategia Climat împreună cu echipele, iar anul acesta am stabilit roadmap-urile pentru toate cele 3 scopuri, refrigerate, energie, produse & transport. Considerăm că încă nu este prea târziu să lucrăm intens la decarbonizarea business-ului nostru și chiar dacă anul acesta am scris roadmap-urile pe termen lung în zona de climat, noi deja am început de mulți ani acțiunile concrete, mai ales pentru Scop 1, refrigerate și Scop 2, energie. Mai exact, am inițiat trecerea de la echipamente cu freon, la echipamente cu CO2, care sunt mult mai prietenoase cu mediul înconjurător. Pentru Scop 2, am dezvoltat un program amplu de sobrietate energetică prin care  reducem  consumul energetic și pe care îl vom continua în perioada următoare. Scopul 3, legat de produse, va duce la propunerea unor noi game de produse cu o amprentă de carbon scăzută, la decarbonizarea gamei existente, la certificări împotriva defrișărilor a unor surse cu riscuri ridicate din acest punct de vedere, precum cafea, cacao și altele.

De menționat este și faptul că, în același timp, facem o trecere către energia verde prin intermediul unui PPA, iar prin parteneriatul semnat la nivel de grup cu Helexia, vom produce energie verde în peste 20 de magazine în anii următori. În același timp, punem accent și pe tranziția în ceea ce privește transportul. Echipele noastre au lucrat deja la optimizarea traseelor, un exemplu în acest sens fiind deschiderea unui nou campus logistic la Călan, precum și optimizarea încărcării mărfii în camioane sau transportul mărfii către magazinele de proximitate cu autoutilitare cu biocombustibil.

Vom continua lupta împotriva risipei alimentare și transformarea ambalajelor către variante sustenabile, urmărind în același timp și inovațiile la nivel de piață în ceea ce privește transportul.

  1. Care sunt principalele provocari pe care preconizați că le veți avea în tranziția către o afacere cu performanțe ridicate în domeniul sustenabilității?

În primul rând, ne așteptăm să ne confruntăm cu provocări ce vor veni din crearea unui nivel potrivit, de conștientizare, de formare a clienților, a angajaților noștri, de schimbare a comportamentelor de consum, de împărtășire a know-how-ului în rândul partenerilor de afaceri, precum și la nivel de industrie, cu scopul de a realiza un viraj strategic de decarbonizare a produselor și a transportului.

Conform obiectivelor Acordului de la Paris, acest efort imens de menținere a încălzirii globale la 1,5 grade sau cu mult sub 2 grade Celsius, se poate realiza doar la nivel colectiv, împreună cu clienții și partenerii noștri, creând coeziune și un sistem de suport reciproc alături de autoritățile române, care sunt un actor cheie în aceste demersuri.


 

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.