BCR dă startul înscrierilor în a doua ediție LifeLab – programul aduce educația financiară interdisciplinară, de la grădiniță până la liceu, la diverse materii. Școlile se pot înscrie online până pe 6 decembrie prin platforma Școala de Bani.
Anul acesta, experiența educațională LifeLab va fi disponibilă pentru 10 școli, iar profesorii, directorii, elevii și chiar părinții din cadrul acestora se vor bucura de beneficiile programului. Până pe 6 decembrie, școlile din județele Brașov, Mureș, Prahova și Suceava se pot înscrie în programul LifeLab prin completarea unui formular simplu, pe platforma Școala de Bani, urmând acest link.
Cu aceasta ocazie, Institutul de Cercetare a Calității Vieții (ICCV) a lansat Raportul de Politică Publică „Educația financiară – între necesitate și oportunitate”, privind educația financiară a românilor, alături de BCR.
Raportul prezintă situația educației financiare în România, analizează modele naționale și internaționale de predare a educației financiare și propune recomandări de politică publică, pentru a crește competențele financiare ale românilor.
„Inteligența financiară se învață. Cu toții avem nevoie de educație financiară, de la mic la mare, și de aceea misiunea noastră, la BCR și Școala de Bani, este de a ajuta România să aibă o relație mai bună cu banii. Alături de Institutul de Cercetare a Calității Vieții, am dezvoltat un raport de politică publică pe subiectul educației financiare din România, care ne arată date importante despre gradul de alfabetizare financiară a românilor și ne provoacă să căutăm metode prin care putem să recuperăm decalajul actual. O soluție este reprezentată de LifeLab, care ne bucură că ajunge anul acesta la cea de-a doua ediție. LifeLab este despre interdisciplinaritate, despre cum putem aborda educația financiară la materiile de bază ale copiilor, prin noțiuni teoretice și exerciții practice. Dacă contribuim din start la educația financiară a copiilor, informația va fi asimilata mai ușor și mai interactiv, iar ei vor fi pregătiți pentru viața de adult. Ne dorim ca în continuare să colaborăm cu instituții și organizații din societatea civilă pentru a promova nevoia educației interdisciplinare”, a declarat Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare & CSR BCR
Unde se situează România în termeni de educație financiară
- 30% dintre români sunt analfabeți financiar și doar 13% au informații și competențe financiare la un nivel ridicat, arată datele Eurobarometrului 525 din 2023 care măsoară cunoștințele și competențele în domeniul educației financiare;
- Studiul BCR din 2023, privind gradul de alfabetizare financiară în rândul populației adulte, urbanizate, din România, realizat de BrandBerry, arată un nivel general foarte redus al cunoașterii și înțelegerii conceptelor și termenilor financiari în rândul populației;
- 76% dintre participanții la studiu s-au declarat puțin sau deloc optimiști când se gândesc la viitor din perspectiva financiară.
O soluție pentru creșterea nivelului de educație financiară și pregătirea generațiilor pentru independență financiară, cât și reponsabilizarea lor cu privire la bani este și lansarea proiectului educațional LifeLab, ajuns anul acesta la a doua ediție. Prin materialele dezvoltate și cu ajutorul profesorilor implicați în program, LifeLab va aduce și 2023 în sălile de clasă elemente de educație financiară, în toate ciclurile de învățământ, la o serie variată de discipline școlare, de la grădiniță până la liceu.
Concluzii din ediția pilot a LifeLab:
- LifeLab a dus la creșterea nivelului de cunoștințe financiare ale celor 1.200 de elevi participanți, dar a contribuit și la creșterea interesului acestora pentru materiile care au inclus elemente de educație financiară. Elevii din programul pilot au înregistrat o creștere a cunoștințelor de 19% (elevii din ciclul gimnazial) și 15% (elevii de liceu).
- Elevii participanți au apreciat integrarea elementelor de educație financiară în cadrul altor materii și au considerat mai atractiv acest mod de predare. 93% dintre elevi își doresc să învețe despre educație financiară într-un mod practic, în școală.
- Proiectul pilot a avut un impact pozitiv și asupra celor 50 de profesori implicați. Au dobândit mai multă încredere în capacitatea lor de a preda educație financiară – aceștia au participat la 15 cursuri de pregătire și au dezvoltat peste 100 de materiale educaționale pentru materiile lor.
- Ce îi motivează pe profesori să predea educație financiară: recompense de tip credite sau diplome; atelierele susținute de experți care îi ajută să-și dezvolte abilitățile; impactul acestei discipline în viitorul elevilor.
De ce avem nevoie de intervenție la nivel de politică publică pentru educația financiară
Nivelul redus de cunoștințe și competențe financiare ale românilor ne arată că nevoia de noi politici publice destinate creșterii gradului de alfabetizare financiară este esențială. Pe termen lung, educația financiară va contribui la dezvoltarea unor abilități de viață pentru alegeri mai sănătoase și un nivel de trai mai ridicat.
Raportul de Politică Publică a fost realizat ca urmare a rezultatelor evaluării proiectului educațional pilot LifeLab și a lecțiilor învățate în cadrul acestuia. În plus, au fost identificate soluții prin consultări cu experți în educație din sectorul public și non-profit și au fost analizate și alte modele de educație financiară existente în România și în alte state europene.