BCR: INTERVIU – Nicoleta Deliu-Pașol: „MINA Kids ne ajută să facem educație financiară pe limba și în mediul nativilor digitali”

Banca Comercială Română este partener al Museum of Immersive New Art (MINA), primul spaţiu imersiv din România şi cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. Muzeul a fost amenajat într-o clădire renovată de pe strada George Constantinescu 2-4, în care a funcționat prima fabrică de calculatoare româneşti, ICE Felix .
MINA Kids ocupă 1.000 de metri pătrați și este un spațiu senzorial gândit special pentru a stârni curiozitatea copiilor și a-i introduce în lumea fantastică a artei.
Pentru a afla mai multe despre Parteneriatul dintre BCR și MINA și cum vor colabora pentru a face educația financiară cât mai pe înțelesul compiilor, am stat de vorbă cu Nicoleta Deliu-Pașol, Director Comunicare & CSR BCR.


 

  • Ce nevoi specifice ale copiilor au stat la baza deciziei de a finanța componenta de educație financiară la Muzeul MINA și cum credeți că educația financiară la o vârstă fragedă poate contribui la dezvoltarea lor?

A existat o mare afinitate între viziunea noastră despre cum ar trebui să arate educația financiară pentru copii și MINA, care este cel mai mare spațiu de artă imersivă din Europa de Sud-Est. Noi credem foarte tare că avem nevoie să normalizăm discuțiile despre bani cu copiii, indiferent de vârsta lor. Mai mult, credem în orice moment care îmbină educația cu divertismentul. Pentru că în momentele de bucurie asimilăm mult mai rapid informațiile, chiar și pe cele mai „grele”, așa cum sunt cele despre bani. Despre ce înseamnă planificarea bugetului, despre nevoi versus dorințe, despre cum minimizăm risipa și cât de important este să fim generoși. Iar utilizarea tehnologiei și a jocurilor educative poate face educația financiară mai atractivă și mai interactivă pentru copii. Aplicațiile mobile, platformele online, jocurile și noile tehnologii, AI, AR și VR, pot ajuta la învățarea conceptelor de educație financiară într-un mod distractiv, simplu și ușor.

Legat de cum contribuie educația financiară la dezvoltarea copiilor, e important să ținem cont de faptul că întreaga percepție despre bani pleacă din copilărie și ne influențează deciziile financiare pe tot parcursul vieții. Dar, mai ales, e important să ținem cont și de resursele pe care le avem astăzi la dispoziție și de faptul că noțiunile, altfel dificile, sunt transpuse într-un limbaj adecvat, cu informații adaptate pentru fiecare grupă de vârstă. Spre exemplu, pe platforma www.scoaladebani.ro, cursul pentru copii este împărțit în două secțiuni: una pentru copii cu vârste cuprinse între 6 și 10 ani și una pentru adolescenți cu vârsta între 11 și 14 ani care vor să învețe mai multe despre bani și despre ce comportament trebuie să adopte în privința lor. Navigând printre capitolele cursului, ei învăță despre primele monede, scopul trocului și de ce nu se mai practică astăzi, cum pot câștiga bani, cum își pot planifica bugetul personal și, de asemenea, primesc la fiecare lecție câte o provocare pe care trebuie să o descopere singuri.

  • Ce rol joacă MINA Kids în promovarea educației financiare pentru copii? Ce aspecte distincte și inovatoare aduce acest spațiu interactiv în comparație cu alte metode tradiționale de predare a educației financiare pentru copii?

MINA Kids ne ajută să facem educație financiară pe limba și în mediul nativilor digitali. Adică simplu și ușor de înțeles, dar cu dinamică, colorat și printr-o experiență diferită. De altfel, ne mândrim cu faptul că BCR este prima bancă din România care face educație financiară cu ajutorul unui avatar ce se bazează pe inteligență artificială. Și aici mă refer la Vivi, veverița cu super puteri de economisire de la MINA Kids, care este cunoscută și ca Avatarul Inteligent al Educației Financiare. Vivi răspunde întrebărilor copiilor despre bani și îi ajută să-și planifice economiile. Însă, în afara MINA Kids, există roboțelul Pepper care este profesor de educație financiară în cadrul Școala de Bani, proiectul BCR de educație financiară. Pepper este atracția copiilor oriunde merge și, cu siguranță, mulți copii deja îl știu.

  • Puteți oferi mai multe detalii despre avatarul bazat pe inteligență financiară, care ajută copiii să învețe în mod practic despre educație financiară? Cum îi ajută pe copii în planificarea economiilor lor?

MINA Kids ocupă 1.000 de metri pătrați și este un spațiu senzorial gândit special pentru a stârni curiozitatea copiilor și a-i introduce în lumea fantastică a artei. Așadar, ne-a oferit prilejul perfect de a îmbina educația financiară cu noile tehnologii și lumea artei, totul într-un spațiu care le oferă celor mici libertatea de a experimenta și de a se juca. Iar avatarul inteligent al educației financiare pentru copii este, din punctul nostru de vedere, un proiect inovator de educație implementat împreună cu echipa de la MINA.

Pe scurt, tutorele este un avatar care are la bază algoritmi de inteligență artificială, antrenat să învețe întreaga curriculă de educație financiară din cursurile Școala de Bani și să poată să își adapteze răspunsurile în timp real și personalizat în funcție de întrebările copiilor. Avatarul are mecanici de interacțiune menite să mențină interesul copiilor și să le transmită informații educative în moduri distractive. Iar ca să fie un partener de discuție atractiv pentru cei mici, acesta a luat forma unei veverițe deoarece este bine cunoscut faptul că veverițele sunt un simbol pentru ce înseamnă să fii chibzuit. Avatarul este un proiect dezvoltat de artiștii Mihai Cojocaru și rec.ON. Iar proiectul este realizat cu tehnologie NVIDIA, folosind cele mai bune plăci grafice RTX 4090 pentru a crea și a rula întregul proces în timp real. Împreună cu NVIDIA Audio2Face, parte din NVIDIA Studio, fața avatarului este animată atunci când vorbește, oferind astfel o interacțiune cât mai autentică. 

 

  • Ce alte inițiative de educație financiară derulați prin Școala de Bani în acest an?

Unul dintre proiectele importante pentru Școala de Bani este și LifeLab, programul educațional care integrează concepte financiare la nivel interdisciplinar, în toate ciclurile de învățământ. Totul a început anul trecut, sub forma unui pilot care s-a desfășurat în două școli din România: Colegiul Național „Dinicu Golescu”, Câmpulung Muscel, și  Școala „Generală Nr. 1” din Poiana Mărului, la care au participat 50 de profesori și 1.200 de elevi.

Vestea bună este că rezultatele foarte bune pe care le-am avut – o creștere cu 19% a cunoștințelor financiare ale elevilor din ciclul gimnazial și o creștere de 15% a cunoștințelor celor din ciclul liceal – ne-au determinat să scalăm proiectul și, astfel, a doua ediție a programului, din anul școlar 2023-2024, presupune o extindere în 10 școli din 4 județe din România: Brașov, Mureș, Prahova și Suceava.

LifeLab a fost lansat în septembrie 2022 de BCR, alături de FabLab și Asociația Edupedu, și a avut ca scop introducerea elementelor de educație financiară în toate ciclurile de învățământ, în cadrul diferitelor discipline școlare. Asta înseaAmnă că la geografie, la lecție despre turism, învățăm și despre ce înseamnă costul cazării și al transportului și modalități de planificare a unei călătorii. De asemenea, la chimie, între informațiile generale despre polimeri, aflăm și că bancnotele din circulație sunt făcute pe suport de polimeri, iar la română, mai departe de analiza stilistică și caracterizarea personajelor din Popa Tanda, aflăm despre ce înseamnă puterea exemplului personal, disciplina și echilibrul financiar.

Materialele educaționale din LifeLab îmbină noțiunile de educație financiară cu disciplinele deja predate la școală, conținutul fiind adaptat fiecărui ciclu de învățare (primar, gimnazial, liceal). Iar ipoteza de la care noi am plecat a fost aceea că dezvoltarea competențelor financiare în cadrul mai multor materii va duce nu numai la creșterea cunoștințelor și abilităților de educație financiară, ci și a gradului de interes al elevilor față de activitatea școlară.

De asemenea, continuăm sesiunile offline și online de educație financiară Școala de Bani pentru copii, adulți și seniori și ne bucurăm că numărul participanților în program a depășit 650.000 de persoane. Doar în 2023 aproximativ 50.000 de persoane au învățat să aibă o relație mai bună cu banii și să își seteze obiective financiare în cadrul atelierelor gratuite Școala de Bani, iar asta ne bucură și ne ambiționează să facem mai mult, mai bine.

  • Cum vedeți viitorul educației financiare pentru cei mici în România?

Noi am înțeles că o societate nu poate evolua dacă populația nu este expusă la noțiuni de dinamică economică și ne-am asumat rolul de educator financiar pentru România, prin Școala de Bani. Însă, de foarte multe ori citim comentariile postărilor de pe rețelele sociale și recurent apare această întrebare despre „de ce ar vrea o bancă ca eu să fiu educat financiar?”. Ori aici e nevoie ca oamenii să înțeleagă că un lanț este tot atât de rezistent cât este cea mai slabă verigă din el. Iar educația financiară a fiecărui individ se reflectă mai departe în calitatea vieții de familie, în rezultatele de la locul de muncă, în prosperitatea comunității și în societate. Noi punem la dispoziție toate instrumentele pentru decizii informate în privința banilor și, așa cum spuneam, peste 650.000 de români au trecut prin cursurile gratuite de educație financiară în cadrul Școala de Bani. Mai mult decât atât, oricine poate beneficia în unitățile BCR de un plan financiar personalizat, unde află cum să-și seteze obiective financiare, fără obligația de a cumpăra vreun produs bancar, 100% gratuit.

Însă, legat de cei mici, educația financiară trebuie să înceapă acasă. Părinții joacă un rol crucial în învățarea copiilor despre bani, deci este important să existe resurse și programe pentru a-i ajuta pe părinți să se implice mai activ în educația financiară a copiilor lor. Pe lângă aspectele practice ale gestionării banilor, educația financiară ar trebui să includă și promovarea valorilor financiare, cum ar fi economisirea, generozitatea și responsabilitatea financiară. Apoi, cred că noi toți avem nevoie să ne expunem copiii, dar mai ales pe noi, la concepte realiste și comportamente responsabile în raport cu munca și banii. Pentru că educația financiară este despre dezvoltarea gândirii critice, despre autonomie în luarea deciziilor și despre responsabilitate. Iar aceste competențe îi ajută pe copii să ia decizii mai bune în toate aspectele esențiale ale vieții și le asigură un viitor mai bun, sigur și fericit.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Îți mulțumim pentru feedback!