Cehia isi „inverzeste” infrastructura de alimentare a autovehiculelor

infrastructura statii verzi realimentareComisia Europeana a aprobat o schema de ajutor de stat prin care Cehia isi va dezvolta reteaua nationala de realimentare a autovehiculelor nepoluante. 45 milioane euro vor fi directionati in urmatorii sase ani catre proiecte de insfrastructura ale firmelor din sectorul energetic alternativ.

Decizia Comisiei a fost luata in temeiul Tratatului privind functionarea Uniunii Europene, care permite statelor membre sa sprijine dezvoltarea anumitor activitati economice – in acest caz de imbunatatire a eficientei energetice și de reducere a emisiilor de CO2. Comisarul Margrethe Vestager, responsabil de politica in domeniul concurentei, a declarat ca „schema ceha este un bun exemplu al modului in care statele membre pot contribui la lupta impotriva incalzirii globale.”

Potrivit comunicarii C.E., masura de ajutor de stat va stimula cresterea numarului de vehicule care circula cu combustibili alternativi, conducand astfel la imbunatatirea calitatii aerului si a vietii in Cehia si in Europa. Potrivit celui mai recent Raport al Agentiei Europene de Mediu privind calitatea aerului in Europa, in 2013 se estimeaza ca peste 450.000 de persoane au decedat prematur in U.E. din cauza poluarii atmosferice.

In sprijinul acordat Cehiei, Comisia invoca obiectivele UE in materie de mediu si Strategia europeana pentru mobilitate cu emisii scazute de dioxid de carbon. Strategia a fost lansata anul trecut, importanta si urgenta implementarii ei fiind clar subliniate in capitolul introductiv. Transporturile genereaza aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de sera din Europa, fiind principala cauza a poluarii aerului in orașe. In acest context, obiectivul oficialilor UE este ca pana la mijlocul secolului emisiile de poluanti atmosferici cauzate de transporturi sa fie cu cel putin 60% mai reduse decat in 1990. Un capitol distinct al Strategiei se refera la dezvoltarea in U.E. a infrastructurii specifice pentru combustibili alternativi. la nivelul fiecarui stat membru. Astfel, incarcarea autovehiculelor electrice va fi la fel de ușoara ca alimentarea rezervorului oriunde in U.E.

Romania are si ea un astfel de program de dezvoltare a insfrastructurii – Infrastructura de alimentare verde. Finantat prin Administratia Fondului de Mediu si lansat anul trecut in august, programul a fost conceput ca unul multianual, cu o tinta indicativa de 6.000 de puncte de alimentare a masinilor electrice instalate in retea, pana in anul 2020. Infrastructura de alimentare verde este accesibil primariilor din localitati cu mai mult de 50.000 de locuitori, institutiilor publice și agentilor economici din astfel de orașe, precum și agentilor economici ale caror sedii sociale sau puncte de lucru au acces direct la autostrazi, drumuri europene și drumuri nationale. Finantarea AFM acopera 80% din costurile proiectului.

Potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA), numarul masinilor hibride si electrice cumparate de romani in primele patru luni ale acestui an a crescut cu 181% fata de perioada similara a anului trecut, pana la 548 de unitati. In 2016, romanii au cumparat 1.183 masini electrice si hibride, comparativ cu 496 de vehicule in 2015.

Linkuri utile: Comunicare UE Strategia europeana pentru mobilitate cu emisii scazute de dioxid de carbon; Programul Infrastructura de alimentare verde

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.