Cum isi afirma Canada responsabilitatea sociala acasa si in lume

Agentia Dezvoltare Inovare CanadaIn martie 2009, Canada isi lansa prima strategie guvernamentala de CSR: „Cladind avantajul canadian: O strategie de responsabilitate sociala corporatista pentru industria extractiva canadiana in afara granitelor tarii”. Strategia de CSR era rezultatul  „multor luni de munca si dedicare” din partea expertilor, publicului, membrilor grupului consultativ si altor parti interesate.

Responsabilitatea sociala corporatista este definita in capitolul introductiv al Strategiei ca referindu-se la acele „activitati voluntare intreprinse de o companie pentru a opera intr-o maniera durabila din punct de vedere economic, social si ecologic”. Prioritatea Canadei, un jucator puternic la vremea aceea (si acum) in sectorul extractiv international era asadar sa stimuleze si sa-si invete companiile private de exploatare a zacamintelor cum sa opereze responsabil si sa faca fata diverselor provocari in tarile gazda. In acest context, Canada isi afirma clar obiectivul principal al strategiei sale de CSR: „Imbunatatirea avantajului competitiv al companiilor canadiene din sectorul extractiv prin imbunatatirea capacitatii lor de a gestiona riscurile sociale si de mediu”. Cultivarea si incurajarea responsabilitatatii sociale la nivelul acestor companii era considerata un castig atat pentru economia Canadei, cat si pentru tarile bogate in resurse.

Astfel, guvernul canadian se angaja, printre altele, sa dezvolte capacitatea tarilor gazda de a-si utiliza resursele pentru a reduce saracia; sa infiinteze asa-numitul Birou al Consilierului CSR din sectorul extractiv, care sa asiste partile interesate in solutionarea problemelor economice, sociale, de mediu survenite in urma activitatilor companiilor canadiene; sa infiinteze un Centru de excelenta CSR, un centru de resurse pentru companii, ca o structura independenta.

In noiembrie 2014, Canada isi anunta noua strategie guvernamentala de  CSR: „Modelul canadian de afaceri: O strategie de promovare a responsabilitatii sociale corporatiste in sectorul extractiv canadian prezent in strainatate”. Pe scurt, „Strategia de CSR”. Noua strategie pastreaza in mare parte bazele celei din 2009, cu obiectivul declarat de a promova standardele de bune practici CSR in intreaga industrie miniera si in cea extractiva de petrol si gaze. Una dintre schimbarile majore ale noii strategii este legata de activitatea Biroului Consilierului CSR, confruntat cu numeroase critici din partea organizatiilor neguvernamentale si a comunitatii miniere. Contestat pentru neputinta de a media conflictele internationale dintre comunitatile locale si companiile canadiene de extractie, mai multe companii miniere au refuzat sa adere la principiile si „invatamintele” de CSR oficiale.

Asadar, una dintre masurile luate de guvernul canadian a fost stipularea in strategia de CSR a consecintelor refuzului companiilor de a participa la procesele de facilitare a dialogului din partea Biroului Consilierului CSR al Canadei. Guvernul Canadei anunta in 2014 ca este de asteptat ca puternicele companii canadiene sa se alinieze la standardele CSR aprobate pentru a fi eligibile… Companiile nesupuse aveau sa se confrunte cu intreruperea anumitor ajutoare sau servicii, de advocacy, de pilda, din partea guvernului. Cu alte cuvinte, companiile nu mai beneficiau de diplomatie economica.

Pe site-ul Guvernului canadian exista o subpagina dedicata unui agentii cu atributii in dezvoltarea economica – Innovation, Science and Economic Development Canada. Aceasta agentie are o sectiune dedicata responsabilitatii sociale corporatiste, cu informatii si resurse in domeniu, inclusiv un toolkit de elaborare si implementare a unei strategii de CSR intr-o companie. Textul introductiv este sugestiv:  Agentia Inovare, Stiinta si Dezvoltare Canada incurajeaza adoptarea de catre intreprinderile canadiene a principiilor si practicilor de CSR, deoarece ele devin astfel mai inovatoare, mai productive si competitive. CSR contribuie la cresterea eficientei operationale; imbunatatirea managementului riscului; imbunatatirea relatiilor investitionale si a accesului la capital; imbunatatirea relatiilor cu angajatii; intarirea relatiilor cu comunitatea; cresterea reputatiei si, implicit, a branding-ului.

Link-uri utile: Strategia guvernamentala canadiana de CSR, 2009; Strategia guvernamentala canadiana de CSR, 2014; Centrul de excelenta CSR Canada; Agentia Inovare, Stiinta si Dezvoltare Canada (pagina dedicata CSR).

Foto: Agentia Inovare, Stiinta si Dezvoltare Canada isi desfasoara activitatea in sediul C.D. Howe Building din Ottawa

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.