Despre CSR si economia sociala, cu dragoste

Astazi a fost ultima zi in care organizatiile neguvernamentale au putut transmite deputatilor scrisoarea de respingere a Legii Antreprenoriatului Social. Initiativa apartine Fundatiei pentru Dezvoltarea Societatii Civile si se fundamenteaza pe 5 argumente principale. Unul dintre cele 5 argumente pentru respingerea Legii este acela ca “propunerea legislativa suprapune in mod eronat antreprenoriatul social cu responsabilitatea sociala a companiilor”:

 “Asa cum se menţioneaza la articolul 4 potrivit legislatiei Uniunii Europene, antreprenoriatul social este inteles fie in sensul de responsabilitate sociala corporatista-CSR…fie ca investitii responsabile social care exprima optiunile investitorilor pentru un fond de investitii responsabil social. Definitia propusa de articolul din lege mai sus mentionat nu se regaseste in documentele oficiale ale Uniunii Europene, care mentioneaza numai conceptul de economie sociala. Responsabilitatea Sociala Corporatista recunoscuta la nivelul Uniunii Europene este definita ca fiind “interesul companiilor de a integra voluntar preocuparile in domeniul social sau mediu inconjurator in operatiunile economice sau in interactiunea cu partile interesate“. Antreprenoriatul social si responsabilitatea sociala corporatista sunt doua domenii economice distincte. Antreprenoriatul social prespune realizarea unor scopuri sociale prin activitati economice in timp de responsabilitatea sociala a companiilor face parte din strategia de promovare a afacerii acestora, companiile urmarind in principal scopul realizarii profitului. Cele doua concepte sunt eminamente diferite si nu trebuie suprapuse (…)”.

Intr-adevar, CSR (responsabilitatea sociala corporatista) este definita de CE ca fiind un concept prin care companiile isi integreaza voluntar preocuparile sociale si de mediu in activitatile lor economice si in interactiunea cu factorii de interes. In cazul companiilor, factorii de interes pot fi angajatii, clientii, investitorii, furnizorii si, nu in ultimul rand, comunitatea locala sau, potrivit definitiei clasice, orice grup sau persoana care poate afecta sau poate fi afectat de activitatile si obiectivele unei organizatii. Chiar daca CSR si economia sociala sunt doua concepte diferite, ele nu se exclud si in niciun caz nu sunt conflictuale. Cu atat mai mult cu cat ambele, desi astazi pe buzele tuturor romanilor, sunt inca subiect de dezbateri si interpretari. Responsabilitatea sociala corporatista nu e nicidecum un concept relaxat, si asta tocmai pentru ca performanta sociala corporatista si performanta financiara ale unei companii nu pot fi separate, coexista vrand-nevrand. Modelul clasic de shareholder al unei companii, de actionari care urmaresc doar profitul este inlocuit treptat de cel de tip stakeholder. Insasi definitia Comisiei Europene a CSR reflecta aceasta noua orientare benefica a companiilor. Asadar, actionariatul pentru oameni se regaseste in ambele concepte. Chiar daca acestea sunt diferite, se poate spune, si e bine, ca CSR si economia sociala sunt complementare. „Deciziile de business ale unei companii au consecinte sociale, iar asta topeste si mai mult granitele dintre economic si social”.

Articole similare...

2 Responses

  1. Cristina spune:

    RSC este responsabilitate sociala corporativa, nu corporatista.

    Corporatist/a este ceva ce tine de corporatism – o doctrina social-politica si economica care promova inlocuirea sindicatelor muncitorilor cu corporatii.

    • Redactia spune:

      E-adevarat, DEX-ul asa spune cum spuneti d-voastra, dar mai spune si ca, scuzati, corporatist are si sensul de corporativ. De vreme ce DEX-ul ne permite, iar uzul nu renunta si, mai mult, impune termenul, ne-am permis si noi sa-l folosim. Oricum noi ne gandeam la un termen mai fidel, sa folosim mai mult responsabilitatea sociala a companiilor, pentru ca nici corporativ nu este chiar OK din punctul nostru de vedere, nu putem pune semnul egalitatii perfecte intre corporatie, companie, firma…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.