Pentru HEINEKEN România, producătorul de bere cu trei fabrici locale, performanțele de sustenabilitate sunt o preocupare constantă. Compania a lansat, recent, raportul de sustenabilitate pentru anul trecut, ce reflectă progrese în trei arii principale: Mediu, Social, Consum responsabil.
În ceea ce privește promovarea consumului responsabil, HEINEKEN România s-a remarcat, de-a lungul timpului, prin programe de tradiție, dar și printr-un portofoliu de produse care le oferă consumatorilor opțiuni diversificate.
Petru Russu, Corporate Affairs Manager, a vorbit în interviul acordat CSR Media despre demersurile companiei în această arie, pornind de la cele mai recente progrese prezentate în raportul de sustenabilitate.
Ați lansat recent Raportul de Sustenabilitate. Ce loc ocupă inițiativele dedicate Consumului responsabil în cadrul strategiei HEINEKEN?
– Ca producători de bere și cidru, promovarea consumului responsabil al băuturilor noastre și adresarea consumului dăunător reprezintă o preocupare centrală. De aceea, unul dintre cei trei piloni ai strategiei globale de sustenabilitate a grupului HEINEKEN, Brew a Better World 2030, este dedicat Consumului responsabil. Strategia setează, astfel, câteva direcții de acțiune și obiective pe acest subiect. Acestea vizează atât produsele pe care le oferim și etichetarea lor, dar și implicarea companiei și a brandurilor noastre în acțiuni de promovare a consumului responsabil și de adresare a consumului dăunător.
- Care sunt principalele direcții în care ați acționat în 2023?
– Pe de o parte, urmărim să le oferim consumatorilor alternative cu zero alcool, pentru a veni în întâmpinarea opțiunilor tot mai diverse de consum și a momentelor în care consumul de alcool nu este recomandat. Ne-am propus să avem o opțiune cu zero alcool pentru două branduri strategice în majoritatea piețelor și suntem dedicați dezvoltării acestei categorii, investind în crearea unor băuturi cu 0.0% alcool de înaltă calitate. În România, avem o ofertă solidă de alternative 0.0% pentru consumatorii noștri, cu șapte opțiuni: Heineken 0.0, Birra Moretti 0.0, Ciuc Radler 0.0 cu patru variante și Golden Brau 0.0.
Etichetarea corespunzătoare a produselor noastre vine să întărească angajamentul nostru de a susține alegerile potrivite în rândul consumatorilor noștri. În anul 2023, ne-am asigurat că toate produsele noastre au fost etichetate clar și corect pentru a ajuta consumatorii să ia decizii informate și să poată alege produse adecvate pentru fiecare ocazie, cu alcool sau fără.
Ca parte din abordarea strategică, acționăm, totodată, și pentru a adresa provocarea pe care o reprezintă consumul dăunător de alcool. La nivel global, ne-am propus ca în fiecare țară în care HEINEKEN operează să existe câte un parteneriat în această direcție. În România, preocuparea noastră pentru acest subiect s-a transpus într-un parteneriat îndelungat, de 15 ani, cu organizația non-guvernamentală Aliat pentru Sănătatea Mintală (ALIAT), care activează în domeniul prevenirii si tratamentului adicțiilor. Alături de ALIAT, am dezvoltat Alcohelp – un program de prevenție și tratare a abuzului și a dependenței de alcool, care include o gamă amplă de soluții și intervenții. Am continuat să suținem misiunea ALIAT și programul Alcohelp și în anul 2023. Astfel, anul trecut, a avut peste 17.000 de beneficiari.
Totodată, Grupul HEINEKEN are o istorie îndelungată în utilizarea mărcilor sale pentru a face consumul moderat și responsabil să fie perceput ca fiind „cool”. Valorificăm vizibilitatea brandurilor noastre și a parteneriatelor, pentru a transmite mesajul nostru către consumatori prin campanii de conștientizare și promovare a consumului moderat de alcool. “Enjoy Heineken® Responsibly” este angajamentul nostru de a încuraja consumul de bere în mod responsabil și moderat.
- Ce inițiative concrete ați pus în aplicare anul trecut, prin parteneriatul cu ALIAT și prin implicarea brandurilor?
– În ceea ce privește parteneriatul cu ALIAT, programul Alcohelp, pe care îl susținem, a continuat să ofere linia de suport Alcoline 9335 – dedicată persoanelor care se confruntă cu un consum problematic de alcool și familiilor acestora. S-au înființat noi centre ALCOINFO în spitale, prin care se asigură asistență și realizarea de teste AUDIT pentru depistarea consumului problematic de alcool. Totodată, au fost disponibile, și anul trecut, două instrumente online foarte valoroase – platforma Alcohelp.ro, cu resurse gratuite pentru identificarea și tratarea consumului nociv, și Aplicația AlcoHelp pentru monitorizarea consumului de alcool și evaluarea impactului său.
În plus, am continuat să susținem acțiunile de conștientizare cu privire la consumul de alcool, derulate de ALIAT. În 2023 a avut loc cea de-a patra ediție a campaniei naționale de evaluare a consumului personal de alcool și de prevenire a consumului riscant, devenită deja o tradiție. Românii au fost invitați să-și evalueze consumul propriu de alcool și să afle, în funcție de scorul obținut la cele 10 întrebări ale chestionarului AUDIT, cât de mare este riscul pentru sănătate asociat consumului lor de alcool. Am susținut, totodată, și o nouă ediție a Caravanei Alcohelp, acțiune axată tot pe măsuri de evaluare a consumului personal de alcool, în cadrul căreia specialiștii ALIAT merg în comunitățile din țară.
Implicarea în promovarea consumului moderat a continuat și la nivelul brandurilor noastre. În România, ne-am angajat să promovăm consumul moderat de alcool prin comunicarea campaniilor globale „When You Drive, Never Drink” și „Riding is still driving”, sub umbrela “Enjoy Heineken® Responsibly”, cu un mesaj împotriva condusului sub influența alcoolului.
În anul 2023, prin campania „Riding is still driving” implementată în România, brandul Heineken a încurajat consumatorii să facă o alegere responsabilă și să nu se urce la volan, pe bicicletă, pe scuter sau trotinetă după ce au consumat alcool.
Tot în acest an, am implementat și în România parteneriatul cu aplicația de ridesharing Uber, prin care consumatorii din mediul digital au primit vouchere de discount în incercarea de a preveni condusul sub influența alcoolului. Prin campaniile de brand, mesajele au ajuns la peste 4 milioane de utilizatori unici și au generat peste 8 milioane de impresii. Pe lângă vizibilitatea ridicată a campaniilor, prin parteneriatul cu Uber am reușit să oferim unui număr de peste 15.000 de consumatori posibilitatea de a călatori în siguranță prin aplicația de ridesharing, prin vouchere de discount.
- Există demersuri de promovare a consumului responsabil și la nivelul echipei HEINEKEN?
– Sigur că da, colegii noștri sunt o prioritate. Valorificăm din plin parteneriatele pe care le avem și campaniile brandurilor noastre pentru a promova consumul responsabil și în interiorul echipei noastre. Un exemplu este implicarea ALIAT în acest sens: în 2023, alături de partenerii de la ALIAT, am dus intervențiile de prevenire și conștientizare în fabricile HEINEKEN – iar această campanie continuă și în 2024. La Caravana Alcohelp, specialiștii ALIAT au discutat cu colegii noștri și cu oamenii din comunitate într-un cadru prietenos, oferind informații valoroase.
- Prin ce se diferențiază acțiunile HEINEKEN România când vine vorba despre promovarea consumului responsabil, la nivelul industriei?
– Demersurile pentru promovarea consumului responsabil merită apreciate și susținute, indiferent din ce zonă ar veni acestea – fie că sunt inițiate la nivelul industriei, al companiilor individuale sau al diverselor asociații. Ceea ce încercăm să facem, la HEINEKEN, este să fim o voce puternică și relevantă în acest sens, pentru a avea, cu adevărat, un impact. Sunt de părere că, printre lucrurile care demonstrează angajamentul nostru puternic pentru promovarea consumului responsabil, sunt: un portofoliu solid de opțiuni zero alcool, care arată preocuparea noastră față de nevoile diverse ale consumatorilor, constanța – avem parteneriate îndelungate pentru promovarea consumului responsabil, dar și implicarea brandului nostru emblematic, ca ambasador al moderației – care ne ajută să ajungem la mai mulți consumatori, printr-o comunicare de impact.