INTERVIU Auchan România: Corina Dospinoiu-Imre „Sprijinim economia locală și producătorii români, gama noastră de produse fiind 90% autohtonă”

Auchan România a publicat un nou Raport de Sustenabilitate al companiei, un demers anual de transparență privind activitățile și inițiativele realizate în anul anterior. Compania publică acest raport în mod voluntar, iar documentul prezintă acțiunile colective desfășurate de întreaga echipă Auchan România.
În egală măsură, se prezintă impactul pe care compania îl are asupra economiei din România, rezultatele financiare, cât și impactul asupra mediului și sprijinul către comunitățile din care face parte.
Fiecare capitol al Raportului este dedicat unei arii strategice diferite ce vizează pilonii pe care se bazează strategia de sustenabilitate și de guvernanță etică a companiei, dar și acțiunile întreprinse pentru a fi un angajator responsabil.
Pentru a afla mai multe despre proiectele și politicile de sustenabilitate ale companiei am stat de vorbă cu Corina Dospinoiu-Imre, Director Sustenabilitate Auchan Retail România.


  • Care sunt principalele realizări evidențiate în Raportul de Sustenabilitate 2023 și cum reflectă acestea angajamentul Auchan România față de sustenabilitate?

Raportul de Sustenabilitate 2023 prezintă acțiunile colective desfășurate de cei peste 7000 de angajați ai Auchan România pe parcursul acestui an, urmărind 3 piloni principali: mediu, social și guvernanță. Astfel, principalele realizări evidențiate în raport marchează impactul pe care Auchan îl are asupra economiei din România, rezultatele financiare, cât și impactul asupra mediului și sprijinul către comunitățile din care facem parte.
Este dificil să rezumăm toate aceste realizări, însă cred că numitorul comun care ne caracterizează și care a marcat rezultatele acestui raport este inovația. Datorită muncii constante și determinării colegilor noștri și al echipelor teritoriale am reușit să demonstrăm, pentru al treilea an la rând, că Auchan România este „Brand of the Year in Sustainability”, distincție care ne onorează și ne motivează să continuăm eforturile depuse în acest sens.

Ca parte a angajamentului de a susține economia locală și de a oferi clienților produse proaspete și de înaltă calitate, întărind totodată angajamentul nostru față de o agricultură sustenabilă, în 2023 am adăugat peste 30 de noi produse în portofoliul de Filiere Auchan, program special conceput pentru a oferi clienților transparență totală în ceea ce privește procesul de producție, de la sămânță la raft. De asemenea, am lansat programul „Parteneri pentru Decarbonizare”, parte a Planului Climat 2030, pentru a obține informații despre emisiile de carbon ale produselor pe care le comercializăm.

Tot în ceea ce privește protejarea mediului, suntem bucuroși de permanenta dezvoltare a proiectului „Zero Risipă” în perioada de referință fiind salvate de la risipă peste 5 milioane de produse aflate în apropierea termenului de expirare, dar în stare bună de folosință. De asemenea, prin parteneriatul cu Federația Băncilor de Alimente din România ne-am consolidat acțiunile pentru combaterea risipei alimentare, iar în 2023 am donat peste 40 de tone de produse.

Eforturile de protecție a mediului au fost susținute și prin campania noastră pre-SGR. Din dorința de a obișnui consumatorii cu sistemul de garanție-returnare, am debutat acest program cu 7 luni în avans, iar cu ajutorul a 1,5 milioane de clienți implicați, în perioada aprilie – noiembrie 2023, am reușit să colectăm peste 32 de milioane de ambalaje la nivel național.

Totodată, ca parte a obiectivelor noastre de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, am început din 2023 montarea de panouri fotovoltaice pe patru magazine Auchan, puse în funcțiune începând cu finalul anului. În plus, în premieră în industria de retail locală, a fost creată compania „Auchan Renewable Energy” (ARE), aceasta având ca principal obiect de activitate producția, transportul și distribuția de energie și o misiune-cheie în atingerea obiectivelor noastre climatice.
Nu în ultimul rând, am continuat să ne consolidăm angajamentul față de comunitățile locale prin sprijinirea a numeroase proiecte sociale și campanii de solidaritate. Impactul social al acestor inițiative a fost semnificativ, reflectându-se în susținerea a 87 de proiecte sociale și în donații totale de peste 3 milioane de lei (echivalentul a 600.000 Euro).

  • Cum influențează proiectele și inițiativele Auchan România economia locală și comunitățile din care face parte? Ne puteți oferi câteva exemple concrete?

Auchan sprijină economia locală și producătorii români, gama alimentară fiind formată în proporție de peste 90% din produse de la companii din România. Mai mult, colaborăm cu producătorii locali și în ceea ce privește produsele alimentare marcă proprie, peste 1.000 dintre acestea fiind produse în România, cu aceștia.
De asemenea, am dezvoltat până în prezent și 85 de filiere de produse agro-alimentare românești, respectiv colaborări pe termen lung cu 50 de producători locali, prin care punem la dispoziția clienților produse cu calitate și trasabilitate controlate, cu gust local, autentic. Multe dintre aceste produse au fost și premiate la nivel local, ceea ce le confirmă gustul și calitatea superioare.

  • Ce măsuri ia Auchan pentru a combate risipa alimentară și unde considerați că mai este loc de îmbunătățiri?

Acordăm o atenție deosebită combaterii risipei alimentare, fiind unul dintre proiectele noastre strategice, cu rezultate notabile și pe parcursul anului anterior. Prin proiectul Zero Risipă derulat în magazine, am contribuit până în prezent, de la lansarea programului, la salvarea a peste 21 milioane de produse aflate aproape de termenul de expirare, dar în stare bună pentru consum.
Programul Zero Risipă reprezintă un demers ferm și unitar de combatere a risipei alimentare prin valorificarea alimentelor cu un ciclu de viață redus, iar una dintre mizele noastre prin acest proiect este să creștem nivelul de conștientizare cu privire la un consum responsabil, cu scopul de a preveni și de a combate risipa alimentară, aceasta având un impact major inclusiv în schimbările climatice.
Cel mai îmbucurător rezultat este faptul că Zero Risipă a avut un puternic impact social salvând peste 5,5 milioane de mese complete în ultimul an, precum și că a avut o contribuție importantă la crearea unui mediu mai curat prin evitarea producerii a peste 6.847 tone de emisii de gaze cu efect de seră.
Nu în ultimul rând, acest program contribuie și la reducerea valorii coșului de cumpărături al clienților care aleg aceste produse, în concordanță cu promisiunea noastră de a proteja puterea de cumpărare a consumatorilor. În egală măsură, Zero Risipă joacă un rol important în îmbunătățirea calității vieții și prin contribuția directă pe care consumatorul o are asupra reducerii risipei alimentare. Astfel, satisfacțiile proiectului sunt extinse și la nivel moral și etic.

  •  Ați decis să migrați la standardele ESRS din Directiva CSRD începând cu 2024? Ce schimbări majore presupune această tranziție?

Tranziția de la standardele GRI (Global Reporting Initiative), pe care noi le utilizam în Rapoartele de Sustenabilitate până acum, la standardele ESRS (European Sustainability Reporting Standards) impuse de Directiva CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) presupune o serie de schimbări majore atât în ceea ce privește cerințele de raportare, cât și în procesele interne ale companiei. ESRS aduce un set de reglementări mai detaliate și mai stricte, care reflectă schimbările din peisajul reglementărilor europene privind sustenabilitatea și impactul său asupra economiei, mediului și societății.
ESRS sunt reglementări obligatorii ale noii directive, spre deosebire de GRI, care este un set de standarde de raportare voluntare. Începând din 2025, Standardele ESRS vor deveni obligatorii pentru companiile mari. Aceasta înseamnă că, pe lângă faptul că raportarea trebuie să fie efectuată conform unui cadru mai riguros, trebuie să fie și validată de o terță parte independentă (auditul de sustenabilitate). Noi am decis voluntar încă de acum 4 ani să trecem Rapoartele noastre de Sustenabilitate printr-o misiune de audit limitată tocmai cu scopul de obține o evaluare independentă și obiectivă asupra acurateței și veridicității indicatorilor raportați dar și pentru a crește credibilitatea raportului în fața părților interesate.
De asemenea, ESRS va impune companiilor să raporteze o gamă mult mai largă de informații. Acestea vor include date specifice legate de impactul asupra mediului, socialului și guvernanței (ESG), cu accent pe riscurile și oportunitățile legate de sustenabilitate. ESRS include 12 standarde tehnice care vor acoperi nu doar riscurile și impactul asupra mediului și societății, dar și impactul acestor aspecte asupra performanței financiare.
Integrarea analizei de dublă materialitate este un alt concept cheie în Standardele ESRS. Dacă până acum priveam impactul companiei asupra mediului și societății (doar din interior spre exterior) noile standarde impun ca raportările să includă și analiza modului în care riscurile de mediu, sociale și de guvernanță afectează performanța financiară a companiei (din exterior spre interior). Această abordare se diferențiază de GRI, care se concentrează mai mult pe impactul organizației asupra mediului și societății, fără a lua în considerare în mod direct efectul acestora asupra performanței financiare. Noi am văzut această nouă cerință ca pe o oportunitate și am integrat această analiză în Rapoartele de Sustenabilitate încă din anul de raportare 2022.
Ca să concluzionez, tranziția de la GRI la ESRS presupune un efort semnificativ de adaptare la cerințe mai detaliate, mai stricte și mai bine reglementate, care reflectă prioritățile Uniunii Europene în domeniul sustenabilității și al responsabilității corporative.

  • Raportul include atât date cantitative, cât și calitative despre performanțele companiei. Care au fost cele mai provocatoare aspecte în colectarea și prezentarea acestor date?

Colectarea și prezentarea datelor pentru Rapoartele de Sustenabilitate sunt esențiale pentru a demonstra transparența și angajamentul companiei față de obiectivele de sustenabilitate pentru publicurile interesate. Totuși, acest proces poate fi complex și provocator din mai multe puncte de vedere, mai ales când vine vorba de integrarea atât a datelor cantitative, cât și a celor calitative.
Pentru a respecta cerințele de raportare legate de impactul asupra mediului, sociale și guvernanță (ESG), trebuie să colectăm date nu doar pentru activitățile proprii, dar și pentru furnizorii și partenerii noștri. La Auchan, peste 90% din amprenta de carbon a companiei provine din produse. De aceea, în 2023 am făcut un pas important către lanțul nostru valoric prin lansarea de către Auchan Retail a programului Parteneri pentru Decarbonizare. Inițierea Programului în martie 2023 a pus bazele dialogului pe care îl vom desfășura cu furnizorii noștri pentru a reduce emisiile din amonte, asociate produselor alimentare și nealimentare. Programul va fi extins anual până în 2026, pentru a acoperi aproape toate emisiile din Domeniul de aplicare 3 legate de produse. Obiectivul final este implicarea tuturor furnizorilor în acțiunile de reducere a amprentei de carbon.
De asemenea, adresăm această provocare și din prisma datelor despre ambalaje. Astfel, încă din 2022, am dezvoltat o soluție de trasabilitate pentru toate tipurile de ambalaje din plastic asociate produselor noastre. Aceasta include ambalaje primare, secundare și terțiare, aplicându-se întregii game de produse și furnizori. Prin această inițiativă, urmărim să generăm o înregistrare detaliată a impactului poluării cu plastic pe întregul lanț de aprovizionare. Noua aplicație, parțial funcțională din 2023, ne permite colectarea tuturor informațiilor referitoare la ambalajele produselor și monitorizarea progresului în eliminarea plasticului.

  • Cum reacționează grupurile de interes – partenerii, angajații și clienții – la acest raport? Ce rol joacă feedback-ul lor în dezvoltarea strategiei de sustenabilitate a companiei?

Credem cu tărie că sustenabilitatea reprezintă un factor important în construirea unui business de retail corect față de consumatori, parteneri și mediul înconjurător. Pentru a putea fi cu adevărat sustenabili la nivel de industrie și de lanț de aprovizionare este nevoie să creștem împreună, să conlucrăm la capacitatea noastră de a acționa și de a ne implica cu toate măsurile și instrumentele pe care le deținem, inclusiv pentru decarbonizare. Implicăm stakeholderii în mai multe procese ale companiei, un exemplu este realizarea analizei de dublă materialitate unde clienți, parteneri, angajați și entități mass-media au primit un chestionar pentru evaluarea aspectelor ESG.
Prin urmare, doar colaborând și dezvoltând proiecte împreună cu partenerii noștri și cu cei care au scopuri comune, ne putem atinge obiectivele strategiei de sustenabilitate, dar și ale companiei.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Îți mulțumim pentru feedback!