INTERVIU: Cristina Hanganu si Irina Lapovita, despre primul Raport de Sustenabilitate al LIDL Romania

Lidl-interviu-csrmediaLidl Romania a lansat, de curand, primul sau Raport de Sustenabilitate, sub deviza Responsabili pentru noi

Documentul reprezinta un demers de transparenta, care prezinta, totodata, si solutii concrete de crestere a eficientei business-ului si, in acelasi timp, de reducere a impactului pe termen mediu si lung. Raportul este structurat pe 22 de teme de impact pentru mediu, societate si economie, pe care compania le-a identificat in urma consultarii celor mai relevanti stakeholderi ai sai: furnizori, autoritati locale, organizatii neguvernamentale, angajati sau asociatii de business.
Pentru a afla mai multe despre pasii si necesitatea intocmirii unui astfel de Raport de Sustenabilitate am stat de vorba cu Cristina Hanganu – Director Comunicare si CSR si Irina Lapovita – CSR Manager.


– De curand ati lansat primul Raport de Sustenabilitate al Lidl Romania. Care au fost cele mai mari provocari in intocmirea lui?

Cristina Hanganu: Sustenabilitatea face parte din modelul nostru de business, ceea ce inseamna ca in misiunea noastra de a oferi zilnic, romanilor, produse de cea mai buna calitate, la cel mai bun pret, ne ghidam dupa principiul eficientei, pe care noi o privim, de fapt, ca responsabilitatea. Suntem responsabili fata de mediul inconjurator, fata de comunitatile in care activam, fata de intregul mediu economic, dar si fata de cea mai importanta resursa a unei companii, si anume, angajatii. De aceea, nu ne-am dorit sa privim  acest raport ca pe o provocare, ci ca pe o oportunitate de a analiza intr-o maniera echilibrata, ce facem bine si care sunt reusitele noastre pana in prezent, ce putem imbunatati si ce obiective sa ne stabilim in misiunea noastra de a crea un viitor mai bun pentru societate.

Chiar daca in acest moment raportarea non-financiara conform Directivei europene 95/2014, nu este obligatorie, am decis sa publicam primul nostru raport de sustenabilitate, in mod voluntar, ceea ce a insemnat un exercitiu deosebit pentru compania noastra, oferindu-ne posibilitatea de a observa concret care este impactul nostru asupra mediului, societatii si economiei, cei trei piloni ai dezvoltarii durabile, si care sunt masurile pe care le putem lua in continuare pentru a creste business-ul Lidl in concordanta cu asteptarile celor direct interesati de activitatea noastra. Mai mult decat atat, realizarea acestui raport a reprezentat o munca de echipa extraordinara, fara de care nu am fi putut indeplini toate exigentele standardelor Global Reporting Initiative, sau ale celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabila ale Natiunilor Unite, la care ne-am aliniat de asemenea, pentru colectarea si organizarea informatiilor.

Desi suntem la primul exercitiu de acest gen, provocarile nu au fost mai mari decat cele ale unui alt proiect de o amploare similara, iar asta s-a datorat implicarii colegilor nostri care au inteles de ce este important acest raport si care au tratat cu maxima seriozitate si dedicare intreg procesul, de la consultarea partilor interesate la colectarea si centralizarea informatiilor.

– Cum s-a desfasurat dialogul cu stakeholderii companiei?

Cristina Hanganu: Pentru ca suntem o companie transparenta, ne dorim sa imbunatatim in permanenta comunicarea pe care o avem cu partenerii nostri. Dialogul cu stakeholderii a reprezentat cea mai importanta etapa din realizarea raportului. De aceea, in aceasta raportare non-financiara nu este vorba doar despre Lidl Romania, despre masurarea impactului pe care il genereaza business-ul nostru sau rezultatele pe care le obtinem, ci si despre a asculta opiniile partenerilor nostri, de a raspunde punctual asteptarilor lor si de a-i implica direct in demersurile noastre de sustenabilitate, astfel incat sa crestem eficienta activitatii noastre. Asa cum spune si sloganul primului nostru raport de sustenabilitate, suntem Responsabili pentru Noi, iar contributia partenerilor nostri este extrem de importanta pentru a incerca impreuna sa cream un viitor mai bun pentru generatiile care vor urma.

Irina Lapovita: Consultarile cu stakeholderii ne-au oferit posibilitatea de a identifica acele aspecte relevante ale activitatii noastre din perspectiva lor, dar si de a identifica temele de interes pentru ei, teme care au definit ulterior continutul raportului. In acest sens, primul pas al procesului consultativ a constat in organizarea a doua workshop-uri interne, in care echipa noastra a identificat atat grupurile de parteneri-cheie ai Lidl, cat si domeniile din activitatea noastra care au un impact economic, social si de mediu semnificativ. Pentru stabilirea corecta a grupurilor de parteneri cheie care urmau sa fie consultati si pentru prioritizarea acestora, am avut in vedere atributele recomandate de organizatia AccountAbility. Al doilea pas, a constat in procesul propriu-zis de consultare cu stakeholderii, de la angajati ai companiei, coordonatori, sefi si directori de departament, pana la furnizori de produse si servicii, autoritati locale, organisme de control al calitatii, ONG-uri sau asociatii de business. In urma consultarilor care au avut loc prin dialog direct, purtat de o terta parte, in numele Lidl, au fost stabilite domeniile considerate prioritare de grupurile de stakeholderi, pentru acest ciclu de raportare, si au rezultat 22 de teme relevante pentru cei intervievati. Temele au  fost prezentate in raport si structurate conform celor cinci piloni de responsabilitate sociala ai Lidl: Sortiment, Societate, Mediu, Angajati si Parteneri.

– Ce standarde ati urmarit pentru realizarea raportului?

Irina Lapovita: Am realizat acest raport folosind noile standardele de raportare Global Reporting (GRI). Totodata, raportul a urmarit si cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabila ale Natiunilor Unite si a fost auditat extern de catre PwC.

– Care apreciati ca sunt beneficiile unui asemenea Raport pentru o companie?

Cristina Hanganu: Responsabilitatea incepe cu fiecare dintre noi, de aceea in fiecare decizie de business a unei companii ar trebui sa se reflecte si preocuparea fata de o dezvoltare durabila. Noi am hotarat sa realizam primul raport de sustenabilitate si sa facem publice demersurile noastre de responsabilitate sociala, in mod voluntar, si incurajam si alte companii sa se alature acestui demers de transparenta. Pentru Lidl Romania, cel mai important beneficiu al raportarii non-financiare este ca ne determina sa fim in fiecare zi din ce in ce mai buni.  Prin comunicarea directa cu stakeholderii si implicarea tuturor departamentelor din echipa Lidl, acest raport ne-a oferit o imagine de ansamblu asupra impactului pe care activitatea noastra o genereaza in mediu, societate si economie. Mai mult decat atat, aceasta analiza ne-a ajutat sa trasam si solutii concrete de crestere a eficientei business-ului si sa ne stabilim urmatoarele obiective, astfel incat sa  continuam sa fim relevanti pentru toti partenerii nostri.

In plus, odata cu aceasta prima raportare, am pus la punct sisteme de colectare a informatiilor si mecanisme interne de organizare, prin care sa ne fie mai usor sa urmarim pe viitor datele generate, cu atat mai mult cu cat ne propunem sa raportam o data la doi ani.

– Ce loc ocupa CSR-ul in strategia de dezvoltare sustenabila a businessului?

Cristina Hanganu: Dincolo de investitii si rezultate financiare, Lidl Romania pune accentul pe sustenabilitatea performantelor de business. Suntem orientati spre rezultate cu impact pe termen lung si relevante pentru mediul in care actionam. De aceea si strategia noastra cuprinde pentru fiecare segment reprezentativ al activitatii, cate un pilon de responsabilitate: sortiment, societate, mediu, angajati si parteneri. Mult mai importante decat investitiile in sine sunt lucurile cu care contribuim in mod real, in societate, in mediu sau economie. De exemplu, am inaugurat recent noul nostru sediu central, un proiect ambitios, construit sustenabil, cu numeroase beneficii pentru angajati, care va contribui la o comunicare si colaborare pe termen lung pentru echipa Lidl, dar si la o eficientizare a resurselor consumate.

In acelasi timp, desi facem parte dintr-un lant international, suntem foarte conectati la nevoile locale si la caracteristicile locale de dezvoltare durabila. De exemplu, colegii din echipa de Achizitii Lidl au crescut considerabil numarul furnizorilor locali si al articolelor dezvoltate cu acestia. In perioada de raportare a crescut cu 29,11% numarul articolelor achizitionate de la furnizorii locali, de la 1192 produse, in 2015, la 1539 produse, in 2016. Totodata, ne propunem continuu sa cream un viitor mai bun pentru societate, de aceea impactul pe care il avem in comunitatile in care suntem prezenti este o parte integranta a strategiei noastre de CSR. In perioada raportata, am sustinut peste 30 de organizatii neguvernamentale cu 1,6 milioane de euro, in proiecte relevante de educatie si mediu, dar si sanatate. Intr-un business sustenabil, trebuie sa intelegem ca deciziile pe care le luam astazi vor influenta rezultatele de maine. De aceea, am construit inca de la intrarea noastra pe piata, o strategie de CSR ambitioasa, prin care ne-am propus sa actionam responsabil si sa ne putem imbunatati rezultatele. O dovada in acest sens este si lansarea primului raport de non-financiara, un document in care reflectam in fiecare pagina, preocuparea noastra pentru sustenabilitate.

– Care sunt principalele rezultate pe care le putem identifica in continutul raportului de sustenabilitate?

Irina Lapovita: Raportul de sustenabilitate reflecta rezultatele muncii echipei Lidl in toate cele 5 domenii de CSR ale companiei noastre. De exemplu, pentru ca ne uitam atent la materiile prime pe care le consumam, pe rafturile magazinelor Lidl s-au aflat in perioada de raportare, 326 de produse certificate FSC, UTZ, MSC sau Rainforest Alliance. Totodata, pentru a mentine standardele de calitate a produselor, fabricile care produc pentru Lidl in Romania sunt auditate nu doar de organizatiile care ofera certificarile, ci si de noi. In plus, incepand cu anul 2016, Lidl nu a mai comercializat oua provenite de la gaini crescute in baterii, iar acestea sunt doar cateva din demersurile sustenabile realizate pe pilonul de Sortiment.

Impactul asupra mediului inconjurator este de asemenea, un indicator important al raportului de sustenabilitate.  De la modul in care ne construim reteaua de magazine, la modul in care transportam produsele, pana la colectarea selectiva, toate initiativele s-au reflectat in rezultatele obtinute in raportare. Am redus consumul de combustibil cu 16%, iar distanta medie de transport pe ruta magazine – depozit a fost redusa cu 29%, de la 231km, la 164 km. Totodata, datorita masurilor de eficienta energetica implementate, am redus cantitatea de energie consumata pe mp de la 222,64 kWh/mp in 2015, la 221,51 kWh/mp in 2016, toate magazinele si depozitul din Lugoj construite in perioada de raportare avand sisteme eficiente energetic care reduc semnificativ consumul. O dovada a rezultatelor obtinute in eficientizarea consumului de energie este si certificarea ISO5001, cel mai inalt standard de management eficient al energiei, obtinut in anul 2017. In plus, in anul calendaristic 2016, am colectat selectiv in magazinele si depozitele noastre si am trimis catre centrele de reciclare 23.520,596 tone de deseuri. Mai multe astfel de rezultate sunt detaliate in capitolul Mediu din raportul nostru de sustenabilitate.

Am investit si in diversificarea beneficiilor pentru angajati si am sustinut peste 30 de organizatii neguvernamentale cu 1,6 milioane de euro. Mai multe despre acestea puteti gasi in capitolele Angajati si Societate.

In ceea ce priveste relatia cu furnizorii locali, acesta reprezinta un aspect esential in activitatea noastra, fapt confirmat si pe parcursul consultarilor cu stakeholderii nostri. In perioada de raportare, am colaborat cu 5.257 de furnizori locali de bunuri si servicii, cu 11,24% mai mult decat in anul 2015. Buna noastra colaborare cu producatorii din Romania nu se limiteaza insa doar la contextul local, Lidl facilitand exportul de produse romanesti, in valoare de 21 de milioane de euro, in perioada raportata.

 

 

CITESTE INTREGUL RAPORT MAI JOS.

LIDL ROMANIA Raport_sustenabilitate(1) by CSRMedia Network

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.