INTERVIU – Mario DeMezzo: Companiile au sustinut proiectele noastre cu 1,5 milioane USD in ultimul an

Mario DeMezzo_Director_National_Habitat_for_Humanity_RomaniaHabitat for Humanity Romania este una dintre cele mai importante organizatii din Romania in domeniul locuirii sociale. Din 1996 construieste, reabiliteaza, ofera consultanta, suport tehnic si deruleaza programe de eficienta energetica si de preventie si raspuns la dezastre pentru grupuri vulnerabile. Prin cele sapte filiale ale sale din Beius, Cluj, Radauti, Comanesti, Pitesti, Cumpana si Craiova a ajutat peste 16.000 de persoane sa aiba un loc decent in care sa traiasca, prin constructii de case si reabilitari, si alte 20.000 prin programele de preventie si raspuns la dezastre. La nivel international, Habitat for Humanity a construit si reabilitat peste 800.000 de locuinte pentru 4 milioane de persoane din 80 de tari de pe intreg Globul. Pentru a afla mai multe despre activitatea din tara noastra a organizatiei am stat de vorba cu Mario DeMezzo, Director National al Habitat for Humanity Romania.

– Care sunt principalele provocari in ceea ce priveste relatia dintre ONG-uri si companiile autohtone?

– Relatia dintre companii si ONG-uri s-a imbunatatit foarte mult in ultimii ani, iar acest lucru s-a intamplat pentru ca fiecare partener a invatat mai multe despre celalalt. Companiile au inteles mai bine activitatea ONG-urilor, dar si ce inseamna responsabilitatea sociala dincolo de un instrument de marketing bun. In acelasi timp, ONG-urile au inteles mai bine modul in care companiile isi gestioneaza bugetele de CSR, dupa strategii bine definite la nivel national sau international.

Desigur, nu este o lume perfecta si mai sunt dificultati in aceasta relatie si inca multe lucruri de imbunatatit. Principala provocare pentru ONG-uri este modalitatea in care abordeaza o companie. Este important sa vada lucrurile pe care compania le-a facut in trecut, bugetele investite si zonele de interes, astfel incat cererea sa fie cat mai echilibrata. Pe de alta parte, companiilor le reprosez o timiditate a directorilor de marketing, de comunicare sau corporate affaires in a-si asuma pozitiile pe care sunt. Ei ar trebui sa decida mult mai repede si mai eficient in legatura cu bugetele pe care le gestioneaza. Procesul de luare a deciziei este uneori greoi si depinde de prea multi oameni astfel incat se pierd timpi valorosi de actiune.

– Cat se poate face pe plan local sau cum rezoneaza companiile cu proiectele sociale?

– Pe plan local se poate face oricat de mult fundraising. Un proiect bun, vizionar, poate sa stranga orice suma de bani, in oricat de putin timp. O intrebare este insa cate proiecte bune putem noi, ONG-urile, sa facem? Companiile vin alaturi de proiectele indraznete si sunt entuziaste sa le includa in strategia lor de CSR. In Romania numarul proiectelor sociale bune, cu impact real in comunitate, creste de la an la an, si implicit, creste si numarul companiilor care le sustin.

– Cum convingeti companiile sa va sustina in actiunile pe care le derulati?

– Sunt cativa pasi simpli pe care orice fundraiser ar trebui sa-i urmeze. Prima regula este sa ceri. Millard Fuller, fondatorul Habitat for Humanity, spunea asa: “Am incercat sa cer si am incercat sa nu cer. Am observat ca sa ceri functioneaza mai bine.”
Inainte de a aborda o companie este necesar un research, referitor la strategia sa de CSR si la veniturile acesteia.

Pe de alta parte, important este si sa ai un proiect bun, in care sa crezi. Companiile aleg sa fie partenere cu acele ONG-uri care aduc o contributie semnificativa beneficiarilor si comunitatii din care acestia fac parte. Nu trebuie sa uitam de transparenta, de modalitatea in care sunt cheltuite fondurile si cum sunt transpuse acestea in vieti schimbate.

Urmand acesti pasi, am reusit la Habitat for Humanity Romania sa ne bucuram de sprijinul unor companii importante, care au ales sa investeasca sume considerabile in programele noastre, cum sunt GDF SUEZ Energy Romania, Wienerberger, Lafarge, Knauf, Raiffeisen Bank, Saint-Gobain, Petrom, Tondach etc. Multi dintre ei sunt parteneri traditionali Habitat for Humanity Romania si, pe langa contributia financiara, au promovat misiunea noastra printre angajatii lor, care vin an de an ca voluntari pe santierele noastre.

– Care este suma totala aproximativa cu care v-au sustinut companiile autohtone in ultimul an?

– Companiile autohtone au sustinut proiectele Habitat for Humanity de pe intreg teritoriul Romaniei cu peste 1,5 milioane de dolari. Cu acesti bani, anul acesta (n.r. an fiscal iunie 2013 – iunie 2014) am reusit sa aducem speranta si demnitate pentru mai mult de 4.000 de oameni, care acum se bucura de o casa noua, de una complet renovata sau care au primit asistenta prin programele de preventie si raspuns la dezastre.

 

– Cati voluntari si de la cate companii ati reusit sa determinati sa lucreze pe santierele Habitat for Humanity Romania in ultimul an? Este un numar mai mare sau mai redus fata de anii precedenti?

– Peste 800 de voluntari, angajati ai aproape 40 de companii, au muncit in ultimul an ca voluntari pe santierele noastre. Cifra creste incet de la an la an si ne bucuram sa vedem ca tot mai multe companii fac campanii interne de anvergurapentru atragerea angajatilor pe santierele noastre.

Voluntariatul la Habitat for Humanity este atipic fata de voluntariatul in alte ONG-uri. Pe langa faptul ca voluntarii nostri isi asigura toate costurile administrative (masa, cazare, trasport, recreatie) si fac si o donatie consistenta, exista acea bariera mentala cand aud prima data de „munca pe santier”. La inceput, exista acel scepticism cum ca nu este un domeniu in care sa se descurce, insa ca sa fii voluntar pe santierele noastre trebuie doar sa stii sa bati cuie. Avem specialisti care indruma pas cu pas voluntarii si ii incurajeaza sa faca activitatile spre care au cea mai mare inclinare.

Ulterior, dupa ce au venit o data pe santierele noastre, si au vazut la sfarsitul zilei rezultatul muncii lor, peretii casei ridicati sau o camera complet renovata, angajatii sunt cei care fac presiune pe management sa revina. Tot ei sunt cei care isi incurajeaza colegii sa se inscrie ca voluntari si sa ajute alti oameni sa aiba un loc decent in care sa traiasca.

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.