INTERVIU: Robert Uzună, Ursus Breweries: „Sustenabilitatea și promovarea unui mediu de lucru divers au un rol cheie în strategia noastră de business”

Sustenabilitatea a devenit un pilon esențial pentru companiile din industria producției de băuturi, iar Ursus Breweries nu face excepție.

Într-un context în care tranziția către practici mai responsabile din punct de vedere ecologic este tot mai accelerată, compania și-a asumat obiective ambițioase pentru reducerea impactului asupra mediului.

Despre provocările și realizările anului 2024, precum și despre viitorul sustenabilității în industrie, am stat de vorbă  cu Robert Uzună, Vicepreședinte Corporate Affairs la Ursus Breweries.



  • Cum a fost anul 2024 pentru Ursus Breweries, din punct de vedere al sustenabilității? Care a fost cea mai mare provocare?

În calitate de lider de piață avem responsabilitatea de a folosi și promova o abordare de business sustenabilă și să oferim un model atât în industrie, cât și în comunitate. Alături de investițiile și proiectele pe care le facem cu scopul de a deveni neutri din punctul de vedere al emisiilor de carbon, precum optimizarea tehnologiilor folosite în fabrici, înlocuirea echipamentelor cu unele cu impact redus de mediu sau achiziția energiei din surse regenerabile, în anul 2024 am avut un obiectiv comun cu toți reprezentanții din industria de producție de băuturi – implementarea sistemului SGR. Dezvoltarea acestui sistem presupune multe resurse și un nivel sporit de implicare atât din partea industriei, cât și a autorităților de reglementare. Odată cu schimbarea stilului de viață și a abordării consumatorilor cu privire la ambalajele utilizate, România are, prin acest sistem, șansa de a integra un element de economie circulară cu mult potențial în strategia națională de dezvoltare. După primul an de implementare am identificat aspectele care pot fi îmbunătățite și, cu siguranță, și în anul 2025 proiectul SGR va fi una dintre preocupările noastre importante. El are un nivel sporit de complexitate, iar colaborarea cu reprezentanții întregii industrii a fost benefică pentru a defini procese funcționale. Nivelul de adopție este unul ridicat, ceea ce ne arată că suntem pe o traiectorie bună, dar trebuie să facem anumite optimizări și să continuăm să evoluăm pentru a opera și mai eficient.

  • Ce rol joacă educarea consumatorilor în inițiativele de sustenabilitate ale companiei? Organizați campanii sau programe dedicate?

Deschiderea consumatorilor spre a adopta un comportament responsabil este esențială și avem mai multe inițiative prin care le dăm ocazia să se implice direct în proiectele noastre. De exemplu, Ciucaș, care este și cel mai vândut brand de bere din România, a dezvoltat platforma „Natura Curată, Relaxare Adevărată”. Prin această platformă, Ciucaș a amenajat 24 de poieni, în care oamenii găsesc tot ce le trebuie pentru o ieșire în aer liber la picnic. Iar prin parteneriatul cu Act For Tomorrow, Ciucaș a organizat mai multe acțiuni de ecologizare în care s-au implicat, doar în 2024, 485 de voluntari, mulți dintre ei chiar angajați Ursus Breweries, colectând peste 17,5 tone de deșeuri.
Un alt aspect important în relația cu consumatorul decurge din promovarea unei culturi responsabile de consum de alcool și din prevenirea consumului de alcool la minori, iar noi derulăm mai multe inițiative în acest sens. De exemplu, oferim o gamă largă de produse fără alcool, pentru orice ocazie. Totodată, pentru a preveni consumul de alcool în rândul minorilor derulăm mai multe acțiuni de informare și educare, dedicate în special părinților și profesorilor și organizăm și workshop-uri și evenimente de informare. În plus, am lansat recent podcastul „Despre Alcool”, care prezintă o serie de discuții cu medici, terapeuți și psihiatri care oferă recomandări menite să ajute părinții să adopte un comportament prin care să prevină consumul timpuriu de alcool. În total, acesta a acumulat până în prezent aproximativ 1 milion de vizualizări pe rețelele sociale.

Banner Catalogul Faptelor Bune - 2025
  • În ce mod colaborați cu furnizorii și partenerii pentru a promova practici sustenabile în lanțul de aprovizionare?

Avem un set de politici clare care reglementează relațiile pe care le avem cu furnizorii și pe care le comunicăm prin canale formale sau la întâlnirile pe care le avem. Căutăm să lucrăm cu cât mai mulți furnizori locali și lor le alocăm peste 60% din bugetul pe care îl avem. Obiectivul nostru este ca până în 2030 să producem beri folosind doar ingrediente achiziționate în mod sustenabil. În contextul în care schimbările climatice afectează agricultura, grupul din care facem parte lucrează îndeaproape cu cultivatorii și partenerii implicați pentru a încuraja dezvoltarea și implementarea practicilor agricole sustenabile. În același timp, încercăm să construim relații cu furnizori responsabili care împărtășesc aceleași principii de afaceri și angajamente de sustenabilitate, inclusiv respectarea drepturilor omului și a drepturilor muncii.
Ne îndreptăm și către parteneri și furnizori alături de care putem avansa agenda noastră de sustenabilitate. Spre exemplu, în 2025, achiziționăm pentru fabricile noastre energie electrică din surse regenerabile în baza unui parteneriat pe termen lung încheiat în 2024 cu Enery. Totodată, am început să achiziționăm frigidere comerciale cu o clasă mai avansată de eficiență energetică, iar astfel reducem impactul emisiilor de dioxid de carbon.

  • Cum definește Ursus Breweries diversitatea în cadrul companiei și care sunt inițiativele concrete pentru promovarea unui mediu de lucru incluziv?

Echipa este esențială pentru succesul oricărui business, iar noi avem aproximativ 1.600 de colegi care pun pasiune în ceea ce fac. Este esențial să creăm un mediu în care ei să se simtă bine, să își poată exprima ideile și să găsească sprijin pentru proiectele în care cred. Așadar, pentru noi diversitatea înseamnă să oferim un mediu în care fiecare să poată străluci exact așa cum este. Avem mai multe inițiative prin care ne asigurăm că această mentalitate și valorile pe care le avem sunt bine comunicate în organizație. De asemenea, avem și un comitet intern de Diversitate & Incluziune, în care sunt implicați voluntar peste 40 de colegi. Proiectele includ, printre altele, programe de re-boarding pentru cei care revin din concediu maternal sau paternal, modificarea spațiului de lucru pentru a fi mai incluziv (e.g. uși automate de acces), adaptarea echipamentelor de protecție pentru a răspunde unor nevoi specifice (e.g. ochelari de protecție cu dioptrii în fabrici), programe de mentorat pentru studente aflate la început de carieră, parteneriate cu diverse ONG-uri pentru a sprijini persoanele cu dizabilități sau pe cele care provin din medii dezavantajate.
Ca parte a inițiativelor noastre privind echilibrul de gen, am organizat discuții cu colegele noastre din echipele de vânzări, pentru a le înțelege perspectiva asupra provocărilor de la locul de muncă în contextul în care au o meserie asociată tradițional bărbaților. De asemenea, am invitat femeile din fabricile de bere să împărtășească poveștile lor inspiraționale pentru campania regională „Women in beer”, atrăgând astfel atenția că acest domeniu este accesibil și prietenos și pentru femei. Totodată, am lansat și o campanie-umbrelă de comunicare, în care am integrat propria echipă de ambasadori ai diversității, dar și pe Tedy Necula, ambasadorul extern pe care l-am selectat pentru acest proiect. Prin acest demers, am reușit să transmitem emoție în companie, umanizând nevoia ca fiecare coleg să își aducă aportul individual pentru a crea un mediu de lucru incluziv.
Acest demers de creare a unei culturi a acceptării este unul de lungă durată, așadar vom continua să investim în crearea unui context prielnic de dialog, de învățare și de diversitate.

  •  Există programe specifice pentru susținerea diversității de gen, a incluziunii persoanelor cu dizabilități sau a altor grupuri subreprezentate în echipa Ursus?

Așa cum menționam anterior, avem mai multe proiecte care vizează paliere diferite de comunicare. Un exemplu este programul de mentorat „Brew your story” dedicat studentelor interesate de o carieră într-un domeniu tehnic sau de vânzări. Scopul acestui program este să oferim șansa unui mentorat cu colegele noastre aflate în roluri de conducere în companie tinerelor cărora le-ar plăcea o carieră în vânzări sau în departamentul tehnic, dar care sunt poate reticente din cauza stereotipurilor de gen care planează în jurul acestor roluri. Programul va începe în cursul anului 2025, iar în cadrul său, specialiștii Ursus Breweries le vor oferi îndrumare în carieră tinerelor studente sau absolvente. Aceasta este una dintre inițiativele prin care ne propunem să combatem stereotipurile de gen asociate rolurilor cu profil tehnic sau de vânzări.

  • Cum reușiți să echilibrați obiectivele de afaceri cu angajamentele de sustenabilitate și diversitate, mai ales într-un mediu economic competitiv?

Sustenabilitatea și promovarea unui mediu de lucru divers au un rol cheie în strategia noastră de business, deci vom continua să alocăm la fel de multe resurse în dezvoltarea acestor piloni. Credem că doar printr-o abordare holistică, care ține cont de toate elementele din business – de la selecția ingredientelor, la bunăstarea angajaților, dezvoltarea portofoliului de produse, lanțul de distribuție, utilizarea sustenabilă a resurselor – vom reuși să ne menținem poziția de lider de piață și să rămânem în topul preferințelor consumatorilor. Pentru a ne asigura că programele și inițiativele pe care le susținem răspund nevoilor interne și externe, analizăm periodic programele pe care le oferim. 

  • Ce planuri pe termen lung are Ursus Breweries pentru a-și intensifica impactul pozitiv asupra comunității și mediului în ceea ce privește sustenabilitatea și diversitatea?

Dezvoltarea durabilă este un proces care presupune investiții semnificative ale căror rezultate se văd în timp. Noi ne concentrăm în prezent asupra a 6 piloni – reducerea amprentei de carbon, reducerea consumului de apă, sustenabilitatea surselor de aprovizionare, folosirea ambalajelor circulare, incluziunea și bunăstarea angajaților şi a consumatorilor, precum și promovarea alegerilor responsabile în privința consumului de alcool.

Ca parte a acestui demers, am definit obiective strategice, pe care ne-am propus să le îndeplinim până în 2030, respectiv 2050. În pofida contextului macroeconomic marcat de imprevizibilitate, am reușit să implementăm planurile de investiții pe care mizăm pentru a atinge bornele setate, astfel că și pe viitor ne propunem să facem toate eforturile necesare pentru a continua pe acest drum. Avem nevoie de un cadru legislativ predictibil pentru a ne putea continua planurile și sperăm că lucrurile vor evolua într-o direcție favorabilă. 

Pe termen scurt și mediu ne concentrăm pe continuarea proiectelor de sustenabilitate din fabricile noastre, pe cele pentru consumatori, cum ar fi platforma Ciucaș „Natură curată, relaxare adevărată” sau campania Ursus „Ascultă ursul din tine și fă bine”, dar și pe buna funcționare a sistemului SGR, care este încă la început și pentru care, după primul an de implementare, avem deja o perspectivă mai clară asupra aspectelor care trebuie îmbunătățite.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Îți mulțumim pentru feedback!