INTERVIU: „Transparenta a devenit unul dintre principalele instrumente de business pentru SIVECO”

Florin Ilia, director general SIVECOSIVECO Romania a publicat Raportul de Sustenabilitate pe anul 2015 in care sunt prezentate aspecte materiale relevante pentru activitatea companiei. Documentul este realizat in conformitate cu specificatiile internationale Global Reporting Initiative (GRI) – G4.

Raportul este un reper important in demersul de tranzitie al companiei spre SIVECO 2.0, o  organizatie pe model european, cu centre de competenta unice, care si-a revizuit insa fundamental structura, politicile si procedurile interne. De altfel, unul dintre principalele obiective de sustenabilitate ale SIVECO  il reprezinta diseminarea principiilor de etica si anticoruptie pe intregul lant de valoare al organizatiei.

Pentru a afla mai multe despre acest raport si despre politicile si proiectele de responsabilitate sociala ale companiei, am stat de vorba cu Florin Ilia, director general al SIVECO.

 

– Ati publicat recent Raportul de Sustenabilitate al companiei pentru anul 2015. Cum trebuie citit acest raport?

– In raport ne prezentam detaliat si transparent obiectivele, realizarile si angajamentul de a fi o companie responsabila si competitiva. Pentru conceperea acestui raport de sustenabilitate am realizat pe parcursul anului 2016 o larga  consultare a tuturor grupurilor cointeresate, respectiv: angajati, clienti, parteneri, furnizori, reprezentanti ai administratiei publice, ONG-uri, licee, mass-media. Acesta a fost primul mare eveniment de consultare realizat de SIVECO si amploarea si profunzimea sa explica si durata destul de mare a procesului si momentul in care am finalizat raportul. A fost un proces laborios dar deosebit de folositor in care ne-au ajutat mult consultantii de la Innova, care au adus expertiza si obiectivitate. Asa ni s-a clarificat ce trebuie sa schimbam, ce trebuie sa imbunatatim si ce sa pastram. Practic, interlocutorii au fost rugati sa evalueze importanta acelor aspecte cu impact major pentru companie care le-au influentat intr-un mod semnificativ pozitia deciziile referitoare la organizatia noastra.
Demersul nostru de consultare a fost validat de GRI care a confirmat prin “stampila de materialitate” aplicata raportului nostru faptul ca am respectat cerintele de raportare ale GRI G4. Totodata, cu acest raport SIVECO a castigat faza nationala a competitiei Deloitte Green Frog Award si s-a calificat pentru faza regionala.

– De ce ati considerat util sa faceti acest raport?

– Motivatia profunda a demersului nostru este aceea de a face cat mai transparent modelul nostru de business. De altfel,  transparenta a devenit unul dintre principalele instrumente de business pentru companie ajutandu-ne sa clarifica, sa intelegem si sa depasim situatiile critice, inclusiv pe cea din toamna 2014. In acest sens, am efectuat o analiza aprofundata a tuturor proceselor si procedurilor organizationale, pentru a identifica masuri necesare corectarii vulnerabilitatilor legate de etica si respectarea legii si masuri  care sa previna aparitia unor cazurui  similare in oricare actiunile  companiei.

– Cum gestionati subiectul anticoruptiei, cu trimitere la activitatile din trecut ale companiei SIVECO?

– Din consultarea stakeholderilor nostri (angajati, actionari, management, clienti, parteneri, media)  a reiesit ca acesta este un aspect esential pentru toti. In  consecinta, il tratam cu maxima seriozitate si responsabilitate, la nivel formal si informal, la nivel individual si colectiv, activ si proactiv, in termeni strategici si operationali.

Atat Codul de Etica, cat si  Manualul Angajatului SIVECO au fost revizuite si au fost intarite valorile, principiile, procedurile interne si reguli de conduita pe care toti angajatii SIVECO trebuie sa le respecte si sa le  aplice in activitatea lor in cadrul si in numele companiei.

Documentul intern, numit Manualul Anticoruptie, descrie comportamentele acceptabile si inacceptabile ale angajatilor SIVECO, in vederea asigurarii respectarii legislatiei anticoruptie, atat in privinta legilor din Romania, cat si a legislatiei  similare din alte tari in care lucram, inclusiv din UA (FCPA) si UK (UK AntiBribery Law).

Am adoptat o politica de transparenta totala in raport cu clientii si partenerii care ne-au cerut clarificari asupra activitatii trecute a firmei noastre. Le-am dat toate detaliile cerute si le-am demonstrat demarcatia clara fata de trecut. Am avut discutii cu interlocutori din toata lumea, inclusiv americani, care au cel mai ridicat nivel de exigenta in materie de anticoruptie.  Am reusit sa-i convingem ca angajamentul nostru de „toleranta  zero” fata de orice actiune reprobabila este foarte serios si concret.

Pentru a se asigura respectarea acestui fapt, in 2015 am revizuit Manualul Anticoruptie, punand accent deosebit pe criteriile de eligibilitate si de selectie a furnizorilor, partenerilor si organizatilor non-guvernamentale cu care SIVECO lucreaza. Criteriile de selectie au fost aliniate cu principiile internationale de bune practici in comunitatea de afaceri.

Toti colegii sunt  instruiti  pe subiecte privind practica anticoruptie. Incurajam angajatii sa raporteze orice incalcari ale Codului de etica sau orice alta nerespectare sau incalcare a legii. De exemplu, avem un sistem de cutii postale anonime (semnificativ numit “Vorbeste pe sleau”). Este un excelent instrument pentru consultarea angajatilor, pentru obtinerea de feedback pe diferite probleme sau a primi si colecta informatii sensibile, de exemplu cu privire la aspecte etice. Acest sistem este intotdeauna disponibil si transmiterea informatiilor poate fi facuta in confidentialitate totala de catre orice coleg.

–  Considerati ca transparenta face casa buna cu business-ul? Se aplica si in cazul SIVECO?

– Da, absolut. Transparenta este o conditie a normalitatii. Ea functioneaza insa in masura in care e aplicata de toti membrii comunitatii. Deocamdata se mentin dezechilibre, dar schimbarea se va petrece.
Pentru SIVECO 2.0 transparenta este importanta atat in relatie cu actionarii si angajatii, cat si cu clientii, partenerii, furnizorii, opinia publica. Principiul transparentei se bazeaza pe buna credinta si noi credem in aceasta dorinta a oamenilor de a construi. Demersul de raportare este o explicitare si formalizare a acestei dorinte de transparenta.

Comunicam sistematic prin intermediul mass-media, pe site-ul propriu, la evenimente interne si externe, toate informatiile relevante despre performanta economica, sociala si de mediu a companiei. Colegii sunt consultati periodic cu privire la evolutia companiei, iar incepand din 2016, 38 dintre ei au devenit si actionari.

–  Care este “cheia de control” a dialogului dumneavoastra cu stakeholderii companiei?

– Procesul de construire a SIVECO 2.0 se bazeaza pe implicarea stakeholderilor, pe dialogul deschis, constant si transparent cu acestia inclusiv in situatii dificile, de criza. Intelegem ca, oricat de dureroase ar fi, unele rani nu se pot vindeca decat cu medicamentele adecvate. Din procesul de consultare al clientilor nostri au rezultat aspecte care ne ajuta sa imbunatim calitatea produselor si serviciilor, sa comunicam mai bine cu ei. Ca sa putem atinge aceste obiective, ne bizuim intotdeauna pe profesionalismul, harnicia si onestitatea colegilor nostri.

–  Care este evolutia echipei SIVECO, in contextul scandalurilor din ultimii ani in care si firma a fost implicata ?

– Din punct de vedere profesional, specialistii nostri au un nivel exceptional de ridicat. Sunt experti capabili sa puna in functiune sistem foarte complicate, cum sunt cele de la CNAS sau APIA, in conditii de presiune externa enorma. Si etic colegii nostri au dovedit ca se ridica la nivelul exigentelor internationale. Lucram in proiecte europene foarte speciale, in relatie directa cu Comisia Europeana  si va asigur ca nu am avut niciun incident legat de securitatea informatiilor sau de orice alta natura.

Ei sunt cei care au asigurat continuitatea spre SIVECO 2.0 si si soliditatea noii noastre constructii. Deoarece piata de IT a suferit o contractie semnificativa in ultimii ani, si echipa noastra s-a micsorat – ajungand la aproape 500 oameni. Insa, fiecare angajat are un Plan Individual de Dezvoltare a Carierei si un Plan de Instruire. De asemenea, beneficiaza de un proces de evaluare si de posibiulitati de Team Building. Numai in 2015, numarul total al orelor de instruire pentru angajati a totalizat 8.411, astfel incat expertii SIVECO detin 2470 de certificari.

–  Ce planuri de viitor are  SIVECO 2.0?

– Strategia SIVECO 2.0 se bazeaza pe o activitate intensa de cercetare si dezvoltare. Ne innoim portofoliul de produse prin inovare. Preocuparea pentru inovare ne obliga  sa anticipam adesea nevoile clientilor. Si dezvoltarea internationala a afacerilor ramane  o prioritate pentru SIVECO 2.0. In prezent, suntem singura companie din Romania care are contracte comerciale semnate direct cu organizatii ale Comisiei Europene. Semnarea acestor contracte a fost consecinta unui proces riguros de selectie organizat de Comisia Europeana si o recunoastere a calitatii ofertei, a valorii adaugate parteneriatelor create si a nivelului de inovare al solutiilor propuse.

–  Ce loc ocupa CSR-ul in strategia dumneavoastra de dezvoltare sustenabila?

– In relatia cu comunitatile, in primul rand, noi producem software-ul care conteaza, in cadrul unor proiecte de interes major pentru ele. Respingem orice fel de discriminare, promovand in mod activ egalitatea de sanse. Pentru aceasta, ne implicam direct in campanii care vizeaza ajutarea diferitelor  categorii de persoane defavorizate.

Cateva exemple de astfel de initiative :

  • ”O carte – un dar din inima” – pentru a dota bibliotecile si centrele de plasament pentru copii si persoane in varsta cu materiale educationale: ghiduri de calatorie, enciclopedii, carti motivationale si istorice. Am donat 5.000 de carti si peste 2.500 de CD-uri centrelor de ingrijire a copilului, bibliotecilor si scolilor sarace din intrega tara. In acest sens, voluntarii SIVECO au colaborat cu: Asociatia CONIL, Caritas, Asociatia Kitarodia, Liceul Baptist Logos, Asociatia Bookland, Asociatia ARCUB, Asociatia Salvati Delta. Am continuat campaniile noastre de donatii de Craciun pentru a oferi copiiilor saraci jucarii, carti si echipament scolar.
  • Donarea de laptopuri pentru a sprijini proiectul Hour Code . Proiectul este condus de Fundatia ADFABER si isi propune  sa promoveze instruirea elevilor romaniin programare
  • Salariatii SIVECO participa  voluntar la Crosul ”Wigs for Life World Run”, a carui misiune este sa gaseasca un tratament pentru afectiunile de maduva spinarii
  • Redirectionarea 2% din impozitul pe venit de catre angajatii SIVECO, in beneficiul urmatoarelor ONG: Fundatia Mereu Aproape, Manastirea Sf.Pantelimon, Asociatia Elena 98 Ploiesti, Fundatia SMURD, Asociatia Viata mea, Asociatia mame pentru Mame, Hospice casa Sperantei, Parohia Brebina, Asociatia Lupta pentru Viata, Fundatia Spitalului Grigore Alexandrescu, Asociatia Arhipera, Salvati Copiii Romania, Fundatia Comunitatii Judetul Prahova, Fundatia speranta pentru Copiii Romaniei, Asociatia Aripi pentru Viitor, Fundatia Principesei Margareta a Romaniei, Societatea Ornitologica Romana, Fundatia Spitalului de Urgenta.

Efortul companiei de a ajuta comunitatea nu se rezuma la sponsorizari sau activitati de voluntariat.

Prin obiective de dezvoltare durabila stabilite pentru perioada 2015-2017, SIVECO e implicata in  proiecte de Cercetare & Dezvoltare care vor contribui la procesul general de rezolvare a unor probleme ale societatii: Incluziunea Digitala, Protejarea Mediului, Prelungirea Vietii Active.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Îți mulțumim pentru feedback!