Connect with us

Hi, what are you looking for?

AFACERI SUSTENABILE

Kaufland: Interviu cu Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs

Valer Hancas_Kaufland Romania (2)

Noua Categorie AFACERI SUSTENABILE este un proiect editorial dezvoltat de echipa CSRmedia.ro, pentru a pune în valoare Strategiile, Campaniile/Proiectele și Politicile unora dintre cele mai sustenabile companii din țara noastră.
Revista a fost lansată în varianta Print în cadrul celei de-a 10 (ZECEA) ediții a Galei Romanian CSR Awards.

Rubrica online cuprinde Interviuri, Analize și Subiecte speciale dedicate domeniului Sustenabilității (campanii, proiecte, articole despre legislație, materiale realizate împreună cu specialiști sau consultanți în domeniu etc.) pentru a susține și impulsiona dezvoltarea acestei zone.


 

– Care a fost prima direcție spre Sustenabilitate și Implicare socială a companiei pe care o reprezentați?

Noi suntem o companie care a pus mereu sustenabilitatea la aceeași masă cu business-ul. Este o componentă esențială pentru o dezvoltare durabilă, organică, pe termen lung. Însă prima direcție asumată, pe care am construit constant încă din 2016, a fost aceea de susținere a producătorilor locali. La momentul respectiv, peste 50% din sortimentul nostru era produs în România. Și ca să vă faceți o imagine de ansamblu asupra amploarei și evoluției acestui angajament față de producătorii și fermierii autohtoni, în 2020, peste 81% din furnizorii Kaufland erau locali. Credem că abordarea sustenabilă este cea mai sigură cale spre o economie circulară și o Românie cu adevărat durabilă. Iar rolul producătorilor și fermierilor locali este esențial în acest sens. Acolo unde găsim producători români care pot răspunde nevoilor noastre de cantitate și calitate vom face tot posibilul să îi susținem și să colaborăm.
În ceea ce privește prima campanie pentru care ne-am asumat o comunicare comercială, 360, aceasta a fost legată de lansarea stațiilor de încărcare pentru mașini electrice. Am inaugurat acum mai bine de 5 ani prima rețea publică de încărcare rapidă a mașinilor electrice din România, pe care am construit continuu, an de an.
Azi, rețeaua noastră numără 55 de stații de încărcare pentru mașini electrice. Și dacă visul nostru inițial era să avem rute care traversează România, în 2020 am ieșit cu ea în afara țării, iarăși în premieră, cu un cordon de transport ecologic care leagă Bucureștiul de Chișinău.

– Care sunt cele mai importante repere și obiective asumate în domeniul Sustenabilității?

Kaufland și-a asumat să susțină și să contribuie la atingerea celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD-uri) lansate de Organizația Națiunilor Unite (ONU), pentru a aborda cele mai presante probleme sociale la nivel global. Prin specificul activității noastre, ariile în care avem impact major sunt asociate cu 5 dintre cele 17: „zero” foamete, sănătate și bunăstare, educație, creștere economică, producție și consum sustenabil. Așa că ne ghidăm după acești piloni atunci când selectăm partenerii de implementare.
Un alt aspect cheie este continuitatea. Pentru un impact pozitiv pe termen lung, care să facă diferența în comunitate, vrem să asigurăm durabilitate proiectelor în care ne implicăm. Doar așa putem fi relevanți și putem crește, în același timp, investițiile de la an la an. Desfășurăm peste 200 de proiecte anual, avem obiective și acțiuni concrete pe care le măsurăm și le publicăm în raportul de sustenabilitate, dar și în raportul anual de investiții comunitare. Ambele pot fi accesate oricând pe site-ul kaufland.ro pentru că ne dorim să fim transparenți și, mai ales, să inspirăm mai departe.

– Cum se aplică conceptul de Sustenabilitate în activitatea de zi cu zi a companiei?

O să mă refer iar la puterea exemplului, care e definitorie. Nu putem milita pentru ceva ce nu aplicăm noi deja între noi și la nivel de organizație. Așa că tot ce facem, în toate zonele în care activăm, cu care interacționăm, de la clienți, la colegi și parteneri, are legătură cu sustenabilitatea. Reciclăm și investim pentru ca și clienții noștri să recicleze. Reutilizăm, producem și folosim energie verde, angajăm colegi cu dizabilități, susținem educația, cultura, consumul responsabil și viața sănătoasă. Cred că Marco Hößl, CEO-ul nostru și cel mai mare ambasador al sustenabilității Kaufland România, a punctat cel mai bine: inclusiv când decidem partenerii cu care vrem să lucrăm, verificăm ce fac concret în direcția aceasta.

– Ce înseamnă o afacere sustenabilă pentru dumneavoastră?

Business-ul ar trebui să se bazeze pe sustenabilitate. O să-l citez din nou pe Marco: business-ul care face bine e cel mai bun business.
Implicarea în societate face parte din ADN-ul nostru şi pleacă de la crezul că dacă eşti prezent într-o piaţă este normal să dai înapoi societății. De aceea, suntem implicaţi încă de la început în multe proiecte și, de mai bine de 16 ani, suntem un partener al societăţii româneşti.
Iar în ultimii doi ani, apropo de contextul cu totul disruptiv la care ne-a expus pandemia Covid 19, am simțit mai mult ca oricând cerința consumatorilor pentru un retail sustenabil. Așa că am militat și investit o dată în plus pentru consum responsabil, mai puțin plastic, pentru susținerea afacerilor românești, protejarea celor vulnerabili, dreptul la educație, sănătate și o viață sănătoasă.
Voi da exemple concrete. Reciclarea în România nu mai e un trend, e o nevoie a clienților. Așa că am lansat prima rețea de automate de colectare selectivă din retailul local. Infrastructura numără azi 149 de automate de colectare în toată țara. Nu doar că această rețea crește cu fiecare nouă deschidere de magazin, dar depunem eforturi să creștem capacitatea de colectare a celor existente deja.
Suntem conștienți de risipa alimentară, e o problemă socială și orice efort de conștientizare și diminuare este esențial. Așa că am lansat prima campanie integrată, care trage un semnal de alarmă și oferă soluții concrete de evitare a risipei în magazin. În paralel, creștem Cantina Socială. Cu ajutorul partenerilor de la Asociația Șansa Ta, de un an de zile reușim să oferim câte o masă caldă în fiecare zi celor fără adăpost sau fără posibilități. O parte din alimentele gătite vin din stocurile aflate în vânzare accelerată, iar meniul zilnic este stabilit urmărind folosirea optimă a resurselor. Până acum, peste 72 de tone de alimente au fost salvate, în principal carne, fructe și legume, iar peste 100.000 de porții au fost oferite celor în nevoie.
Am continuat să sprijinim și să promovăm produsele locale, pentru că producătorii și furnizorii locali au fost cei mai vulnerabili în fața provocărilor Covid-19.
Avem grijă de resurse, investim în surse alternative de energie, de la panouri solare, la stații de încărcare electrică a mașinilor, concepte de magazine verzi.
Ne pasă de comunitate. Bugetul total al investițiilor cu impact la nivel comunitar din anul financiar 2020 a depășit 34,7 milioane de lei. Știm cât de important este să oferim siguranţă şi continuitate ONG-urilor. În 2020, am încheiat parteneriate cu aproape 80 de ONG-uri din țară, alături de care am susținut și implementat 127 de proiecte sociale și de mediu. Mai mult, am demarat două programe de finanțare prin care oferim granturi nerambursabile organizațiilor neguvernamentale din România.

– Care sunt direcțiile strategice ale politicii de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială și care sunt cele mai importante rezultate înregistrate de-a lungul anilor?

Abordarea noastră sustenabilă vizează fiecare etapă a lanțului valoric, unul complex, care implică domenii cheie, de la angajați la comunitate, mediu, furnizorii cu care lucrăm și produsele pe care le oferim consumatorilor. Și care ne-a adus, până urmă, recunoașterea de cea mai sustenabilă companie din România, pentru al patrulea an la rând. Este un titlu de care suntem mândri. Se bazează integral pe rezultatele studiului Romania CST Index, o analiză independentă, complexă, cu 10 categorii și 70 de indicatori de sustenabilitate care evaluează conform unor parametri internaționali companiile din România după implicarea acestora în domeniul sustenabilității și responsabilității sociale. Așa că, pentru al patrulea an la rând, Kaufland România a obținut primul loc în topul celor mai sustenabile companii din țară, cu 99 de puncte din 100 și a fost recompensată cu distincția Gold Level.
Evaluarea a avut ca reper cel mai recent raport de sustenabilitate al Kaufland România, prin care oferim cea mai completă și deschisă analiză a impactului activității noastre din perioada martie 2020 – februarie 2021. Ne aplecăm asupra tuturor aspectelor care ne fac relevanți în calitate de actor socio-economic. Începem cu investițiile în portofoliul de produse, dezvoltat cu responsabilitate și grijă pentru nevoile consumatorilor, în mediul de lucru și politica de resurse umane, preocuparea față de mediu, lanțul de aprovizionare și, nu în ultimul rând, proiectele cu impact în comunitate, unde am alocat cel mai mare buget de până acum și care va continua să crească și să aducă o schimbare în bine pentru tot mai mulți beneficiari.
Mă mai opresc un pic asupra componentei de resurse umane, căci este esențială. Și ar trebui să fie așa pentru toate companiile. La Kaufland, oamenii sunt cei mai importanți. Vrem să se implice și să meargă cu drag la muncă. Pentru asta, trebuie să fie mulțumiți de angajatorul lor. Să fie plătiți corect, să aibă o traiectorie clară de creștere, să dispună de beneficii, programe și proiecte care le asigură un mediu de lucru plăcut, sigur și inclusiv. Nu ne abatem de la aceste principii. Ni le-am asumat și, ca dovadă, am intrat în 2022 cu o nouă recunoaștere. Pentru al șaptelea an la rând, Kaufland România este Top Employer. Asta spune multe despre responsabilitate și asumare.

– Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinați în procesul de implementare a standardelor ESG?

La bază, ESG-ul – environement and social governance – este o ecuație care oferă o predicție clară pentru baza financiară a unei companiei, în funcție de riscurile pe care le are la nivel de mediu înconjurător și social. Evident, provocările vin la pachet în funcție de specificul companiei, stabilitatea socio-economică a țării în care activează și așa mai departe. Atenție, ESG-ul nu este sinonim, neapărat, cu sustenabilitatea. Bineînțeles, dacă parametrii ESG-ului sunt foarte buni, automat impactul companiei la nivel de mediu social și mediu înconjurător este unul foarte redus. Și atunci există și o predicție transparentă la nivel de model de business și performanță financiară. Sustenabilitatea în sine, chiar dacă poate fi integrată în ESG, este mai degrabă o viziune. Ea nu este condiționată de influențele financiar-economice ale companiei, ci mai degrabă de factorul de responsabilitate. Și ca să ne întoarcem la Kaufland, da, standardele ESG sunt acoperite, automat, și prin politica de sustenabilitate pe care o aplicăm la nivel de companie.

– Ce prevede Strategia voastră de Sustenabilitate pentru următorii ani?

Sustenabilitatea a fost mereu o direcție prioritară de investiții pentru Kaufland. Nu degeaba suntem cea mai sustenabilă companie din România și intenționăm să rămânem așa. Obiectivul pentru anul acesta, dar și pe termen lung, este să mărim investițiile și impactul pozitiv în comunitate.
În anul financiar 2020, valoarea totală a investițiilor pro bono în infrastructură și servicii pentru comunitate a depășit 11,87 milioane de lei. Am alocat un buget de peste 1,57 milioane de lei doar în anul financiar 2020 pentru dezvoltarea rețelei de încărcare a mașinilor electrice. Peste 4,9 milioane de oameni au beneficiat direct și indirect de implementarea tuturor direcțiilor și proiectelor de dezvoltare durabilă ale Kaufland România în 2020. De aici, putem merge doar către mai bine. Și obiectivul nostru onest este ca prin implicare și puterea exemplului, să facem lumea un loc mai bun.



Notă: Interviul a fost publicat în prima ediție a Revistei Afaceri Sustenabile 2022. Informațiile au fost colectate înainte de începerea războiului din Ucraina.


Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.