Connect with us

Hi, what are you looking for?

AFACERI SUSTENABILE

LIDL ROMÂNIA: Interviu cu Cristina Hanganu, Director de Comunicare & CSR

2022 - Cristina Hanganu

Noua Categorie AFACERI SUSTENABILE este un proiect editorial dezvoltat de echipa CSRmedia.ro, pentru a pune în valoare Strategiile, Campaniile/Proiectele și Politicile unora dintre cele mai sustenabile companii din țara noastră.
Proma ediție a Revistei a fost lansată în varianta Print în cadrul celei de-a 10 (ZECEA) ediții a Galei Romanian CSR Awards.
Rubrica online cuprinde Interviuri, Analize și Subiecte speciale dedicate domeniului Sustenabilității (campanii, proiecte, articole despre legislație, materiale realizate împreună cu specialiști sau consultanți în domeniu etc.) pentru a susține și impulsiona dezvoltarea acestei zone.


– Care a fost prima direcție spre Sustenabilitate și Implicare socială a companiei?

Sustenabilitatea face parte din ADN-ul business-ului nostru, ceea ce înseamnă că noi, Lidl, acționăm responsabil în toate domeniile noastre de activitate, atât prin măsuri ce țin de eficientizarea operațiunilor noastre pentru a ne reduce impactul, dar și prin dezvoltarea de parteneriate cu societatea civilă. Toate direcțiile strategice de sustenabilitate sunt înrădăcinate în modelul nostru de business, iar toate programele de responsabilitate socială pe care le dezvoltăm împreună cu partenerii noștri sunt aliniate la cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite (ODD), la care ne-am angajat să contribuim, semnând încă din 2018 UN Global Compact. De aceea, nu putem vorbi despre prima direcție de sustenabilitate Lidl sau primul program de sustenabilitate Lidl, pentru că modul nostru de gândire și abordare în ceea ce privește implicarea socială este următorul: cum putem fi relevanți?, cum putem contribui cu soluții concrete la îndeplinirea ODD-urilor?, cum putem obține rezultate pe termen lung? Iar acest șir de întrebări ni-l adresăm continuu tocmai pentru a ne menține în permanență viziunea practică și pe termen lung.

„Pentru un viitor mai bun” este motto-ul și viziunea care ne ghidează în strategia noastră de responsabilitate socială, prin care urmărim patru direcții principale: educație și mediu, servicii de urgență, programe strategice în comunități. Dacă ne uităm la aceste direcții, observăm că, de fapt, ele înglobează domenii în care business-ul nostru are un impact semnificativ. De aici și necesitatea de a acționa și contribui cu soluții concrete în zonele respective. De exemplu, având în vedere dimensiunea business-ului Lidl, evaluăm impactul pe care îl avem asupra mediului și suntem preocupați nu doar de cum transportăm produsele și ce și cum construim, ci avem în vedere aspectele întregului ecosistem: colectarea deșeurilor, economia circulară, conservarea resurselor, protejarea biodiversității.  De asemenea, considerăm că educația este unul dintre cele mai importante domenii care pot contribui la dezvoltarea durabilă a unei societăți. Prin urmare, continuăm să investim în acest domeniu cu ajutorul organizațiilor care se concentrează pe educație incluzivă de calitate. Date fiind nevoile acute ale comunităților în care activăm, susținem și programe din domeniul sănătății. În plus, prin programele strategice cu impact în comunități avem posibilitatea de a merge mult mai aplicat cu soluții și oportunități prin care să contribuim la rezolvarea anumitor probleme din comunitate. Și în cazul parteneriatelor cu societatea civilă cuvintele cheie sunt pe termen lung, pentru că e nevoie de consecvență în acțiuni pentru a vedea rezultate. De exemplu, în educație, finanțăm programe din arii care răspund mai multor nevoi din sistemul educațional: de la susținerea principiilor educației timpurii, reducerea abandonului școlar din școli și licee, până la programe adresate dezvoltării profesorilor și facilitării de instrumente și materiale educaționale utile pentru dezvoltarea lor. Un astfel de program este Pâine și Mâine derulat alături de World Vision încă din anul 2015. Programul are misiunea de a reduce abandonul școlar, oferind copiilor aflați în zonele defavorizate o masă caldă, chiar în cadrul unității lor de învățământ, dar și sprijin în pregătirea temelor, acces la activități educative, sub îndrumarea unui cadru didactic cu experiență și la activități de dezvoltare a abilităților sociale. În timp, rezultatele se văd nu doar în îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor sau în reducerea ratei de abandon școlar, ci și la nivelul întregii societăți, cu atât mai mult cu cât programul contribuie la 3 dintre cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă: 1. Fără sărăcie, 4. Educație de calitate, 8. Muncă decentă și creștere economică.

În ceea ce privește zona de mediu, pe lângă măsurile ce țin de operațiunile noastre, precum reducerea plasticului din ambalajele produselor marcă proprie acolo unde acest lucru este fezabil, susținem programe la nivel național, pe termen lung, desfășurate în parteneriat cu ONG-uri, prin care să reducem cantitatea de plastic ajunsă în natură. Un astfel de program este Cu Apele Curate, derulat împreună cu Asociația MaiMultVerde. Programul a fost lansat în anul 2019 și este un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării și a afluenților săi și a deversărilor viitoare printr-un proces de activare a comunităților locale din orașele situate pe malurile fluviului și ale afluenților acestuia. Mai mult, Lidl România a finanțat un program de granturi nerambursabile, împreună cu ARC România, pentru ONG-uri și grupuri de inițiativă, cu proiecte care au ca scop reducerea poluării cu plastic a apelor Dunării și afluenților și promovarea contribuției organizațiilor societății civile de mediu, precum și a liderilor comunitari și grupurilor comunitare cu spirit de inițiativă, ca actori importanți pentru dezvoltare comunitară și participare.

Tot în zona de mediu depunem eforturi constante în vederea combaterii risipei alimentare. Suntem parteneri fondatori al rețelei de Bănci pentru Alimente din România, încă de la deschiderea primei astfel de organizații, în București, în 2016. De atunci și până în prezent am sprijinit continuu financiar, dar și prin donații de produse din depozitele noastre dezvoltarea Rețelei. În prezent, există Bănci Regionale pentru Alimente în București, dar și în alte 8 centre: Cluj, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați. De la începutul parteneriatului și până în acest moment, am investit peste 4.780.000 lei în dezvoltarea rețelei de Bănci pentru Alimente din România și am donat către aceasta peste 550 de tone de produse alimentare.

Credem în comunități și în puterea lui „împreună”, așa că ne dorim să finanțăm soluții locale pentru rezolvarea problemelor locale de educație și mediu.

Tocmai de aceea, în anul 2020, împreună cu Federația Fundațiilor Comunitare din România, am lansat Fondul pentru un viitor mai bun, un program anual ce își propune să susţină proiecte ambițioase de protecție a mediului sau de îmbunătățire a spațiului urban comun (fie că vorbim de amenajarea unor spații comunitare de recreere sau joacă), care vor conține totodată şi o componentă de educație şi participare comunitară.

În 2021 am demarat alte două etape ale programului împreună cu Federația Fundațiile Comunitare din România și am oferit granturi în valoare totală de peste 2.455.000 lei pentru inițiative civice din 10 orașe din România: Bacău, Baia Mare, Constanța, Ploiești, Timișoara, Botoșani, Buzău, Craiova, Lugoj și Turda.

De asemenea, trebuie să menționăm și parteneriatul de suflet pe care îl avem cu Fundația pentru SMURD, unul dintre parteneriatele noastre cu cea mai mare durată. Încă din 2014 investim în dotarea celor mai aglomerate orașe din țară cu motociclete de intervenție urbană, capabile să scurteze timpul de răspuns la cazurile grave. Până în prezent am donat 17 motociclete de intervenție urbană către filialele SMURD din 7 județe ale țării.

– Care sunt cele mai importante repere și obiective asumate în domeniul Sustenabilității?

Suntem un actor responsabil în societate, care continuă an de an să își dezvolte business-ul într-un mod sustenabil, în linie cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) ale Organizației Națiunilor Unite. De aceea și misiunea noastră în sustenabilitate este de a acționa pentru un viitor mai bun, prin fapte concrete, concentrându-ne în primul rând pe reducerea impactului propriilor noastre operațiuni. Prioritatea noastră zero este să evităm, să atenuăm și să remediem impactul companiei noastre, de aceea și strategia noastră de dezvoltare durabilă a business-ului este aliniată la ODD-uri.

Răspundem cu aceeași promptitudine nevoilor clienților noștri, prin investiții semnificative în calitatea produselor noastre – de la dezvoltarea relațiilor cu furnizorii locali, la asigurarea trasabilității, la îmbunătățirea tipului de ambalaj folosit sau micșorarea impactului acestor produse asupra mediului pe întregul lanț de valoare.

Facem eforturi susținute pentru a crește numărul furnizorilor de produse din România pentru tot sortimentul, dar și pentru a diversifica gama noastră de produse cu certificări din domeniul sustenabilității și pentru a crește proporția acestora.

Evaluăm și urmărim toate aceste demersuri pe tot parcursul evoluției lor, de la impactul pe care îl au, potențialul de extindere sau dezvoltare, rezultatele pe care le putem avea, obiectivele pe care le putem seta, tocmai pentru a ne asigura în permanență că ne îmbunătățim activitatea ca business sustenabil. Iar în tot acest proces, faptul că încă din anul financiar 2016 lansăm an de an câte un raport de sustenabilitate este un mare plus, pentru că obținem o radiografie reală a business-ului nostru și identificăm foarte precis punctele și zonele în care trebuie să acționăm.

Foto_ilustrare_lidlPrimul raport de sustenabilitate Lidl a fost lansat în anul 2018, pentru anul financiar 2016. Pe atunci acesta reprezenta doar un exercițiu voluntar pentru companii. Pentru noi, Lidl, însă, a devenit un demers anual de transparență, prin intermediul căruia ne evaluăm rezultatele și impactul business-ului, prezentăm noi soluții și setăm angajamente și obiective concrete prin care să contribuim la un viitor mai bun pentru generațiile viitoare.

În 2021 am lansat cel de-al patrulea raport de sustenabilitate al companiei, pentru anul financiar 2020 (1 martie 2020 – 28 februarie 2021), ce a avut la bază 4 arii de impact ale business-ului: 1. resurse, 2. lanțul de aprovizionare, 3. operațiuni, 4. clienți, transpuse într-o strategie la nivel de grup, numită Modelul Lidl de Responsabilitate. Toate rapoartele de sustenabilitate Lidl sunt realizate conform standardelor GRI (Global Reporting Initiative), iar toate demersurile înscrise în rapoarte urmăresc cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite.

Și în cel de-al patrulea raport de sustenabilitate am înregistrat foarte multe rezultate notabile pe toate ariile noastre de acțiune și ne-am luat angajamentul unor obiective care ne ambiționează.

De exemplu, sub umbrela REset Plastic, strategia de reducere a plasticului a Grupului Schwarz, am redus substanțial cantitatea din acest material pusă în circulație prin activitatea noastră. Prin strategia REset Plastic, la nivel de grup local, ne propunem ca 100% din ambalajele marcă proprie să fie reciclabile într-o proporție cât mai mare, până în 2025, să reducem cu 20% consumul de plastic și să folosim, în medie, 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor noastre marcă proprie, tot până în 2025.

Împreună cu partenerii noștri am dezvoltat o serie de politici de achiziții sustenabile prin care ne-am angajat să luăm măsuri pentru a îmbunătăți calitatea produselor noastre, să reducem impactul asupra mediului și să generăm un impact pozitiv asupra societății și a economiei. De exemplu, până la sfârșitul anului 2022, ne propunem ca 50% din cacaua comercializată de noi să fie certificată, să atingem o rată de certificare de 50% a materiilor prime pentru ceaiurile din plante și fructe, prin programul de certificare Rainforest Alliance, Fairtrade sau Bio, și să obținem o certificare de 100% a materiilor prime pentru ceaiul verde, negru și rooibos, atestate prin certificarea Rainforest Alliance, Fairtrade sau Bio, în condițiile în care materia primă va fi disponibilă în locul de origine, la calitatea dorită.Lidl Romani

 

– Cum se aplică conceptul de Sustenabilitate în activitatea de zi cu zi a companiei?

Pentru noi, Lidl, sustenabilitatea înseamnă să lucrăm astăzi la răspunsurile întrebărilor de mâine. În pregătirea pentru ziua de mâine, facem tot ce ține de noi pentru a ne asigura că acțiunile noastre sunt bune pentru Planetă, bune pentru comunitățile din care facem parte și bune pentru clienții noștri, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Fie că vorbim de aspecte logistice, aspecte ce țin de produse ori despre implicarea noastră în comunitățile din care facem parte, fiecare acțiune trebuie să fie sustenabilă și eficientă. Spuneam că, înainte de a ne uita la ce putem face concret pentru comunitățile în care activăm, mai întâi ne uităm la propriul business, așa că ne concentrăm în primul rând pe reducerea impactului propriilor noastre operațiuni. Măsurile și rezultatele prezentate chiar în cel mai recent raport de sustenabilitate Lidl, pentru anul financiar 2020, reprezintă doar câteva exemple de fapte concrete pe care le-am realizat pentru un viitor mai bun, dar care sunt foarte concludente pentru ceea ce înseamnă business-ul sustenabil Lidl.

De exemplu, am investit în măsurile interne care să ne ajute să reducem amprenta de mediu a companiei noastre, acesta fiind și unul dintre cele mai importante obiective ale strategiei noastre de sustenabilitate. În anul financiar 2020, toate camioanele cu care am transportat marfă au fost echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. Tot în anul financiar 2020, am avut rezultate remarcabile și în ceea ce privește reducerea gradului de poluare și al cantităților de deșeuri. Alături de partenerul nostru CHEP, am continuat colaborarea în folosirea în comun a paleților reutilizabili. Astfel, conform certificatului de sustenabilitate eliberat de CHEP România, prin serviciul de reutilizare a paleților am salvat de la tăiere 640 de copaci, reducând astfel gradul de poluare cu 798.298 kg eCO2 și am redus cantitatea de deșeuri cu 71.928 kg.

În concordanță cu strategia REset Plastic, am continuat în anul financiar 2020 o serie de acțiuni prin care am eliminat ambalajele sau am redus cantitatea de deșeuri de ambalaje. Spre exemplu, am înlocuit plasa de plastic pentru ambalarea lămâilor bio cu una din celuloză și am introdus noi ambalaje pentru carnea proaspătă provenită de la furnizorii din România, reducând consumul de plastic cu până la 40% per caserolă.  O altă schimbare semnificativă la care am lucrat în perioada de raportare în ceea ce privește ambalajele se referă la introducerea în premieră în sortimentul de produse de tip in-and-out, a articolelor de uz casnic realizate din cel puțin 95% plastic reciclat.

În ceea ce privește combaterea risipei alimentare din cadrul operațiunilor noastre interne, planificarea eficientă a stocului de produse și managementul inventarului de produse ne ajută să gestionăm cum se cuvine această problemă. În plus, așa cum am menționat deja, colaborăm cu rețeaua națională a Băncilor pentru alimente din România, dar și cu angajații din magazine și din centrele logistice pentru a-i ajuta să conștientizeze problematica în ansamblul său.

În ceea ce privește rețeaua noastră, toate magazinele care au fost deschise în cursul anului financiar 2020 au fost dotate cu stații de încărcare pentru mașinile electrice, astfel că am ajuns la o rețea de peste 140 de puncte de reîncărcare pentru mașini electrice. Angajamentul nostru este de a continua acest proces, păstrând ritmul de expansiune constant.

Mai mult, investițiile în economica locală și cu precădere susținerea producătorilor locali este un demers de sustenabilitate prioritar pentru noi, fiind total dedicați în a le oferi furnizorilor români tot sprijinul nostru pentru a-și dezvolta afacerile și a crește calitatea produselor pe care le dezvoltă. În anul financiar 2020 am crescut cu 20% numărul producătorilor locali cu care colaborăm pentru sortimentul de fructe și legume din Piața Lidl și cu 12% numărul furnizorilor din România pentru întregul sortiment de produse. Mai mult, 91,5% din totalul de furnizori de fructe și legume cu care Lidl a colaborat în vârful de sezon agricol au fost din România.

În aceeași direcție, ne concentrăm eforturile și spre a diversifica gama de produse cu certificări din domeniul sustenabilității și spre a crește proporția acestora în sortimentul permanent. De aceea, tot în anul financiar 2020 am crescut cu 24% portofoliul de produse Bio și am inițiat elaborarea primului standard agricol pentru protejarea și conservarea biodiversității în producția convențională de fructe și legume. Este un standard care suplimentează certificarea Global G.A.P. pe care o solicităm tuturor furnizorilor de legume și fructe din Piața Lidl.

– Care sunt direcțiile strategice ale politicii de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială?

 Ariile noastre de impact sunt transpuse în strategia de la nivel de grup, numită Modelul Lidl de responsabilitate: 1. resurse 2. lanțul de aprovizionare și procesare, 3. operațiuni, 4. clienți. Pe acest model sunt urmărite și acțiunile noastre în sustenabilitate și sunt construite și rapoartele noastre de sustenabilitate, ce fac o cartografiere de 360 grade a business-ului pornind de la aceste 4 arii relevante atât pentru business-ul Lidl, cât și pentru stakeholderii noștri.

Din anul 2016, anul financiar care a fost analizat în primul nostru raport de sustenabilitate și până în anul financiar 2020, momentul lansării celui de-al patrulea raport, am înregistrat o serie de performanțe la nivelul mai multor indicatori.

De exemplu, în ceea ce privește distanța medie de transport între magazine și depozite am ajuns de la 141 km, distanța medie de transport dintre depozit și magazin, la 115 km. De asemenea, în anul 2016, am inaugurat primul magazin cu stație de încărcare electrică, iar acum am ajuns la o rețea de 140 puncte de încărcare electrică. Totodată, dacă în 2016 aveam ca obiectiv certificarea BREEAM a magazinul nostru din cartierul Aviației din București, acum avem deja în portofoliu, 3 clădiri certificate BREEAM: magazinul din Aviației (nivelul Outstanding), centrul logistic din Lugoj (nivelul Excellent) și sediul central din București (nivelul Outstanding).

În privința produselor noastre, am ajuns din anul 2016, de la 326 de produse certificate, la 2.739 produse certificate în 2020. În plus, anul trecut ne-am extins sortimentul marcă proprie prin lansarea ciocolatei Way To Go, certificată Fairtrade, ce contribuie atât la protecția mediului, cât și la asigurarea unor venituri echitabile pentru fermierii ce cultivă cacao și la îmbunătățirea nivelului de trai al acestora. Cacaua folosită pentru rețeta acestui produs provine 100% din culturi sustenabile din Ghana.

Pe partea de investiții sociale, dacă în 2016 am sprijinit peste 30 de ONG-uri cu peste 7.000.000 lei, în 2020 am sprijinit peste 90 de ONG-uri cu 30.000.000 lei. În fiecare an ne continuăm angajamentele asumate pe termen lung, susținându-ne partenerii din societatea civilă, iar prin toate programele pe care le-am dezvoltat împreună am obținut rezultate remarcabile, care au contribuit în mod real la o schimbare în bine.

De exemplu, în educație 2021 a fost al cincilea an consecutiv când am contribuit cu sprijinul clienților la o educație de calitate pentru copiii din medii vulnerabile, printr-o donație de 1.300.000 de lei către Teach for Romania. Suma strânsă a fost direcționată către recrutarea, formarea și susținerea unei noi generații de profesori Teach for Romania, care oferă educație de calitate în cele mai vulnerabile școli din România. De asemenea, am susținut organizația pentru deschiderea primului său birou regional din țară, ce deservește zona Moldovei și are sediul la Iași, zona Moldovei fiind una dintre cele mai defavorizate regiuni din România, cu un acces la educație de calitate îngreunat pentru mulți copii. Către World Vision România, pentru susținerea programului Pâine și Mâine, am donat 820.000 lei, tot cu ajutorul clienților, pentru ca acei copii din program să progreseze la învățătură și să își construiască un viitor mai bun. Totodată, împreună cu Centrul Step By Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională, în 2021 am lansat prima inițiativă din România care promovează beneficiile pe care Educația Timpurie le aduce în dezvoltarea copiilor și a societății, prin campania „Educația Timpurie este iubire!”. În prima jumătate a anului 2021, am desfășurat și o campanie de donații la casele de marcat din magazinele noastre din toată țara, prin care clienții noștri s-au implicat în susținerea Centrului Step By Step, donând peste 101.000 lei, sumă ce a fost suplimentată de noi până la valoarea de 210.000 de lei.

Pe direcția strategică de protecție a mediului, prin programul ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) desfășurat împreună cu Fundația The Institute – am implementat un program de colectare separată a deșeurilor în peste 900 de unități de învățământ din Alba Iulia, Alexandria, Arad, Bistrița, Brăila, Brașov, Constanța, Iași, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Târgu Mureș, Zalău – și în Sectoarele 1, 2, 3 și 6 din București. Discuțiile sunt în desfășurare și la Sectoarele 4 și 5 pentru o implementare la nivelul întregii Capitale, urmând ca peste 540.000 de elevi să colecteze selectiv. Menționăm și programul Cu apele curate, dezvoltat împreună cu Asociația MaiMultVerde, prin care, din 2019, când a demarat parteneriatul, până în prezent, au fost colectate peste 200 de tone de plastic din Dunăre, 10 comunități riverane și din Delta Dunării și peste 65.000 de locuitori au fost educați cu privire la gestionarea deșeurilor.

– Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinați în procesul de implementare a standardelor ESG (Environmental, Social and Governance)?

Pentru noi, să operăm după un model sustenabil și să avem o strategie de dezvoltare sustenabilă este un mod în sine de a face business, astfel că vedem noile standarde și cerințe ESG ca o continuare firească de a ne măsura și evalua performanțele. Am considerat încă de acum câțiva ani că rapoartele de sustenabilitate vor deveni o practică de bază pentru companii, de aceea în anticiparea acestei tendințe, în mai 2018 am lansat în mod voluntar primul nostru raport de sustenabilitate. Acesta respectă standardele de raportare GRI și vizează anul fiscal 2016. Cel mai important aspect pentru o companie este să se uite la propriile procese și operațiuni și să aibă un comportament responsabil, indiferent dacă acțiunile din această sferă sunt văzute ca sustenabilitate sau ESG.

 – Ce prevede Strategia voastră de Sustenabilitate pentru următorii ani?

Credem în puterea măsurilor și programelor cu bătaie lungă, așa că și în anii următori ne vom continua aceleași priorități ca până acum: să investim în măsurile interne care să ne ajute să reducem impactul companiei noastre asupra mediului, de la modul în care sunt construite clădirile în care ne desfășurăm activitatea, în care ne extindem rețeaua de magazine și cea logistică, până la soluțiile de reducere a cantității de deșeuri care ajunge la groapa de gunoi; să investim în calitatea produselor noastre, de la dezvoltarea relațiilor cu furnizorii locali, la asigurarea trasabilității, la îmbunătățirea tipului de ambalaj folosit sau micșorarea impactului acestor produse asupra mediului pe întregul lanț de valoare, dar și de a diversifica gama noastră de produse cu certificări din domeniul sustenabilității, pentru a crește proporția acestora în sortimentul permanent.

Sub umbrela „Pentru un viitor mai bun”, vom continua prin parteneriatele noastre strategice cu societatea civilă să îmbunătățim pe termen lung sisteme și structuri din comunitățile în care activăm. În cei 10 ani de prezență în România am susținut peste 100 de ONG-uri, investind în total peste 106,5 milioane de lei în dezvoltarea societății românești și este o prioritate pentru noi să continuăm aceste investiții pentru a ne asigura că programele susținute de noi pot continua și că problemele pe care partenerii noștri din societatea civilă își propun să le remedieze prin inițiativele lor vor găsi o rezolvare.


Notă: Interviul a fost publicat în prima ediție a Revistei Afaceri Sustenabile 2022. Informațiile au fost colectate înainte de începerea războiului din Ucraina.


 

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.