Connect with us

Hi, what are you looking for?

AFACERI SUSTENABILE

MOL România: INTERVIU cu Camelia Ene – Country Chairman & CEO

Camelia-Ene_MOL-Romania

Noua Categorie AFACERI SUSTENABILE este un proiect editorial dezvoltat de echipa CSRmedia.ro, pentru a pune în valoare Strategiile, Campaniile/Proiectele și Politicile unora dintre cele mai sustenabile companii din țara noastră.
Revista a fost lansată în varianta Print în cadrul celei de-a 10 (ZECEA) ediții a Galei Romanian CSR Awards.

Rubrica online cuprinde Interviuri, Analize și Subiecte speciale dedicate domeniului Sustenabilității (campanii, proiecte, articole despre legislație, materiale realizate împreună cu specialiști sau consultanți în domeniu etc.) pentru a susține și impulsiona dezvoltarea acestei zone.


– Care a fost prima direcție spre Sustenabilitate și Implicare socială a companiei pe care o conduceți?

Încă din 2006 am fost conștienți de necesitatea și importanța programelor de sustenabilitate și ne-am asumat proiecte ambițioase, dorindu-ne să avem o contribuție susținută și constantă.

În 2006 MOL a lansat primul program de responsabilitate socială pentru mediu – Școli pentru mediu, alături de Fundația pentru Parteneriat. Acesta a vizat implicarea copiilor și tinerilor în proiecte de împădurire și de amenajare a spațiilor verzi, precum și organizarea unui concurs de desen și colaje. În 2006 proiectul a însemnat plantarea a peste 27.500 de puieți și 6.560 răsaduri de flori pe o suprafață de 6,5 ha în extravilan și pe 3.500 mp de spații verzi reamenajate sau create. Astfel, având premise favorabile, în 2007, am lansat Programul Spații verzi – un program complex, care urmărește implicarea comunităților în proiecte de înființare, amenajare și de reabilitare a spațiilor verzi urbane, cât și să promoveze și să crească gradul de conștientizare în ce privește ariile protejate din România. Prin cele două componente, programul este adresat organizațiilor neguvernamentale din România în parteneriat cu școli și/sau instituții publice. Dacă în anul 2007 suma alocată a fost de 133.000 RON, anul acesta, MOL România și Fundația pentru Parteneriat au lansat cea de-a 16-a ediție a Programului Spații Verzi și oferă finanțare de peste 840.000 lei.

Până în 2019, prin componenta Arii Verzi Urbane au fost finanțate peste 362 de inițiative pentru mediu, cu un buget care depășește 2,7 milioane de lei, însă odată cu restricțiile impuse se pandemia de coronavirus, am fost nevoiți să o suspendăm, siguranța și sănătatea participanților fiind prioritare.

O altă componentă importantă a Programului este Arii naturale protejate, iar în perioada 2016-2021 am alocat peste 5,4 milioane de lei pentru 283 de proiecte.

Aș vrea să menționez aici și o acțiune suplimentară implementată cu succes începând din 2014, când o parte dintre stațiile MOL România au devenit și puncte de colectare a uleiului alimentar uzat. În 2021, numărul stațiilor care colectează uleiul alimentar uzat a ajuns la 135, iar în total au fost colectate 28,76 de tone. MOL România depune toate eforturile pentru reducerea presiunii asupra mediului înconjurător și se implică activ în proiecte de colectare și reciclare, inclusiv pentru bateriile uzate.

 

– Care sunt cele mai cele mai importante repere și obiective asumate în domeniul Sustenabilității?

 Strategia actualizată pe termen lung a Grupului MOL “Shape Tomorrow +2030” este complet integrată cu o nouă strategie privind sustenabilitatea — aliniată ambițiilor Pactului verde european — şi completată cu o viziune pentru 2030 şi mai departe. Ne propunem să devenim o companie extrem de eficientă, care furnizează materiale sustenabile pentru economie, precum şi produse şi servicii la îndemână pentru cei aflaţi în mişcare, inclusiv de electromobilitate.

MOL România este un partener de încredere al comunităților și se implică activ în viața acestora printr-o serie de programe de responsabilitate socială pe termen lung adresate sănătății, educației, sportului și protejării mediului.

MOL derulează în România cinci programe tradiționale  de responsabilitate socială – Mentor, Talente, Sănătatea copiilor, Permis pentru viitor și Spații Verzi – și care, de la momentul lansării și până în prezent, însumează peste 260.000 de beneficiari și participanți și au primit finanțare de peste 4,8 milioane de euro.

Sănătatea este un domeniul prioritar, în care ne-am implicat începând cu anul 2018, sprijinind sistemul medical din România cu ajutorul partenerilor noștri, asociații cu expertiză recunoscută în acest domeniu: Dăruiește viață, Fundația pentru Parteneriat, Fundația pentru Comunitate, Inima copiilor, Salvați Copiii România. Împreună, am făcut posibilă achiziția de echipamente și aparatură medicală de imediată necesitate pentru spitalele din România, construcția primului heliport pediatric în București – un proiect unic și pe care am încredere că o să-l finalizăm curând, suma totală alocată acestor proiecte depășind 2,3 milioane de euro. Am amintit de pandemia de coronavirus, un eveniment global neprevăzut, care ne-a schimbat viața peste noapte și ne-a învățat lecția rezilienței. În acest context, am alocat energie suplimentară, 1,3 milioane de dolari, și am sprijinit construcția de spitale modulare și achiziția de materiale sanitare de imediată necesitate în contextul pandemiei. Cel mai recent proiect, de care suntem foarte mândri, este realizat anul acesta împreună cu Salvați Copiii, pentru achiziționarea de echipamente medicale de ultimă generație pentru spitale de copii și secții de pediatrie din țară (Timișoara, Pitești, Brașov, Giurgiu, Miercurea Ciuc și Sfântu Gheorghe).

Îmi place să cred că în toți acești ani echipa MOL România a câștigat sute de mii de prieteni și tot atâtea exemple de curaj, reziliență și supraviețuire, împreună devenind o echipă și mai puternică.

 

– Cum se aplică conceptul de Sustenabilitate în activitatea de zi cu zi a companiei?

MOL se concentrează pe toate liniile de business pe adoptarea unei eficiențe crescute și o orientare durabilă pentru viitor: transformă segmentul Downstream într-un jucător DS extrem de eficient, axat pe domeniul produselor chimice, segmentul Consumer Services pentru consumatorii finali într-un retailer de bunuri de consum centrat pe excelență și digitalizare și segmentul Upstream către o divizie mai eficientă și mai sustenabilă, generatoare de valoare.

Credem că segmentul Consumer Services are un potențial semnificativ în procesul tranziției energetice. Scopul nostru este să ajungem la un număr cât mai mare de clienți și să oferim soluții de mobilitate aliniate obiceiurilor de consum aflate mereu în schimbare, împreună cu servicii și produse de cea mai bună calitate.

Obiectivele de sustenabilitate sunt translatate și la nivelul resurselor umane. A avea o forță de muncă diversă și incluzivă reprezintă cheia succesului în călătoria noastră complexă de transformare. Ne propunem să creștem participarea feminină la toate nivelurile, ajungând la 30% în funcții de conducere și concentrându-ne pe bunăstarea și sănătatea angajaților. De asemenea, gradul de implicare a angajaților este un diferențiator important, iar target-ul minim setat este de 75%, pentru a putea materializa cu rezultate foarte bune toate acțiunile pe care ni le-am propus.

– Ce înseamnă o afacere sustenabilă pentru dumneavoastră?

O afacere sustenabilă este cea care își asumă angajamentul de a asigura un echilibru din perspectiva integrării factorilor economici, de mediu și sociali în activitatea de zi de zi, astfel încât, pe termen lung, să genereze plus valoare pentru echipă, pentru toți partenerii din ecosistem și să construiască o fundație solidă pentru generațiile viitoare.

La fel ca și până acum, vom continua inițiativele de responsabilitate socială în domenii-cheie, precum sănătate, sport, cultură, educație sau mediu, în sinergie cu proiectele complexe de investiții, iar astfel vom putea continua dezvoltarea sustenabilă.

– Care sunt direcțiile strategice ale politicii de Sustenabilitate și Responsabilitate Socială și care sunt cele mai importante rezultate înregistrate de-a lungul anilor?

Direcțiile strategice de dezvoltare durabilă vizează clima și mediul, oamenii și comunitățile, sănătatea și siguranța, integritatea și transparența. Strategia noastră de responsabilitate socială se bazează pe identificarea acelor soluții care reușesc să răspundă nevoilor reale ale societății, să îmbunătățească calitatea vieții oamenilor, să aducă recunoaștere performanțelor și să contribuie la crearea unui mediu mai curat. MOL România a fost un pionier în ceea ce privește programele de responsabilitate socială, astfel încât multe dintre platformele și acțiunile pe care le derulăm au devenit o tradiție și un exemplu de continuitate.

Acum, după mai bine de 25 de ani de activitate în România, MOL a dovedit că este un actor social responsabil și putem spune cu mândrie că am reușit ceea ce ne-a propus, în plus, am dezvoltat inițiative noi, care au un impact pozitiv în rândul comunităților din care facem parte și nu numai.

Ne bucurăm să susținem inițiative care aduc energia unei schimbări pozitive: de la  proiecte de terapie emoțională sau terapie prin artă pentru copiii  și tinerii cu nevoi speciale sau care suferă de boli cronice prin programul MOL pentru sănătatea copiilor, la sprijinirea tinerilor care au obținut rezultate foarte bune la competiții naționale și internaționale prin Programul MOL de Promovare a Talentelor, la recunoașterea oferită dascălilor prin Programul MENTOR,  sprijinirea acelor tineri care nu dispun de resurse pentru a-și lua permis de conducere prin Programul Permis pentru viitor,  sponsorizarea unor evenimente culturale locale și naționale importante, dintre care amintesc: Festivalul de Film Transilvania (TIFF), Gala UNITER, Festivalul Național de Teatru, Festivalul de muzică UNTOLD. Nu în ultimul rând, MOL asigură continuitate unor parteneriate importante, respectiv cu Muzeul Naţional de Istorie Naturală „Grigore Antipa” și Federația Română de Handbal.

– Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinați în procesul de implementare a standardelor ESG?

Privim provocările mai degrabă din perspectiva oportunităților pe care le aduc, iar standardele ESG  stimulează adoptarea unor măsuri sustenabile pentru protejarea mediului, pentru gestionarea problemelor de natură socială, dar și pentru implementarea unor standarde înalte de guvernanță corporativă.

Schimbările climatice reprezintă o sursă de îngrijorare, de aceea este important să adoptăm un comportament responsabil. Din această perspectivă, compania noastră și-a luat angajamentul, la nivel regional, de a avea o contribuție însemnată. Încă înainte de publicarea Fit for 55, în februarie 2021, Grupul MOL a transpus practic preocuparea sa pentru sustenabilitate printr-o actualizare a strategiei sale pe termen lung, “Shape Tomorrow +2030”.

În același timp, la MOL România avem o politică incluzivă, iar colegii noștri au acces la aceleași oportunități de dezvoltare, fără criterii discriminatorii. Din perspectiva regulilor de guvernanță corporativă, ne mândrim cu standarde înalte de etică de business. Standardele ESG reprezintă, în egală măsură, un model de bune practici, iar noi reușim să le integrăm cu succes în activitatea noastră, în relație cu toți stakeholderii companiei.

Ce prevede Strategia voastră de Sustenabilitate pentru următorii ani?

Pilonul de sustenabilitate este un element important al strategiei actualizate de dezvoltare a grupului MOL  „Shape Tomorrow +2030”. Am luat în calcul mai multe zone de acțiune, care să ne ajute să transformăm modul în care ne desfășurăm activitatea, dar și să reducem amprenta de carbon, să devenim mai eficienți și un jucător cheie în economia circulară.  MOL va investi 1 miliard USD în următorii cinci ani pentru afaceri noi, sustenabile, pentru a deveni un actor cheie în economia circulară a Europei Centrale și de Est: gestionarea deșeurilor, captarea, utilizarea și stocarea carbonului, producția avansată de biocombustibili și oportunitățile legate de hidrogen sunt incluse în planurile noastre.

Din punct de vedere strategic, avem în vedere patru piloni de transformare. Primul vizează mediul și clima și ne-am propus ca până în 2030 să investim fiecare al doilea dolar cheltuit în proiecte sustenabile, iar până în 2050 ne dorim să investim exclusiv în inițiative prietenoase cu mediul. Cel de-al doilea pilon important este axat pe oameni și comunități, iar din această perspectivă vom continua inițiativele de educație și culturale, adaptate nevoilor oamenilor care fac parte din ecosistemul nostru. Un alt pilon cheie este sănătatea și siguranța – vom continua să sprijinim sistemul medical prin donații pentru echipamente și infrastructură medicală și rămânem deschiși pentru colaborări cu asociațiile care dezvoltă proiecte prin care ajută copiii cu diferite probleme medicale. Cel de-al patrulea pilon, integritate și transparență, ghidează fiecare dintre acțiunile noastre de business: cultivăm relații bazate pe transparență și onestitate, iar membrii echipei noastre dau dovadă de standarde înalte de etică și integritate, valori pe care le promovăm prin inițiative dedicate.


Notă: Interviul a fost publicat în prima ediție a Revistei Afaceri Sustenabile 2022. Informațiile au fost colectate înainte de începerea războiului din Ucraina.


 

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.