Responsabilitatea Sociala Corporativa (CSR) incepe sa imprumute din dinamismul domeniului de la nivel mondial, pe masura ce companiile romanesti si executivii devin mai constienti de relevanta acestuia pentru diferentierea companiilor, conform studiului Tendinte si realitati CSR in Romania, realizat de CSRMedia.ro si Ernst & Young Romania. Astfel, 78% dintre respondenti au declarat ca firma pe care o reprezinta are o strategie dedicata CSR-ului, in timp ce 67% dintre ei considera ca interesul general pentru CSR a crescut in ultimele 12 luni. In sprijinul aceleiasi idei, mai mult de 3/4 dintre companiile care au raspuns spun ca au un buget dedicat anual actiunilor CSR. Dintre acestea, jumatate spun ca nivelul bugetului in 2013 este similar cu cel din 2012, in timp ce doar 16% dintre companii au marcat o crestere intre 5-10%. In ceea ce priveste sumele alocate, 66% dintre respondenti au declarat ca valoarea medie a unui proiect CSR nu depaseste 10.000 de euro.
“Chiar daca implicarea in CSR a fost o practica initiata de filialele companiilor multinationale, care o au ca parte a valorilor lor, ea nu mai este de mult timp un concept abstract pentru companiile din Romania. Pasul urmator este acum ca ea sa devina o arie stategica pentru cat mai multe companii private romanesti si pentru institutiile de interes public. Faptul ca 41% dintre respondenti sunt lideri de companie sau membri in consiliul de administratie, iar 82% dintre companii au liderii organizatiei implicati activ in eforturile de CSR, arata clar importanta pe care acestia o acorda responsabilitatii sociale corporative”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner Ernst & Young Romania.
Conform studiului, cele mai multe companii private au ca focus pentru CSR proiecte de educatie si sanatate.
“Studiul vine in sprijinul tuturor factorilor de decizie din companii, in conditiile in care responsabilitatea sociala corporativa devine treptat o componenta importanta a strategiilor de afaceri. Aceasta nu mai intra in sarcina stricta a unei persoane (sau a unui departament) ci se extinde catre liderii de la toate nivelurile, concomitent cu cresterea importantei dialogului cu stakeholderii atat interni, cat si externi ai companiilor. Vorbim practic de adoptarea unui model de afaceri responsabil social atat fata de proprii angajati, cat si fata de parteneri, clienti, autoritati sau comunitati. Suntem martorii unei perioade in care o companie nu mai este evaluata doar dupa profitul realizat ci si dupa modalitatile prin care o parte a acestuia se intoarce in societate, altfel decat sub forma de taxe si impozite”, a declarat George Carpov, consultant CSRMedia.ro
Studiul realizat de CSRMedia.ro si Ernst & Young Romania are la baza un chestionar aplicat in perioada 10 aprilie – 10 mai 2013. Acesta este primul studiu dedicat domeniului CSR din Romania privit ca instrument de poziționare strategica si a avut ca respondenti mai ales reprezentanti de companii care au activitati CSR. In raport se analizeaza raspunsurile a 77 de manageri de top si specialisti din domeniu in legatura cu proiectele initiate si derulate in domeniul responsabilitatii corporative in anul 2012 si perspectivele CSR-ului in perioada urmatoare. 54% dintre aceste companii au venituri de peste 10 milioane de euro.
Intregul studiu poate fi citit mai jos.
Opinii despre Studiu:
Carmen Grajdeanu – CSR Officer Orange Romania: „Insasi initiativa de a agrega opiniile executivilor din organizatiile private intr-un astfel de studiu reflecta cresterea interesului pentru zona de CSR, intrucat studiul realizat de CSRmedia si Ernst&Young raspunde, de fapt, unei nevoi: aceea de a avea o imagine de ansamblu asupra dimensiunii CSR-ului in Romania. Practic, studiul creeaza premisele trecerii intr-o noua etapa de dezvoltare a conceptului de responsabilitate sociala, aceea in care organizatiile isi pot evalua performanta de CSR raportandu-se nu doar la propriile rezultate, ci si la tendintele industriilor in care opereaza; iar asta este o veste buna, pentru ca, astfel, se pun bazele unei „competitii” a activitatilor sustenabile in Romania”.
Costinela Dragan, PR & CSR Coordinator Rompetrol Group: „Realizarea studiului era necesara in conditiile in care piata are foarte mult potential, iar companiile au inteles importanta investitiilor in sustenabilitatea businessului si au inceput sa integreze CSR-ul in strategia de dezvoltare. Si bineinteles, ma refer la CSR sub toate formele lui – investitii consistente in protectia mediului, in dezvoltarea resurselor umane, respectarea drepturilor omului, politici de combatere a coruptiei, sprijinul comunitatilor locale. Analiza realizata de E&Y ofera pe de o parte o imagine de ansamblu a proiectelor si programelor din Romania, dar este si un instrument util de auto-evaluare si pozitionare a companiilor in relatia cu ceilalti stakeholderi”.
Raluca Barbu – Social Media Coordinator, Piraeus Bank Romania: „Proiectele de CSR dezvoltate in Romania se dovedesc a fi tot mai bune si asemenea acestora apar noi si noi actiuni menite sa faca din responsabilitatea sociala o “datorie” a tuturor celor care stiu ca pot avea un impact benefic asupra comunitatii.Responsabilitatea corporativa incepe sa fie asumata, exact cum se angajeaza IT-isti si juristi pentru buna desfasurare a activitatii. E confirmat, proiectele de CSR ne cer implicarea neconditionata a unui “cocktail” de bani, informatii si oameni dar in marea majoritate a cazurilor toate eforturile se intorc, in alta forma, in favoarea initiatorilor, asadar, cei mai putin increzatori pot miza pe acest lucru. Studiul realizat de CSRMedia.ro impreuna cu Ernst & Young Romania reprezinta o transpunere a pietei de CSR, reflecta ceea ce noi am plantat, fie ele proiecte de mediu, sport, sanatate etc si ne dicteaza nevoia de complexitate si mai multa implicare in actiuni”.
Florina Serban – Internal Comm. & CSR Senior Coordinator at Cosmote Romania: „Studiul realizat de Ernst&Young si CSR Media reprezinta o confirmare a implicarii corporatiilor din Romania in acest domeniu si o sursa de inspiratie pentru afacerile mici. Mai mult, ne confirma ca CSR-ul este o practica importanta si relevanta pentru companiile locale. Asteptam de la editiile viitoare si evaluarea altor indicatori la nivel local printre care preocuparile stakeholderilor in privinta ciclului de viata etic al produselor, practicile de crestere sustenabila a profitului, gradul de transparenta a afacerilor.”
Multumim!