Raport FDSC 2017: Crestere semnificativa a sponsorizarilor in bani pentru ONG-uri

Raport FDSC 2017 sponsorizariFundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) a dat publicitatii editia 2017 a comprehensivei sale cercetari despre sectorul ONG din Romania. „Raportul Romania 2017. Sectorul neguvernamental – profil, tendinte, provocari” aduce in atentia publicului larg, dar si a decidentilor din sfera publica informatii valoroase despre dimensiunea, caracteristicile, evolutia si contributia organizatiilor societatii civile in societate.

Capitolul 5 al cercetarii trateaza problema finantarii sectorului neguvernamental din Romania, in functie de sursele de venit ale ONG-urilor: 1. Surse publice; 2. Filantropie; 3. Venituri din activitati economice. Filantropia, in acceptiunea data de FDSC (avand la baza modelul propus de Universitatea John Hopkins), se refera la donatii din partea persoanelor fizice, din partea fundatiilor si a companiilor.

Una dintre concluziile principale desprinse din analiza surselor de venit ale ONG-urilor se refera la cresterea semnificativa a frecventei sponsorizarilor si a donatiilor in bani si natura din partea companiilor, comparativ cu anul 2010 (anul publicarii editiei anterioare a cercetarii FDSC). In 2010, 8% din veniturile ONG-urilor proveneau din sponsorizari in bani din partea companiilor, procentul donatiilor in bani fiind de 0,7, iar cele in natura, de 0,4%. In 2015, sponsorizarile in bani reprezentau 45% din venituri, donatiile in bani, 14%, iar cele in natura, 18%.

Cresterea volumului de sponsorizare in perioada 2010-2015 este remarcabila, cu toate ca, in 2015, facilitatea fiscala privind sponsorizarea a fost utilizata doar de 23% dintre companiile ce au inregistrat profit.

FDSC a facut o analiza si a celor mai mari bugete alocate pentru sponsorizare la nivelul unei companii. Datele au fost culese de pe site-ul ANAF in decembrie 2016 si se refera la informatii din 2014 si 2015. Companiile care au declarat sponsorizari in 2014 si 2015 au fost impartite in categoria Contribuabili mari si in afara ei. In 2015, cel mai mare contributor-sponsor a fost OMV Petrom SA, cu cheltuieli de sponsorizare in valoare de 17,534,211 lei. In Top 10 se mai regasesc: Kaufland (15,864,459 lei); Banca Transilvania (13,262,267 lei); Dedeman (13,084,859 lei); ROMGAZ (11,755,226 lei); Vodafone (9,437,005 lei); Orange (7,320,340 lei); BCR (6,105,903 lei); Azomureș (4,908,656 lei); E.ON Distribuție (4,396,245 lei).

Raportul integral poate fi accesat aici.

Captura foto: Raportul Romania 2017. Sectorul neguvernamental – profil, tendinte, provocari

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.