Sediul Renault Group din România a găzduit o formare pe tema intervențiilor rutiere asupra vehiculelor de ultimă generație din punct de vedere al motorizărilor și tehnologiei, fiind dedicat salvatorilor români cu scopul de a acționa mai rapid în situații de urgență în care sunt implicate, în special, vehicule electrice.
Inițiativa face parte din Programul Human First al Renault sub umbrela căruia, în România, se derulează parteneriatul cu IGSU încă din 2016. Datorită existenței Programului Human First ce urmărește îmbunătățirea siguranței tuturor participanților la trafic, dar și relației de colaborare cu IGSU, a fost identificată pe plan local nevoia formării concrete a pompierilor români. Formarea acoperă specificațiile de siguranță pe care noile modele de vehicule le presupun și le impun, cu accent pe cele electrice, cât și tehnologiile inovatoare dezvoltate de Renault pe vehiculele sale.
Conferința a fost susținută de doi formatori din Franța – Claire Petit Boulanger – Expert Vehicle Safety în cadrul Renault Group și Locotenent pompier Jerome Albert, expert în intervenții de urgență ce implică vehicule. La formare au participat peste 300 de pompieri români ai IGSU și ai Renault Group, fiind organizată pe formatul unui eveniment recent desfășurat în Franța, la Technocentre.
Din partea Renault, cei doi invitați fac parte dintr-o echipă specifică a departamentului de inginerie care oferă instruiri gratuite pompierilor din Franța, dar și din străinătate, la cerere. Aceste instruiri, cum este și cea dedicată IGSU de la sediul Renault Group România, explică în detaliu particularitățile vehiculelor electrice și cum să fie realizate intervențiile de urgență asupra vehiculelor electrice; dar explică și evoluția vehiculelor (managementul airbag-urilor, oțelurile armate etc). Un membru al acestei echipe este un pompier care lucrează cu normă întreagă cu echipa de ingineri la dezvoltarea tehnologiilor de la bordul modelelor Renault, sub inițiativa Human First Program.
Claire Petit Boulanger, care este și membră a World Rescue Organization (Renault Grup fiind singura companie auto din organizație) a dat startul trainingului precizând principala deosebire între un vehicul electric și unul cu motor termic – EV-urile au o baterie High Voltage în loc de un rezervor de combustibil. Și această baterie oferă curent motorului electric prin intermediul unor cabluri specifice. În loc să realimentăm rezervorul, trebuie să reîncărcăm bateria. În ceea ce privește intervențiile pompierilor, la Renault avem tehnologii, dar și alte angajamente specifice: cabluri de înaltă tensiune departe de zonele obișnuite de tăiere în caz de descarcerare, amplasarea sistemului de deconectare a tensiunii înalte ținând cont de specificurile intervențiilor de urgență. De exemplu, cerem pompierilor să deconecteze acest sistem HV doar dacă trebuie să taie mașina pentru a scoate victime. În afară de acestă cerință de deconectare a sistemului HV, salvatorii trebuie să lucreze exact ca pe un vehicul cu motor termic.
Și, de la Renault 5 electric, Renault a implementat o nouă soluție pentru a evita să ceară salvatorilor să deconecteze orice dispozitiv: după un accident rutier, un pyrofuse va deconecta automat bateria de înaltă tensiune. În plus, toate vehiculele electrice au SD switch pentru deconectarea bateriei HV, mai sunt echipate cu 2 coduri QRescue situate pe parbriz și pe lunetă, concepute special pentru salvatori în caz de accident rutier. Trebuie doar să fie scanate și pompierii au imediat acces la fișa de salvare corespunzătoare a vehiculului unde găsesc toate informațiile tehnice necesare pentru a face o intervenție rapidă și sigură atât pentru pasageri, cât și pentru salvatori.
Cea mai mare problemă pentru pompieri este stingerea unui vehicul electric în flăcări și, în zilele noastre, singura soluție existentă este Renault Fireman Access, dispozitiv ce oferă acces direct la baterie, permițându-le pompierilor să stingă această baterie în 10 minute, comparativ cu ore în cazul altor mărci. Mulți furnizori încearcă să vândă dispozitive pompierilor, dar niciunul dintre acestea nu este eficient (pături, recipiente cu apă…) și unele dintre ele chiar sunt periculoase pentru pompieri. Toți constructorii fac fișe de salvare acum pentru că EuroNCAP le solicită și este un lucru bun. Dar problema pentru salvatori este să se asigure că au acces la foaia de salvare corespunzătoare atunci când au ajuns la locul accidentului, deoarece nu știu numele modelului și detalii despre baterie. Iar codul nostru QRescue îi va face să câștige timp, să fie mai eficienți în intervenție și mai în siguranță.
Toate angajamentele Renault strânse sub Human First Program au un impact major în sprijinirea pompierilor să acționeze pentru a salva oameni aflați într-un model Renault sau să gestioneze intervenția asupra mașinii în alte situații de urgență.
Renault a preluat acest demers și l-a adus la nivel local, în contextul în care România încă ocupă un loc fruntaș în Europa în privința numărului accidentelor rutiere. Astfel, Renault se asigură că prezența sa în România are un impact real și că misiunea globală își găsește relevanța la nivel național.
Renault România a găsit încă din 2016 atât cel mai relevant partener, dar și cea mai relevantă cauză de acțiune – Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), sprijinind pregătirea pompierilor români pentru intervenții rapide și eficiente în situații care necesită descarcerarea, ca parte a angajamentului global al Renault prin Human First Program de a reduce numărul și gravitatea accidentelor rutiere și de a îmbunătăți siguranța tuturor participanților la trafic.