Salvati Copiii: Cum sa-ti protejezi copilul de violenta de la scoala

Copiii sunt expusi la scoala unor forme diverse de violenta, pe primul loc fiind cea intre elevi, denumita bullying. Aceasta include bataie fizica, imbranceli, farse, umiliri publice, porecle, injuraturi, imprastiere de zvonuri in scopul discreditarii, ignorare, excludere sociala, postare de mesaje inadecvate pe site-uri de socializare (ex. facebook), furt de date personale din telefoanele mobile etc.

Comportamentele agresive se intensifica la varsta scolara medie si mare, 10 – 14 ani, adica exact intr-o perioada extrem de complicata, cu efecte grave pe fondul transformarilor si nevoilor specifice adolescentei. Bullying-ul raneste dur copilul, ii afecteaza increderea in sine, faciliteaza aparitia asa numitelor “complexe de inferioritate”, il priveaza de sansa unei socializari sanatoase la o varsta in care “gasca” devine la fel de sau chiar mai importanta decat familia. In cazul copiilor mai mici, vor fi afectate performanta scolara, cheful copilului de a face lucruri care inainte ii faceau placere, interesul pentru joc – acestea fiind chiar semne precoce la care parintii si cadrele didactice pot fi atenti pentru a-si da seama daca copilul este in sanatos si fericit.

Ce sa faceti pentru a va proteja copilul de violența

  • Supravegheati accesul copilului la televizor, internet si jocurile PC. Chiar daca pe termen scurt instalarea necenzurata a copilului in fata televizorului sau a calculatorului poate fi o sursa de liniste pentru parinti, pe termen lung costurile sunt uriase: preluarea  comportamentelor agresive in viata de zi cu zi.
  • Oferiti un model consecvent de comportament! Adultii semnificativi din viata oricarui copil, parintii si educatorii, raman primele modele ale caror comportamente vor fi imitate si preluate de catre copil. Acesta va invata sa loveasca dupa ce va primi prima palma de la parintele sau, va invata sa umileasca dupa ce va fi rusinat in fata clasei si a colegilor sai, va invata sa injure in trafic, in dreapta tatalui, va invata sa minta si sa evite vazand-o pe mama cum coboara pe la o alta usa din autobuz pentru a ocoli o vecina guraliva etc.
  •  Dati-i copilului repere de comportament, inca de mic, construindu-i  increderea in sine si invatandu-l respectul si empatia pentru ceilalti. Un copil care a auzit frecvent, constant de la parintii sai cat este de special, cum se va bucura de dragostea si acceptarea lor neconditionata indiferent de situatie, care ii sunt calitatile dar si limitele obiective, care sunt acele lucruri de suflet pe care le poate oferi in orice relatie de amicitie,  va fi mult mai putin vulnerabil la confruntarea cu respingerea si batjocura celorlalti. Este important ca un copil sa invete de mic de la parintii sai ca nu va fi placut si acceptat de toata lumea, ca el nu poate fi redus la greselile sale, reprezentand mult mai mult decat atat, ca valoarea sa personala nu sta in eticheta de pe haine, in telefonul mobil sau un numar de kilograme.
  •  Aveti grija la anturajul copilului: gasca poate fi si buna si rea! In adolescenta, gasca poate avea un rol hotarator in stabilizarea comportamentelor negative ca regula de conduita, caz in care unii copii risca sa dezvolte adevarate tulburari de comportament sau chiar tulburare de conduita socializata  – probleme de sanatate mintala cu interventie dificila, prognostic nu foarte bun si risc major de delincventa in adolescenta tarzie. Tot gasca poate fi si un factor de protectie pentru eliminarea violentei, daca rutina de socializare este legata de sport, cinema, plimbari cu bicicleta, role si patinaj, consum de cultura pop in limita, frecventarea scolii si foarte important, concomitent cu atentia discreta, dar constanta a parintelui.
  •  Dati-i copilului instrumentele sa se apere singur! Copilul victima a comportamentelor agresive are nevoie sa-si dezvolte o serie de abilitati emotionale care sa-i permita un management sanatos al emotiilor de frica, frustrare, neajutorare, precum si abilitati sociale de reflectare a comportamentului agresiv (ex. ceea ce faci/ spui, ma deranjeaza/ imi face rau), care sa inlocuiasca fuga sau reactia de plans; abilitati de solicitare a ajutorului, de negociere sau de management al conflictelor. Aceste abilitati sociale si emotionale nu sunt usor de dezvoltat, mai ales in cazul unor copiii care au fost victimizati in repetate randuri, care nu au incredere in ei ca pot face fata situatiei si care au mai si invatat ca prezenta adultului nu insemna in mod necesar un sprijin (ex. sunt parinti care afirma: “daca vii batut acasa, te mai bat si eu o data, eu nu cresc fraieri la usa”).

Articol de Diana Stanculeanu, psiholog Salvati Copiii, coordonator al Centrului de Educatie Emotionala si Comportamentala pentru Copii al Salvați Copiii (www.ceecc.ro)

 

Articole similare...

1 Response

  1. gina spune:

    Si fiul meu a fost victima desi nu este un bleg.
    A primit o palma culmea de la un asa zis “prieten”, am ajuns la spitalul ORL – dupa consult si testul de audiometrie un s-a constatat spre norocul nostru doar afectarea unui nerv auditiv- se putea fisura timpanul necesitind operatie. Am primit tratament si repaus la domiciliu.
    Copilul a simtit nevoia sa il sune pe “prieten” si sa-i spuna ca e la spital.
    Mai tirziu am primit culmea , telefon de la mama prietenului indignata ca a fost deranjat fiul ei si nu crede nimic.
    Si eu care credeam ca isi va cere scuze, a spus “asta e, asa educatie ii dau eu”
    Binenteles ca voi duce copii dupa documente cind voi ajunge la scoala.
    Un copil chiar di de 10 ani doar trebuie sa stie ce a facut, mai ales cind a facut intentionat si trebuie sa-si asume raspunderea. Dar cine sa-i spuna asta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.