CSRmedia
CSRmedia
CSRmedia - publicatie premiata de Familia Regala a Romaniei

Studiu ACTIV: 90% dintre romani au o parere proasta despre contrabanda, insa doar 1% ar denunta acest fenomen

AsoLansare Activ, 2109, 2ciatia pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul” (ACTIV) – primul ONG care se implica activ in lupta impotriva contrabandei, a realizat, in colaborare cu Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES, un studiu de piata cu privire la perceptia romanilor asupra traficului ilicit. Studiul, realizat pe un esantion national reprezentativ de 1.200 de persoane, releva faptul ca 90% dintre romani au o parere proasta despre contrabanda. Totodata, studiul arata ca aproape 20% dintre romani ar cumpara un produs de contrabanda datorita pretului mai mic.

Contrabanda este un fenomen extrem de raspandit in societatea romaneasca, romanii avand acces facil la bunuri pentru care statul nu incaseaza nicio taxa. Conform studiului citat, tigarile sunt considerate principalul produs de contrabanda din Romania (97% dintre respondenti). Pe locul doi sunt bunurile contrafacute (imbracaminte, cosmetice, electronice, electrocasnice – 93%), urmate de droguri 89%, alcool 82% si medicamente 75%.

“Am constituit asociatia ACTIV din nevoia ca societatea civila sa se implice in lupta impotriva fenomenului de contrabanda. Ne propunem sa folosim toate parghiile legale in scopul combaterii traficului ilicit, care genereaza efecte negative in planul stabilitatii economice, al bunastarii sociale, al sanatatii si sigurantei publice. Ingrijorarea noastra pleaca de la rezultatul studiului, care arata faptul ca din cei 65% dintre romanii cLansare Activ, 2109, 1are exclud ferm achizitia bunurilor de contrabanda, peste doua treimi isi justifica decizia prin teama ca produsele de contrabanda nu indeplinesc standardele de calitate necesare. Riscul deriva din faptul ca acesti consumatori pot fi convinsi ca marfurile de contrabanda sunt acceptabile din punct de vedere al calitatii, in acest caz procentul celor care ar consuma astfel de produse putand creste exponential”, spune Daniel Maracineanu, Director General Asociatia ACTIV.

Referitor la accesul publicului larg la produsele de contrabanda, podiumul e ocupat de aceleasi trei categorii de produse: 67% dintre respondenti confirma ca s-au intalnit cu bunuri contrafacute, 63% spun ca au avut acces la tigari de contrabanda, 33% dintre intervievati declara ca au intalnit alcool de contrabanda, iar 19% ca au avut contact cu medicamente de contrabanda.

Acelasi studiu arata ca fenomenul de contrabanda este unul tolerat la nivelul societatii romanesti. Cei care exclud cumpararea produselor de contrabanda invoca nesiguranta legata de calitatea produselor (doua treimi) si nu ilegalitatea sau imoralitatea actiunii (doar 17%). Dintre cei care ar cumpara produse de contrabanda, aproape 75% isi justifica actiunea prin prisma pretului de achizitie mai mic.

In proportie covarsitoare, cei intervievati considera ca traficul ilicit este favorizat de: nivelul scazut de trai – 94%, dezinteresul politicienilor – 89%, coruptia – 86% si diferentele de pret fata de alte tari – 85%.

Aproape 2 din 3 romani considera ca institutiile politice precum autoritatile locale, Parlamentul si Guvernul nu se implica pentru a opri traficul ilicit si spun, intr-un numar si mai mare, ca ar vota un politician care ar avea o atitudine diferita si o activitate sustinuta in combaterea contrabandei.

Desi 94% dintre respondenti constientizeaza efectul negativ al contrabandei asupra economiei romanesti, iar 89% dintre cei chestionati sunt constienti de impactul negativ asupra bugetului de stat, doar 54% dintre ei considera ca acest fenomen le afecteaza in mod semificativ nivelul de trai.

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.