CSRmedia.ro, in parteneriat cu Valoria Business Solution, au lansat cea de-a saptea editie a Studiului Dinamica si Perspectiva Domeniului CSR in Romania. Raportul prezinta datele de la editia 2019, dar si serii de date comparative 2014-2019. Per total, rezultatele analizei indica o continua ”maturizare” a domeniului de CSR.
Studiul a fost lansat in cadrul celei de-a saptea editii a Seminarului Comunitatii CSR (#familiaCSR), eveniment ce a reunit reprezentantii a peste 30 de companii din toata tara.
Astfel, conform studiului, la fel ca si anul trecut, 57% dintre companii spun ca se implica in CSR deoarece acesta face parte din strategia de relatii publice. Desi sunt mai putine companii care spun ca se implica in CSR deoarece aduce recunoastere si vizibilitate (-8%), sunt mai multe cele care spun ca actionarii cer aceasta implicare (+9%), precum si cele care spun ca faciliteaza promovarea produselor si serviciilor companiei (+11%).
Procentul companiilor care spun ca au o strategie de CSR a crescut cu 3%, de la 87% anul trecut la 90% anul acesta. Cresterea cea mai mare o au, si in 2019, companiile care spun ca au primit strategia de CSR de la firma-mama, acest mecanism fiind, de altfel, principalul mod de proliferare a domeniului de CSR in Romania.
In afara de un singur sector – antreprenoriat – toate celelalte sectoare de interventie au crescut sau au stagnat in 2018. Este de remarcat cresterea de +7% din sectorul de sanatate, urmata de o crestere de numai +4% la educatie, +3% la mediu si +2% la sectorul social si sport.
Cele mai multe companii (45% in 2019 fata de 28% in 2018) fac proiecte cu valoare medie intre 5.000 euro si 10.000 euro. Cele care au alocat un buget mediu de pana in 5.000 euro per proiect in 2018 reprezinta 23% din totalul firmelor respondente, in crestere de la 17% cu un an inainte.
Semnificativ mai multe companii respondente decat anul trecut, 85% vs.67%, spun ca isi implica angajatii in actiunile de CSR derulate de firma. Diferenta de -11% a mers la companiile care spun ca incearca, dar angajatii nu se implica, dar si la cele care nu o fac inca, dar iau in considerare sa o faca.
Aproape toate companiile respondente (98%) colaboreaza cu ONG-uri pentru implementarea proiectelor de CSR si anul acesta. Este de remarcat scaderea de -13% a celor care colaboreaza cu institutii de invatamant, dar si scaderea de -4% a celor care colaboreaza cu institutii care ofera servicii medicale si de ingrijire.
Procentul companiilor cu bugete de CSR care cresc semnificativ, cu 20-30%, a scazut cu 6% in 2019 fata de 2018, in timp ce acelasi procent de companii spun ca bugetele lor de CSR cresc cu 5-10%.
Totodata, 34% dintre companii considera in acest an, fata de 38% anul trecut,ca este foarte probabil sa elaboreze un raport de CSR sau de dezvoltare durabila in perioada urmatoare, se arata in cea de-a saptea editie a studiului Dinamica si perspectiva domeniului de CSR din Romania, realizat de CSRMedia.ro si Valoria Business Solutions.
„Studiul- singurul de acest fel pe piata din Romania – ne ofera o perspectiva de ansamblu asupra domeniului CSR din ultimii 7 ani in Romania, fiind un instrument util atunci cand se elaboreaza o strategie. Fiind deja la a sasea editie, punem la dispozitie informatii comparative, care ne arata dinamica responsabilitatii sociale din ultimii ani si mai ales tendintele”, a declarat Lacramioara Botezatu, Project Manager al CSRMedia.ro.
“Studiul este un reper pentru acest domeniu in Romania si arata cum au evoluat companiile de la derularea proiectelor de CSR cu bugete mici si preponderent locale la cele cu acoperire nationala si bugete in crestere, de la cvasi-inexistenta raportarii de CSR la adoptarea standardelor de raportare internationale. Dar cel mai important rezultat este faptul ca procesul de masurare a impactului in comunitate a devenit unul de management al riscurilor”, spune Elena Badea, Managing Director, Valoria Business Solutions.
Studiul, singurul de acest fel realizat sapte ani la rand, analizeaza si exploreaza perceptiile executivilor si ale specialistilor CSR in legatura cu proiectele initiate si derulate in domeniul responsabilitatii corporative in anul 2018 si perspectivele din perioada urmatoare.
Studiul a fost realizat cu sprijinul companiilor: Mondelez, Penny Market, Coca-Cola HBC, Unilever, Mol Romania, Groupama si Orange.
Despre studiu
Rezultatele studiului se bazeaza pe un chestionar alcatuit din 25 de intrebari administrat online in perioada 27.04 – 23.05 2019. La chestionar au raspuns companii ce activeaza in 13 industrii, iar 98% dintre firmele respondente spun ca deruleaza proiecte de CSR.
24% dintre respondenti au functia de CEO/Presedinte/Membru al Consiliului de Administratie, 44% au functia de Specialist Marketing PR/Comunicare, iar 27% Specialist CSR.
54% dintre respondenti provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 16% din companii cu cifra de afaceri intre 50-100 milioane EUR, 19% din companii cu cifra de afaceri intre 10-50 milioane EUR, 6% cu cifra de afaceri intre 1-10 milioane EUR si 5% sub 1 milion de EUR cifra de afaceri.
Studiul Dinamica si Perspectiva Domeniului CSR in Romania 2019
Studiu CSR – Dinamica Si Perspectiva Domeniului CSR in Romania 2019 by CSRMedia Network