Studiu de caz: Programul care asigura continuitate in educarea financiara a elevilor, inca din primii ani de scoala

studiu-jar-00Cunostintele financiare capata tot mai multa amploare, in contextul dezvoltarii abilitatilor de viata. Generatia tanara se dezvolta intr-o lume din ce in ce mai complexa, iar trecerea catre autogestionare si independenta inseamna sa stie cum sa aleaga, atunci cand vine vorba despre resursele de care dispun.
Studiile Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) arata ca tot mai multe tari fac eforturi pentru a oferi populatiei si in special tinerilor, acces la educatia financiara. Mai mult, sistemele de invatamant avansate au introdus deja educatia financiara ca parte a curriculumului obligatoriu.

Conform aceleiasi organizatii, exista mari diferente in ceea ce priveste educatia financiara a locuitorilor din spatiul european, iar Romania este printre tarile cu cea mai scazuta rata la acest capitol.

Pe de alta parte, jumatate dintre romani considera ca scoala (chiar si de la ciclul primar, dar si in perioada liceului) ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, astfel ca din 2013 Ministerul Educatiei a avizat o programa pentru disciplina optionala Educatie financiarastudiu-jar la ciclul primar.

In paralel, companii din mediul privat au anticipat nevoia de educatie financiara si au decis sa sustina initiative ale organizatiilor non-guvernamentale. Una dintre acestea, Programul national de educatie financiara pentru ciclul primar, este sustinut pentru al patrulea an consecutiv de Raiffeisen Bank si implementat de JA Romania.
Pilotat in 2012 pentru elevii din clasele 0-I, programul a fost extins ulterior acoperind intreg ciclul primar.
Prin scenarii adaptate varstei si alaturi de personajul Raifi, elevii parcurg treptat, de la primele notiuni despre valoarea muncii si a unui comportament chibzuit, pana la exercitii care simuleaza utilizarea unor instrumente financiare.

Sub indrumarea invatatorilor si a consultantilor voluntari Raiffeisen Bank, elevii au discutat despre utilizarea rationala a resurselor, viitoare meserii care le pot asigura venituri si circuitul banilor in economia unui oras.

Prin intermediul unor instrumente educationale ce reproduc bancnote si carduri, formulare de finantare sau carnete de economii, elevii simuleaza deschiderea unui cont de economii, prioritizeaza, iau decizii de cumparare si experimenteaza postura de antreprenor.studiu-jar-02

Elevii mei au fost de-a dreptul cuceriti de Raifi. Materialele si lectiile din kitul suplimentar au fost atragatoare, interesante si i-au provocat pe copii sa exploreze realitatea in care traiesc si sa se pregateasca pentru ea. Carnetul de economii si autocolantele Raifi au contribuit enorm la motivarea copiilor, nu doar in cadrul activitatilor din program, ci si in activitatea zilnica de la clasa. – Alexandra Moarcas – profesor pentru invatamant primar, Scoala Gimnaziala Nr 14 Brasov

Carnetul de economii a fost puntea de legatura intre mine si elevi in procesul de evaluare a activitatii lor. Am fost studiu-jar-03partenera lor, reusind sa inlaturam barierele dintre profesor si elev. Am aplicat abtibildurile impreuna pentru a da satisfactie maxima micilor scolari si au decis cand si cum merita sa fie rasplatiti pentru efortul lor. (…) Au invatat ca pot realiza lucruri valoroase fara a cheltui multi bani. Totul este sa stii sa gestionezi valorile pe care le ai (financiare sau materiale). Banii economisiti au fost banii lor de buzunar si i-au gestionat cum au considerat mai bine. Au gandit si au luat decizii privind modul de a cheltui acesti bani. –Elena Alexie – profesor pentru invatamantul primar, Colegiul National Fratii Buzesti Craiova.

Componenta learining by doing a fost sustinuta prin cele peste 400 de ore de voluntariat la clasa, in care au fost implicati angajati ai bancii. Pornind de la experienta profesionala, acestia au explicat pe intelesul copiilor cum functioneaza diferite instrumente financiar-bancare si au contribuit astfel la contextualizarea conceptului de economisire.

Am reintrat in atmosfera scolara, de data asta in calitate de “profesor”. Am fost placut surprinsa de nivelul destul de ridicat de cunostinte al elevilor referitor la diverse notiuni bancare si de interesul lor de afla lucruri noi despre o banca. – Senior Portfolio Manager, consultant voluntar Raiffeisen Bank.

In acest an, programul marcheaza prima generatie educata financiar pe durata intregului ciclu primar, capabila sa inteleaga si sa foloseasca inteligent instrumente financiare. Un studiu comparativ arata ca elevii participanti la studiu-jar-04program fac mai bine diferenta intre nevoi si dorinte, pot explica ce inseamna profitul si care sunt principalele beneficii ale utilizarii cardului ca instrument de plata.

Programul aduce un instrument de educatie financiara si la nivel familial, un chestionar care evalueaza cat de mult timp aloca parintii discutiilor cu cei mici, despre bani si economisire. Parintii se autoevalueaza raspunzand la intrebari precum: “De unde vin banii?”, “Din ce meserie si-ar dori copilul meu sa castige bani in viitor?”, “Trebuie sa economisim bani cu anumita regularitate?” sau “Cum pot recompensa comportamentul chibzuit al copilului meu?”

Fiecare intrebare este urmata de sugestii privind posibile subiecte pe care parintii le-ar putea aborda in discutia cu cei mici sau directii catre care sa isi focuseze explicatiile si exemplele.

Un studiu transversal pornind de la acest chestionar arata ca cele mai usor abordabile de catre parinti sunt subiectele legate de economisire si recompensarea comportamentului chibzuit al celor mici. Dupa 4 ani de program, numarul parintilor care declara ca nu abordeaza astfel de subiecte s-a redus de cinci ori.

La polul opus, subiectele pe care parintii tind sa le evite in discutiile cu copiii sunt despre “Ce facem cand nu avem bani? ” si despre circuitul banilor intr-o comunitate.

studiu-jar-05

 

Pentru anul scolar 2016-2017, partenerii vor dezvolta noi activitati si vor sustine accesul gratuit la activitati de educatie financiara pentru mai mult de 5000 de elevi de ciclu primar.

Studiul poate fi consultat mai jos si in varianta pdf.

Studiu de Caz_Programe de Educatie Financiara by CSRMedia Network on Scribd

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.