Romanian CSR Awards 2023
Banner

TRANSAVIA: Interviu cu Theodora Popa, Vicepreședinte

Noua Categorie AFACERI SUSTENABILE este un proiect editorial dezvoltat de echipa CSRmedia.ro, pentru a pune în valoare Strategiile, Campaniile/Proiectele și Politicile unora dintre cele mai sustenabile companii din țara noastră.
Prima ediție a Revistei a fost lansată în varianta Print în cadrul celei de-a 10 (ZECEA) ediții a Galei Romanian CSR Awards.
Rubrica online cuprinde Interviuri, Analize și Subiecte speciale dedicate domeniului Sustenabilității (campanii, proiecte, articole despre legislație, materiale realizate împreună cu specialiști sau consultanți în domeniu etc.) pentru a susține și impulsiona dezvoltarea acestui domeniu.

În continuare puteți citi un interviu cu Theodora Popa, Vicepreședinte TRANSAVIA.


* Care sunt cele mai cele mai importante repere și obiective asumate în domeniul Sustenabilității?

Sustenabilitate înseamnă pentru noi gândire pe termen lung, grijă pentru generațiile următoare, dezvoltare durabilă în baza unei strategii clare și implicarea noastră a tuturor. Pentru TRANSAVIA, o afacere de familie cu capital 100% românesc, sustenabilitatea a fost întotdeauna un lucru foarte serios, care ne-a ajutat să fim eficienți, să gestionăm corect resursele și să avem o bază de dezvoltare solidă. Încă de la început am făcut lucrurile așa cum trebuie: viziune clară, strategie puternică, execuție impecabilă, de la bob la furculiță. Acest mod de a acționa ne-a permis să ne dezvoltăm sustenabil, să fim lideri puternici de piață și să cucerim și alte piețe, exportând aproximativ 25% din producția noastră de peste 100.000 de tone de carne de pui.

Acțiunile noastre sustenabile au la bază grija și responsabilitatea pe care o avem cu toții la TRANSAVIA pentru angajați, mediu, bunăstarea animalelor și  producția responsabilă, precum și implicarea cu impact social în comunitate. Urmând acești piloni foarte importanți pentru noi și pentru stakeholders-ii noștri, încă de la primul Raport de Sustenabilitate, din 2019, ne-am stabilit obiective ambițioase de sustenabilitate, aliniate cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite, și am anunțat țintele noastre pentru 2025.

22 transaviaCu mândrie putem spune că, în ciuda provocărilor atipice pe care le-am avut în anii de pandemie, echipa TRANSAVIA a pus în practică strategia noastră de sustenabilitate, înregistrând progrese semnificative pentru toate obiectivele asumate, o parte fiind chiar atinse în avans. Aș aminti aici câteva dintre ele: implementarea sistemului de management de mediu conform cerințelor SR EN ISO 14001:2015; identificarea de soluții alternative, acolo unde acestea se pretează, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; menținerea gradului de conformare cu cerințele legale în domeniul protecției mediului; îmbunătățirea managementului deșeurilor; îmbunătățirea managementului apelor uzate; reducerea consumurilor de energie prin înlocuirea corpurilor de iluminat exterior de la 250 W și 150W la 90 W și înlocuirea iluminatului existent cu corpuri LED; modernizarea și retehnologizarea continuă pentru producții sustenabile; extinderea flotei pentru transportul mărfurilor și al produselor, cât și planificarea curselor într-un mod economic și eficient; utilizarea ambalajelor inovative; procurarea de materii prime din zone certificate ca producții sustenabile, fără impact negativ asupra mediului înconjurător.

Progresul semnificativ și atingerea în avans a majorității obiectivelor asumate ne-au determinat să facem un nou pas în această călătorie a grijii față de oameni, animale, mediu și comunități și să stabilim noi obiective pentru următorii ani, până în 2030 (raportate la datele din 2020), incluse deja în Raportul de Sustenabilitate publicat anul trecut, care poate fi consultat pe site-ul nostru.

22 sediu transavia

* Cum se aplică conceptul de Sustenabilitate în activitatea de zi cu zi a companiei?

La TRANSAVIA, facem totul după reguli. Acțiunile noastre sustenabile vorbesc de la sine: zero pierderi, economie de energie, reducerea amprentei de carbon, practici prietenoase cu mediul, bunăstarea animalelor, reducerea risipei alimentare, grijă pentru angajați, care primesc salarii echitabile, la timp, impactul pozitiv în comunitățile în care suntem prezenți.

banner

Calitatea produselor noaste este parte integrantă din strategia noastră de sustenabilitate. Un element de bază în realizarea acestui angajament al nostru este hrana și nutriția sănătoasă a puilor. În lanțul nostru de producție, integrat vertical 100%, de la bob la furculiță, ne producem mare parte din necesarul de cereale pentru pui în cele peste 10.000 de hectare cultivate la fermele vegetale TRANSAVIA. Recolta o procesăm în propria noastră Fabrică de Nutrețuri Combinate, asigurând astfel, zilnic, nutrețuri proaspete fermelor de creștere și de reproducție. Hrana este formulată corespunzător de către nutriționiști certificați și constă doar în porumb, șrot de soia, grâu și triticale, la care se adaugă, în funcție de nevoile specifice ale puilor, minerale și vitamine, într-un echilibru adecvat. Contribuim la reducerea risipei alimentare pe întreg lanțul de producție. Datorită tehnologiei noastre de obținere a furajelor, procesele de producție sunt extrem de eficiente, fiind necesară doar o cantitate minimă de resurse naturale pentru a genera o sursă de proteine de mare valoare pentru creșterea și dezvoltarea armonioasă a puiului.

O resursă esențială pentru calitatea cărnii puilor noștri este cantitatea corectă de semințe de floarea soarelui din nutriția puilor. De aceea, suntem foarte atenți la toate aspectele, de la însămânțare, la recoltare. Selecționăm cu atenție semințe din soiurile care se potrivesc cel mai bine nevoilor de nutrienți ale puilor. Inspectăm periodic culturile și aplicăm tratamente în conformitate cu ciclul de viață. Când este necesar, aplicăm cu grijă tratamentele necesare pentru combaterea dăunătorilor sau a bolilor, cu produse care nu afectează  albinele. Anunțăm primăriile de care aparțin terenurile pentru a informa apicultorii din zonă și avem colaborări directe cu apicultorii care campează cu stupii în apropierea lanurilor noastre de floarea soarelui în perioada înfloritului, favorizând polenizarea încrucișată, dar și producția lor de miere parfumată.

Respectarea biodiversității și a intereselor părților implicate subliniază responsabilitatea noastră, în calitate de  companie cu o prezență extinsă a lanțului valoric. Astfel, încă din anul 2020, 100% din cantitatea de șrot de soia achiziționată de noi pentru hrana păsărilor a fost certificată ca provenind din afara Biomului Amazonian, îndeplinind astfel obiectivul propus de a utiliza în procurarea hranei pentru păsări exclusiv materii prime provenite din surse sustenabile.

22 fabrica transaviaPolitica noastră ZERO-pierderi înseamnă și să valorificăm tot ce se poate astfel încât practic să nu generăm deșeuri. Acordăm o atenție deosebită gestionării așternutului uzat scos din hale, pe care îl valorificăm circular prin utilizare ca îngrășământ organic pe terenurile administrate de noi în cadrul fermelor vegetale deținute. Gunoiul provenit de la păsări este colectat în depozitele noastre autorizate, unde se stochează în vederea stabilizării, etapă obligatorie înainte de utilizarea acestuia ca îngrășământ organic pentru culturi în fermele noastre vegetale. Utilizarea acestui îngrășământ organic, mai prietenos cu mediul, se face în conformitate cu necesarul din sol, pe care specialiștii noștri îl planifică prin planuri de fertilizare rezultate în urma analizelor specifice. Reușim astfel să utilizăm mai puțin îngrășământ mineral și să reducem emisiile de gaze cu efect de seră. Totodată, reciclăm 100% a produsele secundare rezultate pe lanțul de producție (de exemplu: incubație și abatorizare, cum ar fi coji de ouă, organe, pene și sânge), prin instalațiile de făină proteică proprii. Produsele rezultate sunt apoi folosite de parteneri din țară sau din străinătate.

În ceea ce privește eficiența energetică, avem preocupări la toate capitolele: absolut toate spațiile noastre de producție sunt eficientizate energetic, sunt bine construite, bine izolate, cu sisteme centrale de ventilație și încălzire, cu iluminat economic, astfel încât să avem consumuri energetice cât mai reduse.  Investim masiv în energie verde și soluții de eficiență energetică, având cel mai mare proiect de acest tip din industria alimentară din țara noastră, cu implementare în toate cele 56 de puncte de lucru pe care le avemAmbiția noastră este să ne asigurăm, până la finalul anului 2023, aproape în integralitate, energia electrică necesară. La finalul proiectului, în 2023, vom elimina anual 18 milioane kg CO2, echivalentul plantării anuale a câte 841,000 de copaci[1] (o pădure de 900ha) sau a consumului anual de energie electrică a unui oraș de 56,000 de locuitori, cum ar fi Turda, de exemplu.

transavia-1* Ce înseamnă o afacere sustenabilă pentru dumneavoastră?

Pentru TRANSAVIA, o reputată afacere de familie, sustenabilitatea se traduce prin stabilitate și soliditate, susținute de o afacere profitabilă, onestă, bazată pe respect pentru oameni, pentru muncă și reguli, pe respect pentru animale, mediu și comunități. Pentru noi, profitul înseamnă viitor și de aceea trebuie să fie sustenabil, reaplicabil și să alimenteze creșterea. Modelul nostru de afacere integrată vertical 100% ne permite să controlăm costurile și să respectăm cele mai stricte reguli, asigurând astfel consumatorii că toate produsele noastre sunt de cea mai bună calitate și siguranță, de fiecare dată. În plus, investim constant din profitul realizat în cele mai performante tehnologii și echipamente pentru a oferi consumatorilor calitate și siguranță maxime, pentru a proteja mediul, pentru a asigura venituri echitabile angajaților noștri și pentru a susține comunitățile în care activăm.

Sustenabil înseamnă că oferim Calitate absolută prin aplicarea de către toți cei peste 2300 de angajați ai noștri a celor mai bune practici și celor mai stricte protocoale în întreg lanțul de producție și distribuție, de la bob la furculiță. Sistemul de management al calității și al siguranței alimentului implementat în toate etapele de producție este certificat FSSC 22000, ISO 22000, iar angajamentul nostru față de siguranța consumatorilor și față de relațiile cu partenerii noștri este confirmat de certifica­rea BRCGS Food Safety. Un semn de recunoaștere și de apreciere a calității deose­bite a produselor noastre este și statutul TRANSAVIA de „Furnizor al Casei Regale”, încă din 2006.

O afacere sustenabilă este sinonimă cu o reputație solidă pentru că facem ce spunem și spunem ce facem, fiind singura companie din România co-semnatară a Codului Conduită al UE cu privire la practicile responsabile comerciale și de marketing în sectorul alimentar. Din respect pentru consumatorii noștri, comunicăm tot timpul onest și transparent. De altfel,  brandul nostru emblemă,  Fragedo, este primul brand din România care, în urma evaluării Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) a primit dreptul să poarte pe spotul TV sigiliul Marcă Etică ce atestă respectarea principiilor etice și a bunelor practici de publicitate.

Un alt aspect care definește o afacere sustenabilă pentru noi, este încredere bazată pe fapte. TRANSAVIA este singurul producător de carne de pasăre din România care a primit, încă din 2018, certificarea GolbaG.A.P., cel mai important program mondial de certificare care atestă folosirea, în ferme și în facilitățile de producție, a bunelor practici din agricultură. Un alt aspect care contribuie la această încredere, este   corectitudinea în relațiile cu partenerii noștri, clienți, comercianți, furnizori sau ONG-uri cu care avem relații de lungă durată, bazate pe respect reciproc.

Fără îndoială, o afacere sustenabilă este o afacere în care angajații sunt respectați pentru ceea ce fac și care, la rândul lor, sunt mândri că își aduc contribuția la misiunea companiei. Valorile după care noi ne ghidăm, care gravitează în jurul respectului, a încrederii, a grijii și a responsabilității, a disciplinei, hărniciei și a onestității, sunt o fundație solidă, durabilă pentru marea noastră familie de peste 2300 de membri, în care ne respectăm și avem grijă unii de ceilalți și de tot ceea ce facem.

* Ce prevede strategia dumneavoastră de sustenabilitate pentru următorii ani?

 Ca pionieri ai sustenabilității în sectorul nostru, vom continua să facem totul exact așa cum trebuie, de la bob la furculiță, identificând noi oportunități de creștere verde, profitabilă, cu aceeași îndrăzneală ca și până acum. Vom continua politica noastră ZERO-pierderi pe întreg lanțul valoric și vom investi masiv în energie verde și soluții de înaltă eficiență energetică. Vom căuta noi soluții durabile care să ne ajute la combaterea creșterii cheltuielilor de exploatare, cum ar fi costurile cu materiile prime, costul energiei sau al apei.  Totodată, vom continua să ne implicăm în susținerea acțiunilor cu impact pozitiv în societate, având în focus domenii precum sănătatea, educația și sportul. Și, bineînțeles că vom acorda în continuare angajaților noștri o atenție deosebită, susținând dezvoltarea și creșterea lor profesională și nu numai.

Știm că exemplele noastre de bune practici, acele lucrurile făcute exact așa cum trebuie, sunt adevărate semințe de bine care prind rădăcini în timp și, de aceea, ne dorim ca exemplul nostru să fie urmat și de alți jucători care să îmbrățișeze soluții sustenabile de protecție a mediului, de bunăstare a animalelor și de implicare în comunități.


infografic transavia

 


 Despre Transavia

TRANSAVIA este liderul pieței locale de carne de pui, fiind una dintre cele mai importante afaceri de familie, care deține și produce brandurile Fragedo, Libertan și Papane. Inclusă în topul celor mai valoroase portofolii din România, TRANSAVIA operează sustenabil cu un model de business integrat vertical, bazat pe cele mai bune practici și cele mai stricte protocoale în întreg lanțul de producție și distribuție, de la bob la furculiță. În cei peste 30 de ani de activitate, TRANSAVIA a investit constant în modernizare și în tehnologie de ultimă generație și a adoptat inovația ca sursă de creștere sustenabilă a business-ului și de predictibilitate pentru viitor. Unul dintre cei mai mari angajatori români, TRANSAVIA are în prezent peste 2.300 de angajați, care activează preponderent în cele 30 ferme de creștere a păsărilor și în cele 4 ferme de producție vegetală, în fabrica de nutrețuri combinate, în cele 3 abatoare de ultimă generație și în fabrica de procesare a cărnii. În fermele TRANSAVIA, localizate în 8 județe din România, se produc anual peste 100.000 de tone de carne de pui. Aproximativ 25% la sută din producția anuală a companiei merge către export, în mai multe state europene, pe continentul african, în zona Mării Mediterane și a CSI.

TRANSAVIA investește masiv în energie verde, având ca țintă asigurarea aproape în integralitate a energiei necesare facilităților de lucru până la finalul anului 2023. TRANSAVIA este singurul producător de carne de pui care a publicat în mod voluntar Raport de Sustenabilitate în ultimii doi ani. De asemenea, este prima companie din România co-semnatară a Codului Conduită al UE cu privire la practicile responsabile comerciale şi de marketing în sectorul alimentar. Fragedo, brand emblemă al companiei TRANSAVIA este primul brand din România care, în urma evaluării Consiliului Român pentru Publicitate (RAC) poartă pe spotul TV sigiliul Marca Etică, ce atestă respectarea principiilor etice și a bunelor practici de publicitate.


 

Adaugă un comentariu

* Prin utilizarea acestui formular sunteți de acord cu stocarea și tratarea datelor dumneavoastră de către acest site web.