Ursus Breweries a analizat comportamentele care favorizeaza incalcarea regulilor de circulatie

Conferinta Atitudini Sociale privind riscul in trafic_30 noiembrie 2018Ursus Breweries si Politia Romana au lansat studiul „Atitudini sociale privind riscul in trafic 2018”, care identifica atitudinile si comportamentele care favorizeaza incalcarea regulilor de circulatie de catre conducatorii auto, precum si producerea accidentelor rutiere.

Studiul este realizat de catre compania de cercetare sociologica Cult Market Research si Politia Romana, prin Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, cu sprijinul si la initiativa Ursus Breweries, companie care implementeaza numeroase programe de educatie in privinta consumului responsabil de alcool.

Pe baza a patru valuri de studiu, primele trei realizate de catre Politia Romana in 2008, 2010 si 2014, iar al patrulea realizat de Cult Market Research in 2018, a fost definita si analiza comparativa care urmareste schimbarea principalilor parametri privind atitudinile si siguranta in trafic din ultimii 10 ani.

Robert Uzuna, Corporate Affairs Director Ursus BreweriesResponsabilitatea participarii in traficul rutier si respectarea regulilor de circulatie sunt deseori neglijate, iar comportamentele conducatorilor auto influenteaza direct nivelul de siguranta. Pentru a determina atitudinile cu factor de risc ale conducatorilor auto romani, am demarat impreuna cu partenerii nostri acest studiu care conduce catre identificarea unor solutii pentru reducerea riscurilor. In acelasi timp, ca actor responsabil in sectorul berii, actionam consecvent in directia educarii participantilor la trafic in privinta efectelor negative pe care le aduce consumul de alcool la volan. Studiul Atitudinile Sociale privind Riscul in Trafic, ne ofera posibilitatea de a ne eficientiza activitatile viitoare”, a declarat Robert Uzuna, Vicepresedinte Corporate Affairs, Ursus Breweries.

Chestionarul utilizat in anul 2018 a fost proiectat luand in calcul urmatoarele teme de discutie: Perceptii generale privind traficul, Viteza in trafic, Atitudini si comportamente de risc in trafic, Purtarea centurii de siguranta, Consumul de alcool la volan si Agresivitatea in trafic. In plus, au fost incluse intrebari socio-demografice (gen, varsta, nivelul educatiei, mediul de rezidenta) si intrebari privind experienta si frecventa de condus, de interes pentru corelarea acestora cu atitudinile si comportamentele din trafic.

„Studiul Atitudinile Sociale privind Riscul in Trafic este prima cercetare profesionista privind comportamentul si atitudinile manifestate in trafic de catre conducatorii auto din Romania. Amploarea cercetarii, desfasurata in patru etape pe parcursul unui deceniu si concluziile ce pot sta la baza unor masuri eficiente pentru imbunatatirea sigurantei rutiere, fac din aceasta lucrare un material de referinta in domeniu si un instrument de lucru util specialistilor”, a declarat Col. (r) Costin Tatuc – specialist in siguranta rutiera.

Rezultatele studiului „Atitudini sociale privind riscul in trafic 2018”

Sentimentul de siguranta in trafic este unul dintre cei mai importante puncte de start in determinarea modului in care conducatorii auto romani percep si evalueaza traficul rutier in Romania. Astfel, aproximativ 48% din persoanele chestionate au declarat ca se simt in siguranta, iar 52% au declarat contrariul, nivel apropiat de media ultimilor 10 ani, ceea ce arata faptul ca sentimentul de nesiguranta in trafic al majoritatii soferilor nu s-a imbunatatit.

Definitoriu este faptul ca 74% din respondenti considera ca traficul s-a aglomerat, aspect confirmat de  realitatea din traficul rutier, intrucat in anul 2017 parcul auto national din Romania inregistra peste 7 milioane de unitati, in crestere cu 8,91% fata de anul 2016  si 22% comparativ cu 2013 .

Viteza in trafic

Mai mult de jumatate, mai exact 69% dintre participantii la acest studiu au declarat ca respecta limita de viteza legala indiferent de viteza celorlalte masini. La acest capitol, cu cat puterea motorului masinii este mai mare, cu atat frecventa comportamentelor riscante de depasire a limitei de viteza in trafic creste.

In urma analizei comparative pe ultimii 10 ani, se constata o scadere a proportiei soferilor care adapteaza viteza masinii proprii la cea a celorlalti soferi, in 2018 inregistrandu-se un procent de 26%, comparativ cu 32% in 2008 si 2010 si 30% in anul 2014.

Analiza comparativa 2008-2018 demonstreaza o situatie usor imbunatatita in 2018 in ceea ce priveste depasirea limitei de viteza intre localitati sau pe autostrada. Acest rezultat era unul asteptat, intrucat in anul 2017 au intrat in dotare si folosinta primele radere de tip „pistol laser” pentru agentii Politiei Rutiere pe autostrazi .

Intrebati despre utilitatea montarii unor camere fixe de monitorizare pentru prevenirea accidentelor, majoritatea soferilor romani au raspuns pozitiv la adoptarea unei astfel de masuri. Acestia remarca indeosebi utilitatea montarii acestora pe autostrazi si in afara localitatii, pe drumurile nationale.

Centura de siguranta

Majoritatea soferilor romani (80%) au declarat ca, in cea mai mare parte a timpului, poarta centura de siguranta pe toate segmentele de drum. Totusi, o parte a soferilor (13%) utilizeaza doar uneori sau foarte rar/niciodata centura de siguranta atunci cand conduc in localitate si 5% cand conduc in afara localitatii sau pe autostrada. Purtarea centurii de siguranta este, prin urmare, o problema mai ales in localitati.

Cei care tind in cea mai mare masura sa evite purtatul centurii de siguranta sunt barbatii, tinerii 18-25 ani, cei care detin atestat de sofer profesionist si soferii care conduc un autoturism cu motor cu capacitate cilindrica mai mare.

Din fericire se observa faptul ca, in ultimii 10 ani, proportia soferilor care nu poarta centura de siguranta a scazut, inclusiv in ceea ce priveste condusul in localitati, unde procentul de 34% de soferi care purtau foarte rar/niciodata sau doar uneori centura de siguranta in 2008 a scazut la 13% in 2018.

Consumul de alcool la volan

Proportia soferilor care declara ca li s-a intamplat sa conduca dupa ce au consumat bauturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul soferilor chestionati, cu o frecventa ocazionala.

Comparativ cu anii anteriori, se inregistreaza o scadere semnificativa a incidentei cazurilor de condus sub influenta alcoolului, de la 29% in 2008 la 9% in 2018, asa cum declara soferii romani. La aceasta evolutie pozitiva au contribuit si campaniile de constientizare desfasurate in ultima perioada, cu aport consistent si din campania „Zero la mie” sustinuta de Ursus Breweries prin platforma desprealcool.ro, alaturi de Politia Romana.

Dintre cei care au declarat ca au condus sub influenta alcoolului, jumatate au invocat ca principal motiv este parcurgerea unei distante mici cu masina. In primele luni ale anului 2018, 9.982 de permise au fost retinute pentru conducerea autovehicului sub influenta alcoolului.

Agresivitate in trafic

Una dintre principalele observatii privind agresiunile in trafic este aceea ca soferii romani declara ca, in ultimele 6 luni, s-au regasit mai degraba in ipostaza victimei decat a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre soferii chestionati (71%) au declarat ca au fost victime ale agresiunilor in trafic sub forma flash-urilor/claxoanelor. Acesta reprezinta, totodata, si comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de catre soferi, urmat de gesturi amenintatoare sau obscene – 47%, si de agresiuni verbale –  40%.

Barbatii, tinerii cu varste pana in 25 ani si conducatorii unui autoturism cu o capacitate cilindrica de 2000 cm cubi sau mai mare sunt cei care declara ca adopta, in cea mai mare masura, comportamente agresive indreptate impotriva celorlalti participanti la trafic

Analiza comparativa realizata pe perioada ultimilor 10 ani demonstreaza, totusi, o scadere usoara a comportamentelor agresive in trafic, atat din perspectiva victimelor, cat si a agresorilor.

Comportamente de risc in trafic

Majoritatea soferilor chestionati (72%) considera ca prioritatea Politiei Rutiere ar trebui sa fie sanctionarea conducatorilor auto ce au consumat bauturi alcoolice. Aceasta proportie crescuta este sustinuta de perceptia soferilor, surprinsa in valurile anterioare ale studiului, conform careia consumul de alcool reprezinta una dintre cele mai grave probleme care afecteaza siguranta in traficul rutier.

Utilizarea tehnologiei la volan incepe sa devina un comportament de risc adoptat si de soferii romani. Concludent este faptul ca 42% dintre soferii intervievati afirma ca au adoptat cel putin unul dintre comportamente de risc tehnologic: vorbitul la telefon fara a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea retelelor sociale, ultilizarea aplicatiilor, a GPS sau filmarea in timpul sofatului.

In contextul actual, in care utilizarea tehnologiei acapareaza tot mai mult din vietile indivizilor, este necesar ca aceste comportamente de risc sa fie urmarite indeaproape si pe viitor. Se anticipeaza ca, odata cu cresterea capacitatii si vitezei de transfer a datelor (trecerea la comunicatii 5G), atentia posesorilor de terminale mobile va fi tot mai intens solicitata. Analiza comparativa realizata pe perioada ultimilor 10 ani demonstreaza o scadere a proportiei soferilor care adopta, in general, comportamente de risc in trafic, astfel incat se poate constata o imbunatatire in ceea ce priveste prudenta soferilor. Alte comportamente au ramas totusi constante in ultimii 10 ani, cu mici variatii: condusul in conditii de oboseala pentru soferi, mancatul la volan, efectuarea depasirilor la limita.

Download (PDF, 296KB)

Download (PDF, 795KB)

Download (PDF, 1.86MB)

Articole similare...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.