Compania RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a devenit administratorul sistemului de garanție-returnare din România, printr-o Hotărâre de Guvern.
Cadrul legal ce stabilește modalitatea de implementare a sistemului de garanție-returnare (SGR) a fost adoptat în octombrie 2021, prin HG 1074/2021. La nivel de operaționalizare, SGR va fi cel mai mare proiect de colectare și reciclare a ambalajelor realizat la nivel național.
„Implementarea sistemului de garanție-returnare în România este un obiectiv la care lucrăm intens de câțiva ani și ne bucurăm că RetuRO a fost confirmat ca administratorul acestui sistem. Este, poate, cel mai important moment din această călătorie a implementării sistemului de până acum. Din acest punct înainte, putem începe derularea pașilor operaționali, cum ar fi angajarea directoratului RetuRO, inițierea discuțiilor pentru finanțarea sistemului, începerea înregistrării producătorilor de băuturi și a comercianților, precum și dezvoltarea rețelei logistice a sistemului. Pe lângă pregătirile pe care le facem noi, succesul RetuRO depinde și de implicarea consumatorilor, dar suntem încrezători că rezultatele vor fi pe măsura așteptărilor. Împreună, putem colecta și ulterior recicla ambalajele de băuturi puse pe piață, și astfel să contribuim la realizarea celui mai amplu proiect de economie circulară în România”, declară Alice Nichita, Președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, acționar al companiei RetuRO.
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a fost înființată de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților pentru a gestiona sistemul de garanție-returnare, în curs de implementare în România. Compania a fost formată ca o societate ce are la bază principiul not-for-profit, ceea ce înseamnă că, prin actul constitutiv, aceasta și-a asumat obligația de a reinvesti eventualul profit exclusiv în dezvoltarea sistemului.
„Suntem cu un pas mai aproape de implementarea a ceea ce noi credem că este cel mai important proiect de mediu al României, menit să ne poziționeze pe harta țărilor avansate în ceea ce privește colectarea și reciclarea ambalajelor. Vorbim de un proiect de anvergură care își propune să introducă ambalajele de băuturi într-o economie circulară și să contribuie astfel la transformarea României într-o țară mai curată. În continuare, este necesară adoptarea pachetului legislativ complet care ne va permite să demarăm toate procesele necesare implementării sistemului de garanție-returnare, astfel încât acesta să devină funcțional în cel mai scurt timp posibil. Dacă până acum am discutat în termeni teoretici, de azi înainte începem procesul practic al operaționalizării SGR la nivel național”, declară Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO.
În prezent, compania are trei acționari privați: Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociația Berarii României pentru Mediu și Asociația Retailerilor pentru Mediu, și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, ce deține 20% din acțiuni.
Odată cu primirea licențierii din partea Guvernului României, RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. începe să facă primii pași pentru implementarea operațională a sistemului în România, care este estimată la o perioadă de aproximativ 18 luni. În viitorul apropiat, compania începe derularea următoarelor activități în vederea implementării SGR:
- Administrativ: definitivarea proceselor administrative, recrutarea personalului companiei și selectarea furnizorilor;
- Finanțare: definitivarea documentelor, solicitarea și obținerea finanțării necesare pentru implementarea sistemului;
- Infrastructură: dezvoltarea și implementarea infrastructurii IT, dar și a infrastructurii operaționale. Obligațiile RetuRO includ instalarea centrelor de sortare și numărare a ambalajelor colectate prin sistem, în timp ce organizarea centrelor de colectare a ambalajelor de la consumatori este în sarcina comercianților;
- Înregistrare în sistem: înregistrarea tuturor producătorilor si importatorilor de băuturi, precum și a comercianților. Acest proces implică semnarea a aproximativ 100.000 de contracte;
- Echipamente automate: comandarea echipamentelor automate de colectare, testarea și instalarea acestora de către comercianți;
- Campanie de comunicare: implementarea unei campanii de comunicare la nivel național, pentru consumatori.
Despre sistemul de garanție-returnare
Sistemul de garanție-returnare reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal. Scopul acestui sistem este de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european care cer, spre exemplu, ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029 – 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea și chiar depășirea noilor ținte de colectare și reciclare pentru restul tipurilor de materiale și anume 75% pentru sticlă și 60% aluminiu, începând cu anul 2030.